Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3141 ggr
thildatessie
0

Antagligen blind...

Idag när jag städadade marsvinens bur och alla var ute på golvet så såg jag att Snövits öga är alldeles blått. jag undersökte det och hittade till slut ett frö ifrån höet som jag tog ut. Ögat är blått och rött runt om. Tror ni att hon är blind? Vad gör man? hon äter som vanligt bara lite mer vilandes. Känner mig som en sjukt dålig djurägare nu, all motivation försvann….Rynkar på näsan Här kommer bilder.

thildatessie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

det dåliga ögat

thildatessie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det andra, bra ögat

Linnet
0

Skada på hornhinnan, inte alls ovanligt att sånt händer, du kan droppa med koksaltlösning eller köpa ögonsalva Noviform, receptfri, så brukar det läka på några dagar.

Abico
0

Det brukar se helt bra ut igen efter något dygn om du fått ut allt skräp. Håll lite koll på det bara :)

Hanna 

Mojma
0

Måste bara säga Gud vad söt hon är. Läker det alltså ut helt och ser normalt ut sedan, ögat? Intressant isf det visste inte jag.

Linnet
0

#5 Jodå, det brukar läka fint och ser helt normalt ut. Har haft ungar, av någon anledning alltid med lockig päls som haft såna skador på ögonen, men det har alltid läkt fint.

Binajis
0

#6 Det beror på att den lockiga pälsen ofta kan växa "inåt" runt ögonen och göra skada. Men det går ju som sagt över, tack och lov :) Jag brukar smörja in de ungarna med en fetare kräm runt ögat och släta ut håret. Har funkat bra tycker jag, några har lyckats ruffsa till det igen men jag tror mig ha undvikit rätt många ögonskador på det viset.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Linnet
0

#7 Jo nån sån teori hade jag också faktiskt, för det har aldrig hänt på släthåriga ungar, bara lockiga, rex, texel, alpaca.

thildatessie
0

tack :D

menar ni att det läker på någon dag utan koksaltlösning eller med? får ta och göra iordning lite imorgon då. hur mycket av varje
?

Abico
0

#9 - Är ögat rent skulle jag inte irritera det mer utan låta det vara, det brukar bli helt bra väldigt snabbt om det inte är någon större skada på hornhinnan.

Hanna 

thildatessie
0

#10 ok jag tror att jag har fått det helt rent. Hon har som en ring på ögat och min pojkvän sa att det känns som att hornhinnan är loss….. så jag tror att den är skadad. Tar det bara längre tid då eller ska det behandlas?

Abico
0

#11 - Det blir grått, irriterat och lite svullet när det legat något i det och skavt. Förmodligen ser det bättre ut redan imorgon eftermiddag, ge det åtminstone en eller två dagar - ser det inte ett dugg bättre ut eller sämre så får ni åka till veterinär och kolla upp det. Men som sagt brukar sånt här läka jättesnabbt och fint av sig själv.

Hanna 

EvaLuna
0

Köp ampuller med tårvätska på apoteket istället. Då får du rätt salthalt + att de är sterila.

Detta har hänt mina grisar 100 ggr & de brukar läka jättefint.

thildatessie
0

#12 okej jag tycker faktiskt att det ser lite bättre ut idag men har inte kollat så noga