Lagom i hull?
Han ser rejät tunn ut faktiskt. Reagerade på det när jag såg samma bild i en annan tråd.
Titta på bilderna på skinnys på SMFs hemsida (under standarden).
#2 Ja jag har med tänkt på det, han har haft denna kroppsvikt hela tiden, även när han kom till mig. Vet inte riktigt hur jag ska göda upp honom? Han har fri tillgång till pellets och fri tillgång till hö och får grönsaker varje dag. Han är inte jätteunderviktig men lite tror jag nog att han är.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Han ser ganska tunn ut, skulle nog behöva lägga på sej en del.
Men en del skinnys är tyvärr nästan hopplösa att få upp hullet på
.
Det är inte lätt.
Försök hålla honom på fri tillgång på gräs,maskrosor och Kirskål i sommar och se om det hjäper.
Lycka till !
Skickar en bild på min hona Dina.
Hon väger nästan exakt 1000g.
#4 Ja detta är mitt första skinny och han har som sagt varit så här tunn hela tiden.
Men om jag inte får upp han i vikt, så är det väl inte farligt? Han är ju jättepigg, nyfiken, äter som en häst :)
Har du med problem med dina att få upp i hull?
Jo han ser lite tun ut, ge han fri til gång till havregryn och kornkros det ger jag mina :)
#7 Vart köper man det då? :=)
Behöver ju inga stora påsar direkt.
Men det gör inget att Lotus (selfen) att han äter mycket av det?
#8 havregryn köper du på lifsmedels afärren ;) sådana man bakar med eller gör gröt av ;) kornkrossen är ju oftast i 25 kg:s säkar
.
#9 Okej!:)
Hmm… Men kornkross går väl att ge höns med väl? Eller är jag ute och cyklar? Men ska köpa havregryn och testa till att börja med :)
Men det är väl inte farligt för han att inte ha rätt vikt? Med tanke på hur pigg och glad han är :=) Och hur mycket han äter:=) Så mycket underviktig är han ju inte heller.
Farligt och farligt… När de är så tunna så har de ju i princip inga mariginaler om de blir sjuka. Sen kan det ju också tyda på att något inte riktigt står rätt till när de inte går upp i vikt trots mycket mat.
Jag står fast vid att han ser väldigt tunn ut. Sådär tunn var inte min skinnyhona förrän hon var sex år och hade magrat väldigt av ålder.
Har han förresten någon mysrulle eller annat varmt krypin så att han slipper frysa? Det går det ju också mycket energi till.
#11 Nej han har ingen mysrulle, kanske är det som är problemet då?
Han har hus, tunnel och massa spån (hade halm innan också), kanske han vill ha ännu varmare i buren? Fick höra att ett skinny ska klara av att vara i vanlig rumstemperatur.
Men jag tror han är äldre än vad dem sa att han var (vet att det är ingen ursäkt), bara en känsla jag har.
Men ska testa att ge havre och kornkross och lägga in en varm filt :)
Tack för tipsen! Inte lätt när det är ens första skinny, lite skillnad ifrån "vanliga" marsvin, mina har aldrig varit magra av dem :)
Det finns olika åsikter om det där. Jag vet bara att de skinnys jag haft har älskat att ligga inne i mysrullarna, helst större delen av dagen. ;) Det är ju rätt logiskt egentligen.
Jag skulle ge mycket extra gott, typ kligröt med vetegroddar iblandat. Vetegroddar är den fetaste och nyttigaste delen av vetekornet, det är alltså inga groddar. Det brukar finnas nära müsli-hyllan i mataffären.
#10 Som idipidi skrev så har han inga marginaler om han skulle bli dålig.
Så länge han äter och är pigg så är det ju bara att prova sej fram och se om du hittar något som han går upp i vikt på. Kan också tänka mej att han är lite frusen i och med att han är så tunn, så något varmt att krypa in i är nog inte fel.
Jag har inga problem med hullet på mina nakenfisar. De får mat flera ggr om dagen då jag är hemma mkt på dagtid. Jag lägger in ganska lite ganska ofta, då måste de ju bara gå fram och kolla och äta lite
.
Sedan är det alltid fri tillgång på hö och kornkross och havrekross.
#13 Okej! Tack:)
#14 Ok :) Han har alltid tillgång till bra hö och pellets, men ska ge han kornkross och havre med!:)
Tack för alla tips, inte lätt att vara nybörjare på en "Ny" ras:D
Det blir säkert bra
.
#16 Ja hoppas det
Sedan handlar det ju om muskler också. I samband med att du ökar hans matintag så måste han ju "springa" med maten så den omvandlas och på så sätt bildar han ju muskler vilket han kanske också behöver. Alla vi däggdjur har ju muskler lite överallt, även över ryggraden!
//Emma
#18 Ja jag brukar ha han i hage, men hur ska jag få han att röra på sig mer än det då? För då sitter han mest i filten tycker jag.
Jag gör en mix med havregryns gröt, proviva & nypon pulver. Det älskar dom här.
Det med att få dom röra på sig mer har jag oxå problem med. Sitter bar ai en klump på golvet 
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Mina skinnys är i lagom hull och har gått upp väldigt bra med havregryn, hö, mycket varierande grönsaker, nu massa grönt utifrån och mysrullar. Men de tipsen har du ju redan fått, men funkar här med alltså. =)
#20 Ja min med hehe han vill inte heller röra på sig så mycket :)
#21 Okej :)
Ska testa era tips, lade in en mysig filt till han igår, uppskattades väldigt mycket hehe =)