Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1324 ggr
MissFlisan
0

Tappat hår

Mitt ena långhåriga marsvin har tappat jätte mycket hår, kommer det att växa ut igen och bli långt? För på halva kroppen är de långt och framtill har hon tappat så mycket så det har blivit kort, det har börjat växa ut, men kan det bli lika långt som innan? Antagligen hade hon C-vitanmin brist och det var därför hon tapopade så mycket päls, hon har börjat äta bättre och gått upp i vikt nu. Sen undrar jag om det verkligen finns något som heter "vuxenpäls"?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se

"slappna av inget är under kontroll!"

Fridaaaa
0

Ett marsvin byter inte päls som t.ex hundar gör, hundar byter ju från valppäls till vuxenpäls men så gör inte marsvin.

Om hon inte är kal, är det ingen fara, inte burkompisen som jar tuggat på pälsen.

C-vitamin kan det vara, inte heller omöjligt. Kolla gärna med så hon inte har parasit i pälsen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MissFlisan
0

Men kommer detta växa ut igen och bli lika långt som de andra?

Fridaaaa
0

Ja troligtvis. Kan man få se bild på där pälsen fattas?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

godisgrisen
0

C-vitamin är jätteviktigt men jag är inte så säker på att brist ger håravfall. Det låter som tappad nacke tycker jag. Dramatiskt ord men det betyder bara att pälsen i nacken/skuldrorna fälls. Långhår har ju en speciell pälls som bara växer och växer medans det på korthåriga varianter fälls efter ett tag. Marsvin har som alla andra däggdjur bebispäls men just på långhår ska den inte fällas men ibland gör den det ändå och då kallas det tappad nacke. Det är inte farligt och det växer ut igen men möjligen (detta är jag inte helt säker på eftersom långhår inte är mitt specialområde) kan nacken tappas igen eller att pälsen inte växer sig lika lång som resten.

Det kan också vara burkompisen eller hon själv som tuggat av pälsen.

Annars tycker jag alltid man ska kontrollera om inte Ohyra finns med i bilden vid håravfall. Kliar hon sig? Ser huden sårig och irriterad ut? Om så är fallet sök veterinär.

C-vitamin är livsviktigt för marsvin. De måste varje dag ha tillgång till grönsaker med hög C-vitaminhalt som vitkål, paprika, broccoli, maskrosor och lite andra sorter det finns en bra artikel här på MiF om det. Om du känner dig osäker kan du strö lite askorbinsyra över maten ibland men faktiskt så behövs inga enorma mänger C-vitamin så grönsakerna bör täcka behovet.

MissFlisan
0

Tack det var skönt att höra, för de är på främmre halvan hon har tappat mest päls och det är där det är kort, ett tag var hon kal, men det är hon inte längre. Men visst det har blivit tunnare baktill med men hoppas att det med växer ut. Ang. Ohyra så kollades de hos vetrinären och det tror jag inte heller det är eftersom hon inte kliar sig mer än vanligt.

Creation
0

Hur gammalt är marsvinet i fråga?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

MissFlisan
0

ca fyra månader född 5e januari :). Hon är nog väldigt liten väger bara 438 gram.