vitkål
När jag köpte min skinny sa de att de hört av en uppfödare att vitkål kan döda skinnys. Att den uppfödaren själv varit med om det.
Nån mer som hört detta? Jag har alltid gett mina marsvin vitkål men vågar ju inte ge skinnyn det nu, för säkerhets skull. Finns ju annat att ge. Men vore intressant att höra från andra skinnyägare vad ni säger om detta?
Va? Så konstigt! Att vitkål kan döda Skinnys men inte andra marsvin… Som att (ex.) Labradorer inte skulle kunna äta levergodis för hundar! Antagligen så dog hennes Skinny lite efter att den hade fått vitkål, men att det beror på det tror inte jag. Det borde stå på fler marsvinshemsidor då - för det är en allvarlig upplysning. Men - alla kålsorter är inte så bra i för stor mängd. Men tar man det försiktigt och lugnt med kål så kan man ge det. Själv ger jag aldrig mer än 30g/marsvin och dag (kålsorter).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det där med att man inte skulle ge skinnys vitkål fick jag också höra då jag skaffade mina första. Men fick sedan höra att det inte alls stämde så jag började ge mina i små mängder och nu äter dom vitkål som vanliga marsvin. Men kom i håg att vänj dom med lite i taget om dom inte fått det hos uppfödaren.
Skitsnack säger jag… Mina skinny, inkl. den skinnykull jag haft äter vitkål som ala mina andra marsvin.
Jag tycker också att det låter hel skumt, och jag vet skinny uppfödare som ger vitkål och inget av dem har dött av det.=)
#1 Det kan faktiskt finnas visa raser som är "allergiska" mot vissa saker och andra raser är det inte.
T.ex. Ivomec tåler inte Collie hundar medan andra raser tål det. Så visst kan det vara så att en viss ras inte tål en sak.
#4 Jo, men inom föda… t.ex. att alla Perserkatter inte tål torsk eller något sådant.
Mvh Felicia
Aha du menade så:)
#6 Japps ;)
Mvh Felicia

#0 Jag har aldrig hört det förut!
Ok då låter det ju inte som att det stämmer på alla skinnys i varje fall. Möjligen om nån är extremt känslig, eller en viss linje är extremt känslig. Nåja, för säkerhets skull väntar jag med att ge det o kanske sen testar försiktigt. Better safe than sorry.
#9. Precis