Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2455 ggr
[liisu]
0

Tand problem

För en månad sedan föll vårt marsvin Lurvis, 1,5 år från 25 cm höjd och lyckades obegripligen slå nosen så framtänderna blev lösa. Vi åkte till veterinären som drog ut dem. Samtidigt klippte han nedre käkens tänder för att de inte skulle bli för långa. Två veckor fick vi mata henne med maskrosblad och gurka. Hö kunde hon tack och lov äta själv.

För en och en halv vecka sedan var vi på kontroll. Framtänderna hade vuxit bra. Då klippte han både övre och nedre tänderna igen. De ser liksom så ojämna och vassa ut. Hon kan inte äta ordentligt. Hon får inte tag i maten ordentligt. Moroten bara gnager hon på och får knappt något ur den. Hon är själv frustrerad.Vi blev tillsagda att köpa en mineralsten, men den vill varken Lurvis eller Molly ens smaka på. Ska vi köpa dedär godisstångarna med frön? Färska pinnar gnager hon gärna på, men de är ju trots allt ganska mjuka. De gamla torra bryr hon sig inte om.

Tacksam för svar!

Linnet
0

Lät ju väldigt konstigt att klippa så att inte marsvinet kan äta, tänderna ska ju nötas av att dom gnager. Hade nog varit bättre att skippa veterinärbesöken. Hörde om ett nästan identiskt fall, där ett marsvin föll så att framtänderna uppe blev lösa och lossnade efter ett par dar. Dom växte ut på bara ett par veckor och allt funkade hur bra som helst utan några som helst veterinärbesök.

Sammetskatt
0

Håller med #1. Tandklippning ska undvikas in i det längsta. Hade samma problem med ett eget marsvin veterinären klippte tänderna på, han kunde inte få tag i maten och blev aldrig bra igen. Troligen fick han ont av klippningen också, sådant tycks ju hända också (oftare än man tror), att det blir smärtsamma följder när marsvins tänder klipps. Klipp ALDRIG säger djurtandläkarna.

[liisu]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tyckte också att det var märkligt. Om en månad ska vi dit igen.

Ena nedre tanden är lite kortare än den andra i nedre käken. Verkligen inte mycket, men tror ni att det jämnar ut sig?

[liisu]
0

men det låter ju hemskt om marsvinet aldrig blev bra! Kan vi inte göra något? Veterinären sa att det inte gör ont på marsvinet att klippa tänderna. Vårt marsvin reagerade inte på något sätt då han klippte.

Linnet
0

Det rättar säkert till sig, så att tänderna blir jämna, men då ska ju marsvinet kunna gnaga så att tänderna nöts mot varann. Tycker inte du ska åka till veterinären igen, vad är dom ute efter, dina pengar eller?? Nån vidare kunskap verkar dom ju inte ha. Man kan ju inte klippa så att inte marsvinet kan gnaga med tänderna.

Moctezuma
0

Oj, det där låter ju inte bra :/ Oftast brukar det ändå ordna upp sig, alltså borde tänderna bli jämna efter ett tag.

Vi har en tretandare här hemma som vi klipper tänderna på med jämna mellanrum. Vi har aldrig haft problem med klippningen, men man måste veta vad man gör och inte klippa för långt så det blir sprickor. Självklart vore det säkert bäst att inte klippa alls, men i det här fallet funkar det.

Dessutom ska tången vara så vass att den klipper och inte mosar ihop tanden. En veterinär som inte kan klippa borde inte få göra det, då gör hen ju bara mer skada än nytta!

Om nedre tändernerna bara är liiite ojämna, kan du också pröva att fila dem med nagelfil. Men kom i så fall ihåg att hålla i tanden, annars kan den åka fram och tillbaka medan du filar och marsvinet tycker att det är obehagligt.

Sammetskatt
0

#4 Det gör oftast inte ont för marsvinet när tanden klipps, det är efteråt det kan bli problem. Även om marsvins tänder växer så har de ju känsel i tanden precis som vi. Ofta går det bra vid klippning, men ibland inte, därför bör man verkligen undvika det. Som att vi spänner fast oss i bilen när vi kör, troligen kommer vi aldrig att vara med om någon hemsk olycka MEN vi spänner fast oss ändå för ifall att=risken finns att vi krockar+risken finns vid klippning att det bildas sprickor, marsvinet får ont och slutar äta och måste avlivas (som med mitt) och jag har även hört andra som varit med om det med sina marsvin. Veterinärer vill få det till att det är ungefär som att klippa klor, ingen fara alls, men då är de heller inte utbildade. Alla tandläkare jag pratat med säger samma sak, att det är idioti att klippa i levande vävnad som ju en tand är.

#6 Fast det där stämmer inte alls. Det är klippningen i sig som kan skapa sprickor, det spelar ingen roll hur mycket man klipper eller vem som klipper. Självklart är det värre att klippa med en trubbig sax, men man tar alltid en risk när man klipper i marsvinets tänder. Vore jag du skulle jag helt klart välja att operera bort den tanden istället, för bildas det väl sprickor som går ner i rötterna då är det för sent.

Sanni
0

Godistångarna är inte så hålsosamma och innehåller färgämnen, så jag skulle skippa dem. Om hon kan äta hö själv så klarar hon säkert av att äta riven mat. Riv morot och andra grönsaker så kommer de säker att slinka in i munnen :)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

bestmarsvin
0

Mitt ena marsvin, hade sina små framtänder lösa en gång.

Dagen efter var dem borta, då kokade jag grönsaker och mixade det och smulade i lite pellets. Det växte fint sen :)

Nu är hans tänder jättevackra C(=

Jag gick ju aldrig till vet. för jag visste att dem skulle ha klippt undertänderna då, jag vet att tänderna kan spricka och så då men det funkar utan vet.!

/ Linnea och grisarna <3

[liisu]
0

Det låter ju verkligen allvarligt med tandklippningen. Karln talade engelska, men vet inte varifrån han är. Jag tillåter inte nån fler klippning i alla fall. Tråkigt att hon inte vill äta av mineralstenen vi köpte. Det skulle vara mycket bra för tänderna påstod veterinären.

# Vet inte om det lyckas med att fila tänderna på Lurvis. Hon bits bara man ska klippa klorna. Fick ett djupt sår i fingret en gång och efter det har jag fått en viss respekt för hennes tänder :)

Linnet
0

#10 Fast mineralstenar och saltstenar ska man inte ge till marsvin. På vad sätt skulle det vara bra? Konstig veterinär.

[liisu]
0

Han sa bara att det skulle vara bra för hennes tänder. Kanske behöver hon mineraler för att få starkare tänder? Eller så slipas de när hon gnager på den så de blir fina? Ingen susning. Hur som helst vill hon inte varken slicka eller bita i den. Så det var meningslöst.

Har varit och röjt lite videsnår på gården och kapade av lite grövre videkäppar och satte dem i buren. Det var klart mycket bättre än stenen tyckte båda grisarna.

Mimmitroll
0

MIneralstenar kan leda till urinsten hos marsvin, därför är de inte alls bra att ge. Jag skulle tipsa dig att ta bort den på en gång. Hoppas att det går bra för din lilla gris med tänderna sen. Grenar brukar vara mer uppskattade än konstgjorda saker :D

dumlekola
0

Min Hera har nyss varit hos veterinären och fått fixat sina kindtänder. Samtidigt så slipade veterinären hennes framtänder då de blivit för långa.

Precis som du säger så kan inte marsvinet bita av grönsaksbitar då eftersom de vassa kanterna är borta. Hö kan de äta ändå eftersom det bara är till att spotta ut strån som känns för långa. Vi löste det hela med att servera grönsakerna i små bitar som gick att få in i munnen under en veckas tid. Efter det så hade framtänderna slipat sig vassa igen. Glad

Veterinären sa också att vi skulle ge lite mindre mängd grönsaker än i vanliga fall i början så att hon åt lite extra hö, eftersom det är höätandet som är bästa sättet att hålla ordning på tänderna.

Eventuella mineral- eller saltstenar skall du slänga omedelbums eftersom de bara är skadliga för ditt marsvin!

Lycka till!

[liisu]
0

Ja, det VÄRSTA var faktiskt att han frågade första gången om jag själv kunde kolla efter två veckor om tänderna var bra och om inte kunde jag klippa dem själv om nedre tänderna blev för långa. Jag blev helt förskräckt av ett sånt förslag. Jag kunde ju ha skadat henne i munnen eller så hade jag klippt fel på tänderna. Verkligen en OANSVARIG veterinär. Speciellt förstår jag nu efter att jag läst allt det som ni skrivit. Vem går till tandläkaren och får plötsligt till uppgift att plombera hålet själv???

Sammetskatt
0

#15 Tänk bara på att veterinären INTE är tandläkare, inte utbildad på marsvinständer alls. Så om du klipper eller veterinären spelar troligen ingen roll, det är en lika stor risk oavsett. Det är också så att sprickor kan bildas vid klippningen, men det kan ta veckor eller månader (kanske längre tid?) innan sprickan når under tandköttet och bildar infektioner eller i värsta fall ända ner i pulpan, dör tanden och marsvinet får väldigt ont. Så det låter väldigt bra att du inte ska klippa mer i tänderna. Låt det ta sin tid, de slipas nog rätt i sinom tid :) Jag har haft ett marsvin som hade olika långa tänder efter att han slagit av den ena och det gick utmärkt :)

dumlekola
0

En annan sak man skall tänka på är att de nedre framtänderna skall vara längre än de övre. Jag skrev ett blogginlägg om marsvinständer med bilder som du kan läsa om du vill. (Jag vet ju inte hur mycket erfarenhet du har, så vet du redan så är det bara att strunta i att läsa… Glad)

http://dumlekola.bloggagratis.se/2011/03/07/4792298-hur-ser-marsvinstander-ut/

[liisu]
0

dumlekola, tack att du visade blogginlägget om marsvinständerna. Det är inte det lättaste att veta hur tänderna ska se ut. Jag bara hoppas att Lurvis ska må bra igen och kunna äta morötter igen som hon älskar. Hon är ett riktigt matvrak :)