Satinsjukan?
Måste fråga, hur kommer det sig att bara marsvin drabbas av satinsjukan? Alltså vad ä det hos satin marsvin som skiljer sig mot tex satin hamster?
Jag vet tyvärr inget om satingenen hos andra djurarter, men undrar bara om man vet att de inte drabbas/påverkas på något sätt?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Marsvin råkade utveckla en glansgen som hänger ihop med en defekt, medan hamstrar inte gjorde det.
Det är precis som att vita rödögda kaniners utseende beror på(/kan bero på?) att de är albino, vilket är en typ av lindrigare sjukdom, medan marsvins vita rödögda utseende inte beror på det.
Samma utseende kan uppnås genom olika gener.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#2 Har inte vit rödögda marsvin, precis som alla andra helvita rödögda djur, helt avsaknad av pigment (albinism)?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har också letat runt utan att få svar. Vet att satin på hamster är dominant iallafall. Satinmöss får vita tänder istället för gula så där är det något knas men vad jag förstått blir de inte sjuka
#3 Det finns inget enstaka anlag som "slår ut pigmentet" och orsakar marsvins vita rödögda utseende, nej(vilket jag kopplar som albinism, att allt beror på albinoanlag). Flera anlag samverkar för att uppnå utseendet. Låter den här tråden förklara: Skillnaden på pe white & albino? :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#5 Ah, dåå förstår jag. Tror att det kanske är samma på möss, alt. att det finns flera olika anlag som orsakar vita möss med röda ögon.
På kanin är ju kaninen "egentligen" en annan färg men albinoanlaget bleker alla färger och får då kaninen att bli vit med röda ögon.
Detta var intressant! Ska nog fördjupa mig lite mer i det sen.