Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 418 ggr
Jojsan
0

rumsren..?

Hur får man marsvin rumsrena? :)

Thea-Cazzy
0

Släpp ut dom i ett rum på golvet. Kolla var dom sätter sig och "gör sina behov" Och ställ sedan en låda där. Lägg i lite kissigt spån så att det luktar toalett. Vad jag har förstått väljer marsvin oftast en hörna att kissa i.

Jag har aldrig provat detta, för jag har inga marsvin än. Men jag har läst mycket! Och jag ska nog prova det sättet när jag får dom.

Om du vill kan du ju prova. Lycka till! Skrattande

Caroob
0

Jag skulle bara ändra på ordningen och sätta en "potta" med lite kiss-spån i i ett hörn från början och sätta ner dem i den när du släpper ut dem. Du kan ju flytta den om de sätter sig nån annanstans men det finns ju en chans då att du slipper en fläck :)

FeliciaS
0

Jag gjorde så att jag införskaffade en "toalätt" till de (ett lock från IKEA egentligen, du behöver något med en liten kant där ett marsvin får plats) och la kissigt bottenmaterial där i. Sedan släppte jag ut marsvinen och satte de i "toalätten" emellanåt så att de ser att de ska kissa där. Kissar de i den, berömmer man de och ger en liten godbit ex. persilja. Kissar de utanför torkar man upp det och sätter marsvinen i "toalätten"… Ungefär som de andra beskrev alltså ;) Bäst är att ha den på samma ställe hela tiden.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Jag har en kattlåda med spån i som dom har i sin hage, jag la kiss och bajs i den lådan sen satt jag ner dom i lådan och tvingade dom sitta kvar tills dom kissa. Sen satt jag dom där med jämna mellan rum och dom fick sitta där tills dom kissade. Nu hoppar dom upp där själv och kissar men kluttar släpper dom lite här och där. Men om dom har för stort utrymme att vara ute och springa på blir dom lata och struntar att springa till lådan så det funkar bara i hagen.

FeliciaS
0

#4 Varför tvingade du de att sitta där tills de kissade?

Mvh Felicia

[Liinda]
0

#5 för att dom skulle fatta att det är där dom skulle kissa. Det är så man gör katter rumsrena så varför inte marsvin ?

FeliciaS
0

#6 Det är ju elakt att tvinga någon! Det är inte alls så man måste göra! Vår katt lärde sig det ändå. Att man måste tvinga djur var det dummaste jag hört…! Jo, varför inte med marsvin - därför att det är elakt såklart! Tror du att djuren fattar bättre och tycker att det är roligare bara för att man tvingar de? Nehe du, det gör de inte! *lite smått irriterad*

Mvh Felicia

[Liinda]
0

#7 hörru du du behöver inte komma och läxa upp mig och berätta för mig hur jag ska uppfostra mina djur! Hur tror du jag menade med tvingade egentligen hålla ner dom i nackskinnet eller vaddå? Om du trodde jag tvingade dom genom att hålla ner dom eller liknande så tror du fel. Jag fattar inte ens varför du ska bli irriterad för att jag tvingade dom att sitta kvar i lådan tills dom kissat? Jag säger inte att man måste tvinga men det är så jag gjort när jag gjort dom rumsrena. Hur länge tror du jag låtit dom sitta där egentligen?? Tanken med att låta dom sitta där tills dom kissar är att dom sedan kopplat ihop så att om dom kissar så får dom gå och då gör dom det också. Jag är inte elak mot mina djur så säg inte ens något sånt!

Jag fattar inte det elaka min mamma tvinga mig sitta kvar vid matbordet tills jag ätit upp när jag var liten inte var väl hon elak eller jag hatade henne för det.

[Liinda]
0

Det är inte mycket som gör mig arg jag brukar inte ens bli arg , men när folk som inte ens känner mig kommer och säger att jag är elak mot mina djur så blir jag upprörd! Jag skulle aldrig vara elak mot mina djur dom är mitt allt!

[Liinda]
0

Nu efter att jag lugnat ner mig och läst mitt eget inlägg 1 gång till så inser jag att jag kanske inte behövt ta i så och det ber jag om ursäkt för. Men jag kände mig faktiskt påhoppad och jag tycker inte att jag gjort nåt fel som jag sagt innan. Men jag ber om ursäkt om mitt inlägg gjorde dig ledsen för sättet jag skrev på? Det var inte meningen isåfall.

FeliciaS
0

#8 Jag menade absolut inte att vara elak (det går ju inte att höra tonläget när man skriver!) men när du skrev "sen satt jag ner dom i lådan och tvingade dom sitta kvar tills dom kissa" tyckte jag att det lät väldigt grymt. Men jag menade inte att klaga, utan jag sa bara vad jag tyckte utifrån det jag hade fattat hur du gjorde. För mig är att tvinga någon att göra som de inte vill och vara elak… Tror det blev lite missuppfattning av det hela men men =P Dessutom kan man ju inte höra hur man låter på rösten när man skriver. Dessutom sa jag inte att Du var elak mot dina djur utan att det var elakt att tvinga någon. Men jag tror att det är "slut diskuterat"? Förlåt om du uppfattade mitt inlägg som påhoppande, det var inte alls som jag menade (som sagt - det finns inget tonläge i texter.

Mvh Felicia

[Liinda]
0

Okej nej det är som du sa väldigt lätt att missuppfatta över internet då man inte kan höra tonläget. Det är ingen fara och en gång ber jag om ursäkt på sättet jag svarade. Ja det är "slutdiskuterat" och jag har inget emot dig =)