Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1129 ggr
Lyan
0

Satinprover

Var inne och tog blodprov på satintjejerna idag och fick väldigt tvetydiga resultat :-/

Finns det någon forskning på satin i Sverige? Eller någon annan jag kan ta kontakt med för att dels hjälpa till att lämna in mer material från satiner och dels få hjläp med mina?

Här är resultaten iallafall:

ALKP: Normalvärde 55-108

Nellie: 64 (9/3: 75)

Lovika: 38 (15/2: 37)

Anna: 100 (15/2: 50)

Lovika ligger en bra bit under normalvärdet. Fiffes värden låg normalt och gjorde sedan en rejäl dykning, tyvärr vet jag inte vilka värden han hade när han dog. Jag ska kolla upp vad lovika hade förra året också.

Anna ligger högt och var också halt innan idag.

Nellie ligger bra men hade rejält ont igår, öm idag men inte lika mycket.

När Xander och Niklas avlivades låg de på 101 respektive 99 och visade tydlig smärta.

Kalcium: Normalvärde 5,3-12

Kalciumtestet är nytt för idag, det visar hur mycket kalcium som kroppen släpper ut i blodet.

Nellie: 46,8

Lovika: 46

Anna: 39,06

Med andra ord ligger alla skyhögt!

Sanni
0

Är inte så insatt i detta och har därför några frågor. Vad betyder ALKP? Är det dåligt då när ALKP-värdet är under eller då när det är över normalvärdet? Antar att över?

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

luneas
0

Prata med Mimmi Sidenmark!

Sammetskatt
0

Jag förstår inte riktigt anledningen till att du tar dessa prover? Om de haltar och visar smärta så är det väl dags för avlivning oavsett hur proverna ser ut?

[Jessica-B]
0

Görs kalcium testet också via blodprov? Tråkigt att Anna och Nellie är dåliga :(

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Det mäter något leverenzym som kan visa på skelettsjukdom. Det ska ligga lågt men sist jag testade Fiffe låg han under men blev ändå sjuk bara typ 1-2 månader efter så jag behöver mer att gå på

#2 Kan du PMa hennes mail?

#3 För att jag vill inte ta bort marsvin utan att veta vad som verkligen är fel när de visar så lite symtom (hade jag inte vetat vad jag letat efter hade jag missat Nellie), dessutom behövs det så mycket material som det bara går för att hjälpa andra satiner

#4 Ja, det tas också genom blodprov i pulpan. Ja :'(

Sammetskatt
0

#5 Ja det är ju bra att du vill få mer kunskap om satinsjukan, men personligen hade jag nöjt mig med vetskapen att de haltar och har ont och menat att då var det dags att låta dem få somna in. Men för dem du inte sett symtom på är det ju självklart jättebra att du tar prover :)

Om du tar prov varje år, kan du då se att provresultaten blir sämre och sämre för varje år, eller kan de gå upp och ner?

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har hänt massor nu på eftermiddagen! Har varit i kontakt med Limhamns vet.klinik och fick mycket info därifrån. Bla att kalciumvärdena hade fel referensvärden så med rätt värden blev det inte alls lika konstigt. Jag orkar inte ta allting nu

Anna är sämre så hon kommer få somna men Nellie är bättre (PEPPAR PEPPAR)

Är det någon annan som har varit med om att de blir bättre igen? Det var samma med Magic, han fick som i skov och jag har även hört andra som funkat likadant. Magic mådde bra rätt länge efter första skovet så jag hoppas verkligen det gäller för Nellie också!