Varför ger ni pellets?
Har funderat några gånger på varför en del ger sina marsvin pellets, havre, frön och annat?
Om marsvinen får tillräckligt med hö, grönsaker och pinnar räcker inte det?
Mina får lite pellets då och då men det är mera som lite godis. (1-3 ggr i veckan). Har de behov av pellets?
Jag ger mina marsvin pellets eftersom jag använder dem i avel.
Dräktiga honor, honor somm nyss fått ungar och ungar har jag alltid fri tillgång på pellets till.
De dräktiga honona har kanske inte riktigt fri till gång men nästan, efetrsom annars blir ungarna väldigt små… det är vad jag har upplevt i allafall.
Sen de som fått ungar och ungar har alltid fri till gång eftersom de behöver det för att komma upp i hull:)
De andra marsvinen som jag inte använder i avel får också pellets men de har inte fri tillgång. Utan de får ca. ½-1 dl varannan dag.

#1 Okey. Jag förstår att dräktiga marsvin och ungar får pellets. Det verkar ju som att de behöver det för att må bra :)
Du ger dina andra marsvin ca ½-1 dl pellets om dagen. Varför? Det är just varför-frågan jag skulle vilja ha svar på så att jag kan förstå bättre varför en del ger det?
Nej, jag ger dem ½-1dl var annan dag…
Jag ger det eftersom att jag inte vill att mina utställnings djur ska tappa i vikt, vilket vissa av mina marsvin gjort när jag varit snål med pellets.
Så jag ger det mest för att de ska behålla sin vikt.
Dessutom så ger jag mina gamlingar också mer eftersom de ofta tappar i vikt när de blir 2-4 år.
Å när de är riktigt gamla så brukar de ha fri till gång till pellets.

Nattie & Snutte får fyra matskedar pellets om dagen, på eftermiddagen. De får inget annat torrfoder som t.ex marsvinsblandning då det fodret i mina ögon inte är bra för dem då det inte är speciellt nyttigt och bara gör att marsvinen går upp i vikt. Maja får två matskedar pellets om dagen.
Tkr ni att det är för mycket?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Jag tycker det är väldigt individuelt hur mycket pellets var och ett marsvin "tål" fär att de inte ska blir feta.
Man får helt enkelt hålla koll på så att marsvinet inte tappar hull eller får jätte mycket hull.
jag brukar inte väga mina marsvin, utan jag har ute och känner och kolla på dem, så att de har en bra fast kropp.

#3 Okej, varannan dag, ledsen att jag missade att du skrivit det. Du skriver att dina riktigt gamla marsvin har fri tillgång till pellets…hur gamla är det? Mer än 4 år?
Mina marsvin är 2 och 3 år gamla. Då har de alltså lättare för att tappa mer i vikt? Det visste jag inte, tack. Min sheltie är allt lite för tjock men min teddy är lagom. (tror jag) haha.
#4 Om man nu ska ge pellets så tycker jag att det låter väl som en bra mängd. Inte mer i alla fall. Hur gamla är de?

Maja är ungefär fem år gammal men hon har inte tappat något i vikt vad jag vet. Har henne bara på foder & hon åker tyvärr till en annan fodervärd i veckan, sorgligt! Hon är korsning, peruan & amerikansk crested, - med helt okej kropp. Lite smårund kanske, men det har hon alltid varit. (;
Nattie är ungefär två och ett halvt år gammal & Snutte är ungefär två.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Ger som du lite pellets/havre ibland som godis. Dock får ungar eller dräktiga pellets då jag vill vara säker på att de får i sig mer C-vitamin.
Jag ger pellets för att komplettera utfodringen lite, jag ger 2 msk/dag/marsvin, sen får dom havre, hö, grönsaker, pinnar och knäckebröd :)

#9 Okey, för att kompletera säger du… Vad finns i pellets som du tycker att dina marsvin behöver som de inte får i den andra födan du ger? *nyfiken*
Mina får inte pellets just nu men de ska få 1msk/marsvin och dag Oxbow cavy cusine så fort jag köper det (troligen lördag..)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#10. Jag ger det bl.a för att dom själva tycker det är gott, sen för att marsvin äter största delen av dagen. Pelletsen jag köper, Lottie pellets då, innehåller selen och folsyra, som är viktigt för dom att få i sig, även om det bara är en liten mängd, så ger jag pelletsen för att det är ändå som ett litet stöd för då VET jag att dom får i sig lite folsyra och selen. Det skulle vara lite jobbigt att undersöka varenda grönsak för att kolla om det finns selen eller folsyra i det, därför ger jag så varierat som möjligt + pelletsen (som typ av "stöd" som sagt) så att jag vet att dom får i sig en liten del av det. Räckte det för att svalka av din nyfikenhet? 

#12 Haha, min nyfikenhet är nog ganska stillad på den här punkten….för stunden i alla fall
Jag ville mest veta av två anledningar. Dels för att många verkar ge bara för att de tror att de måste ge det, att det är grundfödan för marsvin…och dels för att jag ville veta vad för nått som mina marsvin eventuellt går miste om när de inte får så mycket pellets…selen o folsyra med andra ord…ah!
#13. Hehe
det, som tur var, visste jag redan, att man inte måste ge dom, för det är ju inte direkt livsnödvändigt med pellets
Hehe, dina marsvin får säkert i sig det på annat håll och så, men jag ger Lottie, som har det (selen och folsyra) så att jag vet att dom åtminstone får i sig en liten del som sagt 

#14 Okey…jag har förstått att du är marsvinskunnig så jag gissade att du visste att pellets inte är livsnödvändigt.
Du använder dig av Lottie säger du, är det dyrt? Är det bara pellets elelr är det andra saker i oxå?
#15. Hehe, ja
tack
Lottie kostar 30 kr för 1.5 kg på Granngården (Lottie - havre och vetekli vet jag finns i mycket större säckar). Och japp, det är bara pellets, inga onödiga frön osv :)

#15 Okey vad bra. Kanske ska ge mig iväg till Granngården och köpa en säck Lottie då…hehe, för jag ger ju dock pellets fast bara ibland…och det är inte så färskt så jag borde nog köpa nytt.
Hehe, har du föresten märkt att jag och du pratar om en massa olika saker i andra trådar oxå…vi måste vara ibland de mest aktiva här på marsvin iFokus just nu….heheh 
#17. Hehe, gör så :) du kommer säkert bli lite kluven när du står vid Lottie pelletserna, eftersom det finns 3 olika smaker 
Jo, det har jag märkt att vi gör
hehe, ja det kanske vi är, men kanske inte heller
men man kan ju hoppas 
tycker inte om lottie, för att det är till både kanin och marsvin.när kaniner och marsvin inte har samma näringsbehov köper jag bara "vanliga" pretty pets MARSVIN
#19. Lottie är mycket bättre än dom flesta pelletsorterna för marsvin i alla fall, den enda som är bättre (tycker jag) är Oxbows. Och Lottie duger finfint, det innehåller det mesta som är nödvändigt, och inte en massa onödigt blaha.
så länge man vet hur mycket man ska ge (alltså rimlig mängd) så är allt okej :)
#15 Lottie är ganska bra. Jag tycker att det innehåller lite för mycket fett (morot & äpple är fettsnålast) och för mycket protein för marsvin… Dessutom är det till för kaniner också, men marsvin och kaniner behöver inte lika mycket mängd av de olika sakerna. Det är bättre än mycket annat och är inte direkt dyrt…
Jag ger nu mina ½-1 msk Cavy Cuisine (Oxbows vuxenfoder) som är till enbart för marsvin. 2,25 kg kostar 195kr - inte farligt alls med tanke på innehållat osv. tycker jag :)
Mvh Felicia

#21 Okey, det priset skulle jag tycka var dyrt i alla fall. men smaken är som baken =)
Jag brukar köpa pellets för marsvin i lösvikt i djuraffärer…jag vet att en del inte tycker det är bra…men men.
jag köpte 4,5 kg Cavy Cuisine för 350 på utst. i kallhäll
#22. Jag tycker som dig, att det priset är dyrt :P men men ^^,
Jag ger mina Lottie och dom får det ungefär varann eller var tredje dag det är olika. Jag gav dom vanlig gnagarblandning från djuraffären förut för att dom tycke det var gott fast då fick dom det bara 1 gång i veckan ungefär.
Jag ger dom ungefär en halv dl när dom får och det småäter dom på då och då så ibland kan det finnas kvar pellets 2 dar efteråt. Jag ger det främst för att ett av marsvinen lätt tappar vikt fast hon bara är lite mer än 1 år :/ och för att dom tycker det är gott:) Och desutom så har dom fått jädrigt fin päls av det där pelletsen vilken bonus:D
#23 Mycket pellets till bra pris, för att vara från Oxbow ;)
Mvh Felicia
aa, det kostar rätt mkt annars…blev förvånad att det luktade sååååååå äckligt!! Men pluttarna äter det..eller havren
#27 Äckligt? Beror väl på om man jämför med pretty pets som luktar parfym… :p
*dubbel*
nej men dom tycker om det, det är det viktigaste…
nej, det var jag som sa det..det luktar inte äpple precis..