Vikt
Hur mycket brukar ett fyra månaders marsvin väga? Min ena tjej väger bara 438 gram och den andra väger 608 gram. Vad är normalt?
438 gram tycker jag låter lite, 608 gram låter mycket bättre.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
haha, du tycker inte de är mycket med mina marsvin va? :P
#2 Vadå "tycker inte mkt med dina marsvin?" Vad menar du med det? 438 gram tycker jag är lite, oavsett vilkens marsvinet är. Men alla trådar du har skrivit som jag har svarat på har ju inte låtit bra eller hur?
Det handlar inte om dej eller dina marsvin, skriver bara som det är, inget fel med det.
Nej jag menar inte att anklaga dig heller, du misstolkar mig :P…jag sa de med ett leende, för jag försår dig, jag hade inte heller tyckt de efter allt jag har skrivit…Och det är absolut inget fel med det jag vill att ni ska vara ärliga, förr detta är mina första marsvin och jag håller på att lära mig hur jag sja ta hand om dem bäst.
#4 trodde du menade att jag tyckte illa om dina marsvin:)
Men läs alla våra bra Artiklar här på mif, finns många bra som folk har skrivit här :) Artiklarna hittar du högst upp vill vänster, under marsvinen på bilden så står det "artiklar" klicka där och läs :) Kommer nog hjälpa dej en del :)
Nej det menade jag verkligen inte! Okej tack det ska jag göra. Jag menar det är inte lätt att vara mamma för första gången, man blir så lätt orolig och när man inte vet hur man ska göra riktigt då blir det så jobbigt, därför ställer jag många frågor till er som är lite mer kunniga :).
#6 Jo vet hur det är, behöver fortfarande fråga ibland, trots att jag har haft marsvin några år :) Kan det med kost osv men just med sjukdomar brukar jag vilja ha råd :)
okej om du kan kost så kan jag passa på att fråga dig, för vet. sa att jag inte ska ge något annat än hö på morgonen och frukt och grönsaker på eftermiddagen för annars så dricker de inte som de ska, eftersom de blir törstiga av hö.
#8 Jag ger mina grönsaker på morgonen, och mina dricker bra, så jag tror att det beror lite på marsvinet, men jag tror inte det ska ha betydelse :=) Hö ska dem ha fri tillgång till dygnet runt.
Men ha det inte i höhäck, utan på burgolvet :)
okej då så, då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag ger dem lite grönsaker vid kl tolv, de får alltid massa hö och de finns alltid i buren.
#10 Nej då, jag ger med så sent ibland:)

438 är, precis som Frida säger, inte mycket för en som är fyra månader- det är en vikt som de brukar ha när de är runt två- två och en halv månad. 608 gram däremot låter som en rätt normal vikt tycker jag (även om det såklart varierar mellan individer).
Hur känns de i kropparna? Vad ger du dina marsvin att äta?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
De har såklart alltid hö, jag ger massor med maskrosblad nu och ofta får de vara ute och äta gräs, jag ger pelets men de tycker inte om de, sen paprika, vitkål och lite russin…Ska jag ge äpplen och sånt med? Det gjorde jag förut, men jag vet inte om det bara är onödigt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
var försiktig med äpple kan ge munsvamp om de får det för ofta pga av dess syrlighet.
Okej då gör de inget att de inte får de så ofta, hur är det med päron och banan kan man ge de oftare? eller är de omte alls bra?
#15 Grönsaker: varje dag.
Frukt & russin: som godis någon dag i veckan.
:)
#17 Vill bara tillägga att man även helt kan utesluta frukt, det är inget de behöver. Så inte ditt inlägg tolkas som att man SKA ge det någon dag i veckan ;)
Gott är det ju, men inte speciellt nyttigt för dem. Självklart kan man dock ge ibland just för att det är gott.
vad bra information jag får, bra då behöver jag inte ge frukt.
#19 Nej det är inget nödvändigt, mina får en liten fruktbit på helgen som "godis" men inte mer, och mina får inget annat godis heller så
#18 Ja, jag tänkte faktiskt redigera det men sen kom jag in på någon annan hemsida och glömde bort det :P Jag gav äpple idag, första gången jag ger frukt på…. eh, några veckor :) Så frukt och russin är som godis och behöver inte ges.