Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 1990 ggr
MissFlisan
0

Springa på golvet

Jag vill så gärna att pärlan och pyret ska få springa på golvet, men de kilssar på parketen hela tiden och det blir inte så populärt. De springer inte heller runt utan gömmer sig mest under soffan  eller någon hylla  och killsar där. Hur gör ni?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se

"slappna av inget är under kontroll!"

Fridaaaa
0

Jag har mina i en hage, sedan ett lakan i den. Vissa har vaxduk med i hagen på golvet, lätt att torka av.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MissFlisan
0

Men de kissar väl igenom lakanet. Jag har provoat med vaxduk och det är som sagt lätt att torka av, men biter hål i den…

EvaLuna
0

Jag har lyckats få mina grisar rumsrena. Funkar med vissa marsvin.

Ha dom i knät eller i soffan eller på en säng där du har dem under bra uppsikt. När de är en kiss på gång - sätt SNABBT ner dem i buren eller på en potta (plasttrekant med en låg kant. Finns i djuraffären). Va envis & upprepa detta ofta. Mina lärde sej på kanske ett par veckor.

När vi skaffade två små marsvin lärde de sej av gamlingarna. De e rumsrena utan att vi  lärt dem.

MissFlisan
0

okej, jag försöker göra dem rumsrena men jag tycker det är svårt…Har köpt en "toalett" till dem. I den har jag katt sand och någon gång har jag testat med tidningspapper men jag har hört att de inte tål trycksvärtan?

elsasputte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du/ni inget rum där det inte är parkett, utan kanske plastmatta som golv? Jag har mina som brukar få springa i köket där det är plastmatta. Sen är det bara att svabba av med mopp när man sätter in dom i buren igen..

Sammetskatt
0

Ja, det är besvärligt när de kissar överallt. Men som andra sagt så en hage där det är plastmatta eller med vaxduk, handduk under brukar fungera, gärna både och så suger handduken upp kisset och så kan man bara tvätta efteråt. Men det blir ju lite besvärligare när massa grejer måste läggas fram. Mina springer omkring i vardagsrummet och hallen och verkar alltid kissa under bordet som buren står på. Så på så vis är de ju lite rumsrena ;)

Fridaaaa
0

#2 Jag viker mitt dubbelt, då går det inte igenom, inte för mina i alla fall :=)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Abico
0

#6 - Hahaha, dagens bästa ^^ 
"Mina springer omkring i vardagsrummet och hallen och verkar alltid kissa under bordet som buren står på. Så på så vis är de ju lite rumsrena ;)" Så tänker en riktig marsvinsmamma, kan se framför mig hur du står och med hög bebisröst säger "ååhh, så duuuuktig du var nu" när ett av marsvinen kissar under bordet :P

Hanna 

Sammetskatt
0

#8 Haha, ja visst är de fantastiskt duktiga ;) Kan de inte kissa i buren så har de iaf hyfs nog att kissa under buren ;) Fast det är ju faktiskt sant, de är ju rumsrena på sätt och vis, de valde ut en toalett och håller sig till den. HAHA!  Då slipper jag också råka kliva i kisset, så snällt av dem att tänka på det också ;)

Abico
0

#9 - Du har verkligen uppfostrat dom väl! ;) Mina är jätteduktiga och sprider ut bajs och kiss överallt, ibland springer dom lite i det för att hjälpa till att stryka ut det över golvet så att det torkar snabbare :)

Hanna 

Sammetskatt
0

#10 Men så duktigt av dem ;) Det är som jag sa i en annan tråd, dina marsvin jobbar för att du ska få ett aktivt liv - både vända hus och plocka bajs och torka kiss som är utspritt överallt kommer nog i slutänden att förlänga ditt liv ;)

Våra marsvin har olika sätt att förbättra vårat liv på ;)

Abico
0

#11 - Ja men visst är det så, dom får äta upp all min mat och i gengäld så motionerar dom mig ;) Det är med marsvin man laddar för Beach 2011, haha.

Hanna 

[Mels-Marsvin]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag brukar låta mina marsvin få springa på hallgolvet, för där finns det plastmatta och inga gömställen. Jag brukar lägga ut en vaxduk där dom springer oftast och handduk under avlastningsbordet. Dom sitter helst under avlastningsbordet och då är det bara att skaka handduken när dom sprungit klart och moppa vaxduken.

Mvh

Sammetskatt
0

#12 Ja visst, marsvin är ju för fantastiska på tänka ut saker och ting. Undrar när mina ska börja träna mig då ;)

#13 Behöver du verkligen en vaxduk om det är plastgolv, det är väl bara att svabba av plastgolvet så blir det mindre saker att dra fram tänker jag :)