Sammanförning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
På lördag hämtar jag hem två nya grisar :) Jag har ju sedan tidigare Thilda och Tessie och tanken är att om det går ska alla 4 honor gå i samma bur. Hur ska jag göra vid sammanförningen? vet detta med neutral yta och rena grisar men är det något mer man ska tänka på? Vet att dem kan bråka ganska mycket i början om rang men att man ska låta dem hållas sålänge dem inte blöder.
Mina grisar är köpta i affär sommaren för två år sedan. Men jag vet inte hur gamla dem var då, räknar ca 2 år. Dem nya grisarna är 2 resp. 1 år och 3 månader.
mvh Madde
Helt ärligt så tror jag inte man behöver göra det så komplicerat när det äller honor, släpp bara in dem i buren (förutsatt att den är tillräckligt stor) och se hur det går.
Jag fick nyligen hem en liten 6 veckors och jag bara släppte ner henne i buren till mina andra fem honor och det gick hur fint som helst, inga problem alls.
Jag vet inte hur det är med honor, då jag själv bara har hanar.
Men jag kan berätta ändå lite kort hur jag gjorde igår när jag släppte ihop mina 2 "gamla" grisar med mina 2 "nya".
Det gick jättebra. Jag badade allihop, sen släppte jag ut dem på golvet i samma rum som buren står. Alla sattes på golvet precis samtidigt.
Innan jag satte ner alla marsvinen fyllde jag deras gigantiska matskål med grönsaker som jag vet att dem tycker om, och placerade den i mitten av rummet på golvet. Jag skar grönsakerna i små, små tärningar för att det inte ska bli så att dem tar sig en stor bit och går och sätter sig någon annanstans och äter - och sedan kommer någon som går förbi och snor biten, och så börjar dem bråka. Jag skär nu mer alltid upp grönsaker i tärningar. Det blir inget bråk alls vid matdags nu längre. :) Det är jätteskönt faktiskt!
Och så fick dem en stor tallrik med kornkross också ;) Fast dem tyckte det var roligare att sitta i skålen än att äta ur den………
Min bur är i golvhöjd för att grisarna ska kunna springa ut i rummet när de vill. Men buren var stängd de första 2-3 timmarna medan dem var på golvet. Anledningen till att buren var stängd var för att jag inte vill att de ska trycka in varandra på små ytor som inne i sovhusen till exempel. Efter 2-3 timmar öppnade jag buren. Då brakade bråket ordentligt löst. Dem gör fortfarande upp om rangen just nu cirka 14h senare. Men det blir lite, lite lugnare för varje minut som går. Förhoppningsvis har dem slutat bråka om en vecka. Ingen verkar ha kommit till skada heller. Skönt! :)
Det var nog allt jag kunde bidra med. Jag hoppas att det var till lite hjälp i alla fall :) Stort lycka till med sammanföringen!
hej, tack för svaren. blir det inte svårare med tanke på att dem är i samma ålder typ?
#3 Det är svårare att föra samman hanar än honor, så på så vis är dina chanser goda. Där emot kan det vara svårare att föra ihop jämngamla, men det är absolut inte omöjligt. :)
Det finns honor som är riktigt hemska att sätta ihop med nya kompisar, är man osäker tycker jag att man ska ta det lite försiktigt och ge dom gott om plats. Unga marsvin brukar visserligen hemskt sällan krångla, men när dom är lite äldre kan det bli livat. Så släpp du ut dom på en ganska stor yta där dom kan komma undan från varandra om det behövs och kan bekanta sig i lugn och ro ett tag innan dom flyttar in i buren.
Hanna
#5 har tänkt släppa ut dom på golvet en stund, ev tvättade. och sedan släppa in dem i en stor och nystädad bur (bokhyllebur)
Det blir säkert jättebra :)
Hanna
Nyfiken på hur det gick då jag ska sammanföra två vuxna marsvinshonor snart!? Några nya lärdommar? 
/Emma
Hälsningar
Emma
#8 allt gick perfekt :) alla 4 går tillsammans nu och nästan inget tjafs längre. Bara min mest dominanta Tessie som blir lite sur ibland. men inget allvarligt :):) lycka till! det kommer säkert att gå jättebra :)
# det gick jättebra att sammanföra de två damerna! Vet inte vem som är den dominanta… men jag tror att Salsa (min första) är den som bestämmer :)
Hälsningar
Emma
bra att det gick bra ;) lycka till i fortsättningen!