C-vitamin
Hur gör ni för att vara säkra på att era vänner får i sig tillräckligt med C-vitanmin? Vad ger ni dom och hur mycket?
Jag ger c-vitaminrika grönsaker varje dag: Vitkål, paprika, broccoli mm :) Jag väger aldrig mitt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du ger inte c-vitamin droppar eller brustablett? de rekomenderade min vetrinär nämligen, Hur mycket ger du av de grönsakerna varje dag?
#2 Nej behövs inte, dem behöver det inte. Och brustablett och dropparna hinner försvinna från vattnet efter 30-60 min.
Om man måste/vill ge dem extra kan man strö lite lite astobinsyra (stavning?) som är ren c-vitamin, finns i mataffärer.
Jag ger lite av varje, väger inte mitt som sagt, men dem behöver inte ha så mkt av varje sort, om dem får blandade grönsaker :)

Jag ger färska grönsaker dagligen.
Ett vuxet marsvin behöver ungefär 10 mg C-vitamin/ kg kroppsvikt (1 mg/hg)- det motsvarar ungefär 5 gram gul eller röd paprika per dag eller ca 30 gram vitkål. Det krävs med andra ord inte mycket för att tillgodose det dagliga C-vitaminbehovet med hjälp av grönsaker :-)
Att ge exempelvis brustabletter i vattnet är fullständigt onödigt eftersom C-vitaminen förstörs när det kommer i kontakt med syre och ljus- djuren måste alltså dricka upp sitt vatten inom ca 30 minuter. Det finns dessutom ämnen i brustabletterna som kan orsaka urinstenar och således är direkt skadliga.
Det finns en artikel här på sajten angående marsvin och C-vitamin.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Och tack, men jag var hos en kunnig vetrinär som jobbade med marsvin och andra gnagare, han hade dessutom egna marsvin hemma och det var han som sa att jag skulle ge brustablett…?
#5 Det försvinner ur vattnet efter 30-60 min så det hinner knappt göra nytta, så inte lönt. Jag har aldrig gett mina sånt, behövs inte, dem får det i sig via grönsakerna.
Okej vad bra, för nu har jag börjat ge dem paprika varje dag och de får massor med maskrosblad, försöker med broccoli men de verkar inte tycka om det.
#7 Vitkål innehåller med bra med c-vitaminer:)
ja de ger jag med varje kväll :)
#7 paprika bör inte ges så ofta då de lätt kan få munsvamp av det. någon gång per vecka ger jag mina paprika..
Oj, okej vad bra att du sa de för de har jag gett nu varje dag…Men de vill inte äta broccoli och bara lite vitkål, men berg med marskrosblad, hur gör jag då om de inte vill äta resten?
#7 Ja ge inte paprika varje dag med 3-4ggr/vecka går bra
Okej vad bra tt ni säger det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du kan ju prova många olika & se vad de tkr om. Vitkål/grönkål/broccoli/persilja brukar nästan alla gilla. persiljan innehåller mkt cvitamin. Har du provat det?
Jag ger paprika ofta: stora bitar dagligen under långa perioder. Och jag har då aldrig märkt att marsvinen fått munsvamp av det. Inte ens min känsliga gamling får munsvamp av paprika. Däremot får hon det av äpple och tomat.
Så jag tror inte att det ska vara någon fara att ge paprika ofta. Men olika marsvin är olika känsliga förstås. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ja precis, sen måste man vänja en del marsvin med att äta olika saker. Mina tex var inte så förtjusta i vitkål de första ggr jag gav, utan var fram och luktade och sen gick de därifrån.
Men nu äter de med god aptit :) Fast gräs och maskrosor är ju ändå den självklara favoriten :)

Jag ger mina marsvin paprika dagligen och har gjort så under hela tiden jag har haft marsvin- vilket är 14 år i juli.
Jag har haft enstaka marsvin som fått munsvamp under de här åren, ännu färre där svampen troligtvis berodde på paprika. Har haft typ nyfödda bebisar som fått röd paprika som fått munsvamp (de andra färgerna reagerade de inte på). Av den anledningen är jag lite försiktig när det gäller röd paprika även om jag inte haft några problem med munsvamp hos vuxna orsakade av paprika. När vuxna drabbats av munsvamp har jag behandlat med pevaryl men fortsatt att ge paprika som vanligt och svampen har inte återkommit (utom i ett fall där jag då provade att utesluta paprika men hans svamp återkommer i alla fall då och då- oavsett vad han får för mat).
Att man absolut inte får ge paprika ofta är något som jag har hört under hela tiden jag har haft marsvin, jag själv har dock som sagt alltid gett mina marsvin paprika dagligen och jag skulle vilja påstå att jag gjort det utan problem och jag vet många andra som också ger paprika utan problem.
Finns det någon som säger att man inte ska ge det för ofta som faktiskt har egna erfarenheter (eller trovärdiga källor) om detta- som har gett marsvinen paprika ofta och där de drabbats av munsvamp som säkert kan kopplas ihop med paprikan? Elller är det samma sak med paprika= munsvamp som honor över ett år= ihopvuxet bäcken…?
Tyvärr är det mycket ovanligt att veterinärer vet vad som faktiskt stämmer gällande marsvin (och andra smådjur). Att han har marsvin hemma är tyvärr ingen garanti att han vet vad han pratar om, han kan ju exempelvis utgå ifrån vad han fått för skötselråd i en djuraffär eller den, ofta uråldriga, informationen det finns i veterinärlitteraturen.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
min Salsa är gillade inte vitkål när jag testade det men får väl prova igen,
även jag har gett paprika ganska ofta och har inte märkt av ngn munsvamp… men det är väl olika antar jag! :)
Min nu är det är det ju inget problem… eftersom hela trädgården är full men mumsigt gräs och fina maskrosor! :)
Hälsningar
Emma
#17 Min ena hane envisas med att få munsvamp om han får paprika ofta. Sen spelar det ingen roll om han får gul, grön, röd eller orange. Skulle jag ge han paprika 3-4 / vecka så får han de..
Lite tråkigt då det är en favorit bland grönsakerna. Men det är väl olika från marsvin till marsvin.. en del verkar få det lätt och andra mer sällan/aldrig.
Jag har läst att även maskros inhehåller C vitamin bla läst här vad den innehåller http://healthywealthywellness.wordpress.com/2011/01/28/en-dans-pa-maskrosor/
Tack för alla svar, de hjälper verkligen.
Vitkål och broccoli och andra kålsorter kan behövas läras in, men ge dem gärna en liten bit av något kål varje morgon så kommer de snart att börja äta av det. De goda grönsakerna kan de få på kvällen :) Ger du en liten bit paprika, som sagt 5g om dagen är allt som behövs och så lite får de då ingen Nossvamp av, då vet du att de fått tillräckligt för att täcka behovet. Kålet de äter blir då bara lite gott överflöd :)
Just nu ger jag bladpersilja (eller vad det nu heter, men sådant i gummiband och inte i kruka). De får dela 1kvist om dagen vilket är det BÄSTA de vet och det räcker som c-vitamin. Sedan får de även lite vitkål, morot och broccoli mer som godis. Med persilja blir det jättebilligt! Köpte ca 100g, vilket skulle räcka till mina marsvin i 10dagar och det kostade 4 kronor. + att de älskar det så det är jättekul! :)
Okej, tack de lät ju enkelt med blad persija, det ka jag testa då.
#23 Ge inte bara bladpersilja varje dag, ge någon annan grönsak med, bladpersilja ska man vara försiktig med.
Okej, ja självklart ska jag ge dem annat med, men de verkar vara ett bra komlement,

Det finns såklart många bud om hur man ska göra men jag ger grönsaker 2 ggr/dag och paprika ingår oftast i kvällsmaten eftersom alla mina älskar det och det känns som ett säkert kort för c-vit. Ingen av hitills 5 marsvin har nånsin haft munsvamp trots daglig paprika under de senaste 3 åren.