Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1362 ggr
diva
0

Kastat bebbarna?

Jag har 2 honor som är dräktiga. Den ena ska ha när som helst och den andra tidigt i dräktigheten. Nu har den som ska ha senare börjat blöda. Hon blödde först för några dagar sen, men det var bara litegrann. Nu imorse då jag var ner till marsvinen så var det ganska mycke blod i buren och jag konstaterade att det kom från hon som bara är i början av dräktigheten. Det har kommit lite klumpar också. Har inte inspekterat klumparna för jag klara inte av det.  Har inga erfarenheter alls om detta. då det aldrig hänt här. Kan dom förblöda och avlida av detta. Hon äter och beter sig som vanligt annars. Vad ska jag göra. Kan inte fara till vetrinären förrän imorgon om det skulle behövas. Någon som har lite råd att ge mig. Hur  gör man vätska av hö. Hon som ska ha snart vill inte ha hö så jag måste försöka få i henne det. Är väldigt orolig

Creation
0

Jag tycker spontant att din beskrivning påminner om denna situation, när en hona fick missfall. Se upp för lite småäckliga bilder… påminner detta om din honas situation?

Annars kanske denna tråd kan hjälpa dig.

Hövatten gör man genom att fylla en skål/glas med vatten, lägga hö i det och låta det stå i minst 12 timmar.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

diva
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Har nu läst bägge trådarna, men det liknar inte den första och den andra var ju i slutet av dräktigheten så jag vet inte. Får hålla kolla på henne och se hur det går. Hon är nog ca 4 veckor in i dräktigheten. Jag har dom i ett rum i källaren nu, men det är lite kallt där i vår ca 14 grader så jag fundrar på att flytta upp dom i huset istället. Är det en dum ide nu. Kanske stressar upp dom genom att flytta på dom i nuläget. Måste ju tvångsmata den andra honan som ska ha bebbar vilken dag som helst. Det skulle underlätta för mig och det är ju varmare här uppe också.

Jag har lagt hö i blöt nu och ska be gubben köpa hem Critical Care i morgon. Jag har hört att det ska vara bra

Linnet
0

#1 Fast i den första tråden så fick ju honan ungar i alla fall, tror det blev tre stycken, så vad som hände där är fortfarande ett mysterium.

diva
0

#3 jo jag vet ju det. Hon messade mig då det hände. Så jag messade henne idag. Får väl bara hoppas att det händer så här också, men är lite osäker på att hon ska ha några bebbar kvar.

Håll tummarna för oss här hemma nu att mina grisar klarar av detta också. Bägge honorna ha haft 2 kulla tidigare och detta skulle bli deras sista kull före pensioneringen. Är det så att hon kastat sina foster så kommer jag inte att försöka mer för hennes skull. Då blir hon pensionerad nu.

Creation
0

#3 Tittade på hennes hemsida nu, och det verkar ju som att den kullen föddes ganska exakt 10 veckor efter "missfallet" = honan parades troligen om i samband med det. Antagligen blir det väl ungefär som när en hona fött sina ungar som vanligt, att de brunstar direkt efter att ungarna lämnat kroppen. Det är åtminstone vad jag skulle tro.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Linnet
0

#5 Ja så var det nog, fick för mig att ungarna föddes tidigare än så.

[Berglundshusdjur]
0

Oj det är ju mig och min Ninni ni skriver om ang de tidiga missfallet. Jag tog bort Ninni från hanen direkt när jag såg att hon blödde så OM hon blev omparade så blev hon det i samband med missfallet som fortfarande pågick.