ARG!!!!
Jag blir så ARG på alla idioter som inte har vett att kastrera sina katter!
"Det är naturligt för katten att få ungar" "En katt ska klara förlossningen själv" "Kattungar är så söta" "Jag vill ha en unge efter min söta katt" "Men det är ju bara en kull" "Det är för dyrt att kastrera" "Varför lägga pengar på kejsarsnitt när katten kostade 25öre tassen"
AAAARRRRGGHHHH, jag blir tokig! Gissa vem som får städa upp alla söta ungar som inte är så söta längre? Jo, alla överfulla katthem som egentligen behövs för riktigt behövande katter men som måste säga nej för att de svämmar över av katter från idioter som bara är lata och för snåla för att kastrera eller avliva!
Håller med dig! Vi har alltid kastrerat våra katter och det tycker jag är självklart om man inte bedriver en uppfödning.
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Håller med dig till fullo. Jag är aktiv i ett djurskydd här där jag bor och hade alla kastrerat sina katter så hade det inte varit lika fullt som det alltid är :(
Bara för några dagar sedan var jag med och transporterade en dräktig upphittad katt till ett jourhem, hon födde 4st ungar efter 2(?) dagar i hemmet. Upphittarna av denna katt tror sig veta att denna katt är resultatet av att en grannes katt varit okastrerad och fött ungar ute - som sedan blivit lite förvildade men ändå klarat sig ute..
Grr..
Tycker också att det är synd att det i Sverige är så dyrt att kastrera katter, speciellt honkatter. Det priset borde sänkas så att fler tycker att det är värt att kastrera - eller varför inte införa obligatorisk kastrering av katter som ej ska användas i avel?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har varit inne och läst vad flera andra skrivit och det är tydligen jag som är skurken för att jag är AVUNDSJUK på människan som har sin högdräktiga katt ute!
Visst, jag gick på väldigt (på vissa ställen för) hårt för denna människan verkar verkligen ha noll koll! Föder bla upp roans och hade inte en blekaste aning om att man inte får para roan-roan! Tydligen tar denna människan kanonbra hand om sina djur för de vinner UTSTÄLLNINGAR, jo tjena, att ett djurslag vinner bevisar ju knappast hur något annat behandlas.
Jag själv är ingen kattmänniska så jag har ingen katt hemma permanent för att jag vet att jag inte hade kunnat ge den vad den behöver men istället hjälper jag till med behövande katter. Just nu hjälper jag bara till att mata och skjutsa lite men innan har jag haft över 100katter som övernattat här och det är inte ens en piss i mississippi av alla katter som behöver hjälp :'(
Enligt dessa människorna ska mamman få lägga ungarna ute om hon vill "för det mår hon bäst av". Man ska låta henne gå som hon vill oavsett om hon blir dräktig direkt för det är grymt att hålla henne inne. Det är tydligen alldeles absurt att det finns kattfolk som planerar kattens dräktighet med val av hane, hälsotester mm och ser till att ta semester när kullen är planerad att födas.
Hade alla sett till att planera sina kattkullar, välja lämplig hane, hälsotesta, vaccinera, avmaska, märka mm oavsett om det är en raskull eller huskattskull och dessutom tagit ordentligt betalt för ungarna hade man kunnat höja kattens status och förhoppningsvis på sikt fått ner antalet på både katter och oseriösa människor.
Varför inte införa DRYGA böter för folk som har okastrerade och omärkta katter ute? Böterna hade sedan kunnat betala lönerna för kontrollanterna. I början kommer det tyvärr fångas in hundratals-tusentals katter och tyvärr måste säkert många avlivas pga platsbrist men till slut kanske folk lär sig att antingen svider det i plånboken eller får man leva med att man har haft ihjäl sin katt. Tyvärr biter det nog inte på dem som tycker att "det är ju bara en katt"
Jag tog upp att människan ovan måste se till att vaccinera, avmaska och märka ungarna innan de flyttade (det var inte bara en kull och även vuxna som skulle bort) och fick då svaret att då kunde jag ju pallra mig bort dit och ta med mig avmaskningsmedel till ungarna och själv avmaska dem 
Angående kastreringskostnader tycker jag att det är ett alldeles rimligt pris med 1000spänn för en honkatt, min tik på 3kg hade kostat 6000 att kastrera. Men att sänka priset rejält under en begränsad (men lång) period för att så många som möjligt hade kastrerats hade kunnat hjälpa en liten bit på vägen. Blir det tillräckligt billigt får man förhoppningsvis även in några av idiotmänniskornas katter.
(och ett tillägg eftersom det kom upp i den andra diskussionen, JA, jag uppförde mig som en besserwisser! NEJ, jag ångrar inte vad jag sa och står för både allt jag sa och att jag uppförde mig som en besserwisser)
(ännu ett tillägg: NEJ, jag är inte perfekt, jag gör också fel med mina djur men det är också därför jag inte äger någon katt och varför jag avvecklar alla marsvinshanar. Kan jag inte hålla inne i sina burar ska jag inte ha några)
Långt, långt, långt och jag är fortfarande ARG!
Man ska kastrera sin honkatt eller hankatt om man ska ha den ute. Det är ens ansvar. Har man inte råd att göra det, ska man inte ha katten ute eller så skaffar man inte katt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.