Allergi
Hej alla marsvinsälskare!
Jag och mina barn adopterade två gamla marsvinstanter i januari förra året, dom är små ljuvliga och sociala varelser. Vivi-Anne är kaxig och pratglad och Polly-Anne är nyfiken på allt.
Vi trivs fint ihop men nu de sista månaderna har det blivit jobbigare och jobbigare. Jag är tydligen allergisk mot deras hö. Jag har provat lite olika varianter såsom att minska hömängden och ge hökuber och timotejhö istället osv. Allergihö är jättejättedyrt där jag bor.
Har ni några tips på hur jag ska göra? Tänderna ser bra ut och dom är inte dåliga i magen. Är det fel att minska hömängden?
Marsvinen är i 6års åldern och jag skulle inte vilja tvinga dom att byta hem ännu en gång…
Var bor dom någonstans i hemmet? Går det att ha dom i ett mer avsiljt rum? Måste du hantera höet eller kan barnen ordna det? Min höallergiska familj reagerar bara på höet när jag hållt på och grejat med det och det är mycket i luften, när det lagt sig är det inget problem att vara med marsvinen.
Jag tror inte att det hjälper att minska hömängden, hö finns ju där ändå. Men du kanske kan ordna så att du inte behöver ha så mycket hö inomhus, ta in mindre åt gången eller något om det hjälper.
Hanna
Vi hade ett tag marsvin i köket och min man är allergisk mot hö. Jag byggde ett litet "höhus" till marsvinen där jag stoppade in höet, då kunde dom vara där inne och äta och böka runt i höet utan att det yr runt i köket, det funkade jättebra. Han fick hålla sig undan just när jag lade in höet förstås, så om dina barn kan fixa med höet kanske det funkar?
Glömde skriva att jag satte huset i en liten plastlåda med lite spån i botten, en sådan där liten kattoalåda man brukar ha till små kattungar, så det blir en liten kant som håller höet kvar inne i huset.
Du kan inte använda allergitabletter, typ clarityn?

Tack för alla svar!
Vi har marsvinen i köket för dom blev så ensamma i barnens rum när dom bodde där men jag kanske ska fundera på att låta dom flytta tillbaka dit in… I köket har dom och hunden sällskap av varandra dessutom, svårt det här!
Höhus lät som en jättebra idé, det ska jag prova! då kan dom ju få ganska mycket hö på en gång och jag behöver inte fylla på så ofta, när barnen gör det så har jag hö i hela lägenheten
Allergitabletter hjälper inte eftersom det inte är som hösnuva utan andningsproblem, och det börjar bli påfrestande med biverkningarna av luftrörsvidgande.
#6 Marsvinen har ju ingen nytta av hunden som sällskap, de har varandra, så det tycker jag inte du behöver se som ett hinder för att de ska flytta in i ett annat rum.
Prova höhuset som du fått tips om och se om det hjälper :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Min sambo är både päls och hö-allergiker, men han gick med på att ha marsvin iallafall och dessutom har jag hund sen innan vi flyttade ihop.
vi har löst det så att vi inte förvarar höet inomhus, utan det står på balkongen och resten i förrådet, och när jag lägger in hö åt dom är jag noga med att sopa upp allt som hamnar på golvet och ta ut hösäcken på engång när jag är klar.
ska bygga bur i sommar och då tänkte jag att jag skulle bygga ett "höhus" som #2 tog upp, så höet stannar där det ska vara, så om han behövde hantera marsvinens hö bara behövde ta ut höhuset, tömma och fylla på nytt på balkongen, för att minska "omkringflygningen".
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Jag har provat att stoppa in höet i ett av husen nu och det hjälpte lite men inte mycket, tur att det är sommar snart så dom kan vara ute mycket
#7 Ett av marsvinen och hunden är kompisar, dom pratar och leker tillsammans medan det andra inte bryr sig så mycket, tror både hunden och Vivi-Anne skulle bli ledsna om dom inte kunde träffas…