Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2983 ggr
Pelzi
0

Minsta mått?

hur stor bur måste man minst ha till 2 marsvin? (Skriv i cm)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Fridaaaa
0

Minns inte riktigt vad lagen säger.

Men jag anser att buren bör vara minst 100x50x50 till 2 marsvin Skrattande

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Royalz
0

75x40 är det absolut minsta..

Men det är absolut för litet för två marsvin.

Håller med #1 om att minsta för 2 marsvin är 100x50. Har man bara 2 marsvin tycker jag man ska sträva efter att ha så stort som möjligt :)

[Sicali83]
0

Jag tycker 100 * 50 är för litet för två och skulle aldrig någonsin ha mindre än 120 * 60 till två marsvin. De ska ju både ha plats att röra sig på, varsitt hus och gärna något roligt i buren med.

[nono39]
0

Enligt lagen är det 95 cm längd och 55 cm bred .

Men det bästa e jue 100 cm lång och 55 cm bred :)

Fridaaaa
0

#4 Nej så är det inte enligt lagen, det är dem måtten Royalz skrev.

#3 Inte om man har dem i stor hage varje dag eller om dem får springa lösa mycket i något rum. Ena paret av mina hanar har en bur som är 100x50x50, dem mår toppen, bra hull och allting, men dem är ute en hel del på golvet med.

[nono39]
0

#5 Jag läste på en hemsida  o så stog det !

Fridaaaa
0

#6 Men det stämmer inte. Vad var det för sida?
Lagliga minsta mått är 75x40x25, vilket är igentligen väldigt för lite

Pelzi
0

Jaha okej jag bara tänkte för ag har en bur åt dom som är 70x80x60 cm BreddxLängxHöjd som dom ska få bo i undersommaren och halva buren är så dom kan beta :D

och så får dom också komma i våran stora kanin hage på dagarna då och då :)

så det blir väl bra? :)

[Sicali83]
0

#3# Det är ju som sagt en tolkningsfråga. Det korrekta svaret på ts fråga är ju 75 * 40. Men jag personligen skulle aldrig ha två marsvin i mindre bur än 120 * 60, oavsett golvtid. Även om de spenderar flera timmar på golvet (vilket de flesta marsvin inte gör dagligen förutom under den första tiden hos ägaren) så sitter de ändå i buren de flesta av dygnets timmar och då vill jag att de även ska ha det trivsamt där.

Fridaaaa
0

#8 Lagliga måtten gäller ju året runt, men har dem är stor hage, tillkopplad till sin bur, så för det inget:)

Fridaaaa
0

#9 Mina trivs super bra i en bur som är 100x50. Det beror ju lite på hur aktiva marsvinen är osv med :)

[Sicali83]
0

#10# Fast hagen var väl inte tillkopplad utan separat från buren? De skulle vara där då och då?

Fridaaaa
0

#12 Nej det är den inte (har sett bilder)
Men det var det jag skrev, att är hagen kopplat till gör det inget, men är det inte är det, så är det små mått.

[Sicali83]
0

#13# Men då är det ju för små mått? Förlåt mig, jag är inte ute efter att irritera eller så, men när jag läser inlägg #10# Så känns det ju mer som du uppmuntrar ts lösning än tycker den är för liten?

Alltså, vad jag menar är, att det är jättebra att uppmuntra men man måste också vara tydlig, annars blir det lätt missförstånd.

Fridaaaa
0

#14 Ja det var så jag menade :)
Nej menade att om det är kopplat till en stor hage, så att marsvinen kan springa ut i hagen och vara i buren också om dem vill, så går det ju över sommaren, men just bara dem måtten på buren utan hage går inte :) Det var så jag menade!:D

Sammetskatt
0

#8 Är det alltså en utebur som har dessa mått? Tänker att det är ovanliga mått för en vanlig gallerbur. Buren verkar ju vara rätt hög så kanske kan du bygga en övervåning så de får lite extra plats? Funderar lite över kaninhagen du skriver om, har ni kaniner i den? Tänkte om det kommer vara kaniner där när marsvinen rastas eller varför du kallar den "kaninhage" och inte marsvinshage?

#10 Vad menar du med att lagliga måtten gäller året om? TS har ju inte sagt något om att hon någon gång under året skulle ha en olaglig bur. Den bur hon beskriver är ju helt klart laglig så hon behöver ju inte ha en hage kopplad till, men självklart skulle marsvinen tycka mycket om det :)

[Sicali83]
0

#15# Jättebra, då är vi inne på samma linje :) Tycker detsamma, bara de måtten på bur och så att man lyfter över dem till kaninhagen då och då blir för litet för dem.  Efter den första tiden blir det också lätt att det glöms bort att "rasta" dem i den stora hagen och så sitter de alldeles för mycket i den lilla trånga buren.

Om man däremot kopplar ihop hagen till buren så blir det perfekt.

Fridaaaa
0

#16 Ja, tolkade TS som att det gör inget att det är dem små måtten eftersom dem är bara där över somamren, var så jag menade.
Och sa inte att den var olaglig, jag & några till (som du kan läsa i tråden) sa bara att vi tycker att det ska vara större måtten är det, eftersom det knappt får plats något i en sån bur,

Fridaaaa
0

#17 Ja det var så jag menade :)

[Sicali83]
0

#16# Tror det menades att det var lagligt med de måtten även när det inte är sommar, men jo, vill hon att marsvinen ska må bra så BEHÖVER hon ha en hage kopplad till. Det ÄR för små mått för två marsvin.

Mojma
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina killar bor i en bur som är 2 meter lång & 80 cm bred… Så jag skulle aldrig någonsin ha marsvin i en bur som är så liten som den du har, även om den är laglig rent juridiskt. Man ska ha en så stor bur som man kan få plats med tycker jag om man ska kunna kalla sig en bra djurägare. Inte bara sikta på minsta möjliga. Man får lyckliga marsvin om de får ha en bur som är okej i storlek.

Jag skulle då säga Minst 120x60.

Ju större, ju bättre & ju lyckligare marsvin! :) Lycka till :)

Creation
0

#8 Rekommenderar "burstorlekskalkylatorn". Minsta lagliga area är 0,3 kvadratmeter. Den buren du talar om är på 0,56 kvm. Jag personligen skulle dock rekommendera närmre 0,7 i area istället.

Försök låta dem gå i hagen så ofta som möjligt i sommar, helst dagligen.

Hur är buren utformad förresten? Jag uppfattar det som att den är avdelad på något vis(med någon öppning emellan), eftersom bara ena halvan går att beta på?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fridaaaa
0

#22 Är en dubbelbur, en ute bur med våning, med hage under buren så att säga (sett bilder)

Pelzi
0

Nej det är inte 2 vånings bur det är en våning och halva är så dom kan beta och andra halvan är playwood så att dom slipper frysa om tassarna och så att man kan ställa ett hus matskå och ha en vattenskål dä :)

Fridaaaa
0

#24 Men då är det inte samma du visa mig på bild?

Pelzi
0

Har buren ännu kvar i slöjden så jag kan inte ta bild/ta hem den föräns på onsdag då jag har träslöjd.

[Sicali83]
0

#24# Dom ska har varsitt hus så att de kan dra sig tillbaka och vara ifred från varandra.

Pelzi
0

jag har 2 hus :P

Fridaaaa
0

#26 Aha missuppfattade den bilden jag såg, ber om ursäkt

[Sicali83]
0

#28# "och så att man kan ställa ett hus matskå och ha en vattenskål dä :)" Uppfattade det som bara ett.

Men buren är väldigt liten för dem, går det inte att sätta ihop den med en hage?

Sammetskatt
0

#18 Ja, fast din bur på 100x50 är ju inte större. Så varför funkar din bur så bra, men hennes är för liten? Mina marsvin har en bur på 80x80 och trivs utmärkt där, det är ju lika stor yta som exempelvis 100x60cm. Det är inte stort, men så länge de trivs och får springa på golvet dagligen så skäms jag verkligen inte. Bättre det än att ha exempelvis 120x60 och inte rasta marsvinen (bara ett exempel). Skulle de inte få springa på golvet skulle de dock självklart få större bur. Men att bara säga rakt av att en bur på 80x70 är för liten utan att veta något mer, tycker jag är väl hårt.

[Sicali83]
0

#31# Ja marsvinens välbefinnande har väl aldrig varit prio ett när det kommer till burar? Bättre att spara några cm extra så att man själv får större att röra sig på! Hur mycket golvtid får dina? Jag förutsätter att det är över 12 timmar dag så att de tillbringar större delan av dygnet på golvet och inte ihopklämda i den lilla lådan.

Jag tycker det är betydligt bättre att ha en större bur och inte rasta dem lika ofta eftersom de spenderar största delen av sin tid i buren och de allra flesta inte låter dem springa flera timmar på golvet varje dag i hela deras liv.

Fridaaaa
0

#31 Mina har det tillfälligt, får hem senare en bokhyllebur som är 140 cm lång.
Min bur är en bra bit större än hennes, det är samma skillnad på den (20 cm) som mellan 100cm-120cm som eller hur?
Mitt andra par har en bur som är 120 cm lång.

Pelzi
0

Dom är inte i hop klämda i en låda!

Bara man ser att dom mår bra i en sån bur och den jag har är över en halvkvadratmeter och man kan tilloch med ha en dvärgkanin i den buren så jag anser inte att min bur är för liten till mina marsvin för jag VET att dom kommer at må bra i den!

Fridaaaa
0

#34 Stackars kanin om den skulle bo på sån liten yta med sitthylla med inräknat :/ Mina dvärgkaniner hade knappt fått plats i sån bur.

Pelzi
0

Jag skulle inte tro att jag sätter min kanin i en den buren men det var ett exempel bara så NEJ Absolut ingen kanin men den är tyvär godkänd för en dvärgkanin :/

Pelzi
0

Jag har dubbelt så stor bur till mina dvärgkaniner 200X60X60 .

Fridaaaa
0

#36 Ja fast det är nog minsta mått men ja det är på tok för lite :(
Men du har bra mått till dina dvärgkaniner,

Mojma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker också att du borde tänka över din burstorlek till dina marsvin igen om du vill vara en bra ägare… Det är synd om dem att stänga in dem i en sådan liten bur… Du säger att du vet att de kommer må bra där, och att du ser det. Men jag måste bara tillägga, vad är det för fel med att ge sina djur den ytan de faktiskt KRÄVER för att KUNNA må bra…. Tycker bara så synd om marsvin som ska få bo i så små burar… Sen är det ju upp till dig vad du gör med dina djur, men ja… Djurälskare som man är så skulle jag verkligen starkt rekommendera dig att ha en mer normalstor bur :)

Sammetskatt
0

#33 Inte om man räknar på ytan ju. Din är smalare hennes är nästan fyrkantig. Det är samma yta som en 100x50cm bur, kortare - men bredare.

#32 Nu går du till personangrepp faktiskt. Jag bryter inte mot regler och skäms inte för den omsorg mina marsvin får. Det du skriver är bara löjligt.

Över lag börjar som vanligt en tråd om burstorlekar spåra ur. Varför kan man inte bara säga sina åsikter och låta bli att anklaga?

Moa-16
0

Jag tycker en bur till två marsvin ska vara minst 120x60. Dom är trots allt i buren största delen av sina liv. Även om dom får vara ute 1-2 timmar dag, är dom i buren i så många fler timmar. Varför inte köpa en större? Du kan få en 120x60 bur för 300 på blocket. Inte tar det mycket plats heller, men dina marsvin skulle bli väldigt glada!

Pelzi
0

41# för det första jag har inga pengar att köpa en nybur + att hur skulle jag kunna hämta den då jag har ingen bil eftersom jag bara är 13 år så hur skulle jag då kunna köpa en bur på blocket då? så jag bygger själv egnaburar nästan helt gratis!

Moa-16
0

#42 Då kanske du kan bygga en större bur till dina marsvin? :)

[Sicali83]
0

#40# Och som vanligt så undviker du att svara på frågor när ditt val av låda granskas lite.

[Sicali83]
0

#42# Men då får du väl säga till dina föräldrar, som godkänt köpet av marsvinen och tagit på sig vuxenansvaret åt dem, att fixa en bur som är tillräckligt stor.

Fridaaaa
0

#42 Men eftersom du byggde den själv så kunde du gjort den större:)
Men eftersom du är så ung, så har dina föräldrar ansvar för marsvinen också, så då får dem ju hämta en bur om hittar en bra på .tex blocket.

#49 Har ju sagt att dem ska ha större när jag får min bokhyllebur. Ja det kanske är lika stor yta så sätt, men det får plats saker på ett annat sätt i min bur än i hennes t.ex osv. Om du förstår vad jag menar?

[Sicali83]
0

#46# Precis, det fungerar inte att bara skylla på åldern och att man då bara kan ha en så stor bur som man orkar bära hem. Föräldrarna tar på sig ett ansvar när de låter barnet skaffa djur och nu är det dags för dem att ta det ansvaret.

Fridaaaa
0

#47 Jag vill igentligen ha ännu större bur än 100x50 och det ska dem få med, men just nu får dem ha denna buren, och jag har satt ihop den med en 100x50 bur till med ramp så dem har större bur, (kom på det nu att jag gjorde det för ett tag sedan haha).
Men är man under 18 och man bor hemma har föräldrarna huvudansvaret

[Sicali83]
0

#48# Men då är det ju ingen fara alls med dina smågrisar, dom har ju gott om plats. Så gjorde jag med innan jag skaffade garderobsburen, jag hade två gallerburar som jag satte ihop med ett rör emellan, gick hur bra som helst. :)

Fridaaaa
0

#49 ja, jag hade glömt bort det haha:) Inte lätt att vara glömsk xD
Ja ajg har tagit bort ena kortsidan på ena buren och satt ihop med ramp emellan, så det ser ut som ett T :)

Pelzi
0

Dom bor ju inte i en olaglig bur direkt så då kan ni ju inte direkt säga att jag gör fel om marsvinen mår bra i den till och med!

Fridaaaa
0

#51 Nej den är inte olagligt, men marsvin ska ändå inte bo på liten yta. De lagliga måtten är för små igentligen.
Men hur ofta kommer marsvinen gå i hage då?

Pelzi
0

ungefär hela dagen 8-10 tim och på natten är dom i buren

Fridaaaa
0

#53 Okej men har dem egen hage då? För du hade ju en hage med en sandlåda i  men den skulle kaninerna ha va?

Pelzi
0

Ja jag har 2 hagar en kompostgaller hage och en trä hage med nät eftersom kaninerna hoppar över kompost galret har 10 galler

Fridaaaa
0

#55 Fast kompostgallerhage kan du inte ha till marsvin, dem tar sig lätt igenom det.

Pelzi
0

Hur sjutton gör dom det skummt mina har alldrig gått igenom det eller inte ens försökt XD jag får sätta även höns nöt runt kompost gllaret då så dom inte kryper ut XD

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.

Sammetskatt
0

#44 Vadå som vanligt? Min bur har inte varit på tal tidigare. Ja, jag har sagt som det är och att jag inte skäms över hur de har det. Finns inte mycket mer att diskutera eftersom jag inte vill starta bråk. Jag har gjort ett val, kan ha större bur men då kan jag inte ha marsvinen i vardagsrummet så de får ha kontakt med oss hela kvällarna. De älskar den kontakten, kommer och vill bli klappade. Ska de ha större bur hamnar de i extrarummet där de skulle få mycket mindre människokontakt. Så därav mitt val av mindre bur istället+golvtid dagligen. Men det är löjligt att hävda att de skulle ha golvtid över 12 timmar per dag och det är trist att det ska bli personangrepp i i princip alla trådar som handlar om burstorlek.

#46 Ja nu säger du det, men i inlägg #5 skrev du att de har en 100x50 bur och att de trivs i den och har bra hull mm. Då lät det som du var mycket nöjd med att ha dem där. Först senare skrev du plötsligt att du skulle skaffa bokhyllebur och sedan kom du plötsligt på att de bor i 2 ihopsatta burar. Det kommer ny info hela tiden. Och nej, jag förstår inte vad du menar med att det får plats mer i din bur, om det är lika stora=lika stor golvyta så får det ju även plats lika mycket, men självklart spelar burinredningen roll. Mina marsvin kan röra sig på HELA ytan, har man hus som tar upp yta, matskålar och andra saker som är ivägen DÅ blir buren för liten såklart.

Fridaaaa
0

#58 Ok gör en sammanfattning då: Jag har en 120cm bur till 2 hanar, och 2 100x50 burar ihopsatta som ett T till mina 2 andra hanar, men ska få hem en bokhyllebur som är ca 150 cm lång, från min mamma.

Ja jag menade det, att man måste inreda rätt för att dem ska få så mycket yta som möjligt att springa på :) Jag har hus till mina, men dem kan springa bra ändå, marsvin ska ju ha ett hus/marsvin.

Sammetskatt
0

#59 Självklart ska marsvinen ha hus! :) Jag har också hus, såklart. Det jag menar är att mitt hus inte har hela väggar som hindrar dem att springa. På så vis kan de springa på hela burytans golv, men ändå ha skydd :)

Fridaaaa
0

#60 Menade inte att dina inte hade det, menade att alla vet inte det :)
Det har inte mitt ena hus heller, tre väggar, sedan är det i ena hörnan :)