Ringorm?
Hej!
För ca: åtta veckor sedan skaffade vi (jag och min dotter) två marsvinsbebisar. Den ena fick små sårigheter i pälsen och jag trodde att de var lite stressade efter flytten till oss. Det läkte på bara några dagar så vi tänkte inte mera på det. Sedan fick dottern ett utslag som läkaren nu i veckan konstaterade vara Ringorm. Gå hem och bada marsvinen sa han. Jag ringde veterinären och ska dit med dem imorgon.
Har läst runt lite på internet och inser nu att detta inte är roligt. Marsvinen ser helt symptomfria ut, behöver man då behandla och sanera?
De bor i dotterns rum och har inte tagits därifrån men hon har gått runt i hemmet med håriga kläder.
Vi har en kanin också som bor på undervåningen.
I fredags fick vi hem ytterligen en marsvinsbebis som inte har fått komma i kontakt med dem andra ännu och vi är nu jättenoga med hygien mm. så att hon inte ska smittas. Tycker så synd om henne bara som blev utan kompisar.
Ni som har erfarenhet, jag vill veta allt om detta!
Här finns en bra artikel om Ringorm.
Marsvin kan se symptomfria ut men ändå bära på ringormsporer. Jag hade Ringorm förra sommaren och det var bara två av fyra marsvin som visade tecken på Ringorm. Jag tycker du ska uppsöka en veterinär och få Itrafungol utskrivet och sedan är det tyvärr bara att börja sanera.
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Usch, så jobbigt :-/ Vet verkligen hur det känns. Har haft det 2 gånger, under samma år då jag hade marsvin. Men det är mkt Ringorm som går nu, så du är inte ensam om detta ska du veta! Var köpte du dem? Kan vara bra att informera säljare ifall denne har fler marsvin. För det kan ha kommit därifrån.Artikeln som #1 länkat till är jättebra! Följ råden däri så ska du nog bli av med ringormen.
Sanering är A & O, sanerar du slarvigt så kan du lika gärna strunta i det helt. Då blir du inte av med smittan. Ringormssporer är tyvärr väldigt duktiga på att överleva (månader - till år, i rätt miljö). Sålänge det finns levande sporer finns risk för smitta. Därför är det jätteviktigt att vara nogrann vid sanering. Lämpligt till detta är VirkonS. Finns att köpa på t.ex granngården, man blandar pulvret med vatten. Virkonet ska verka i minst 10 minuter och sprutas, torkas på allt som varit i kontakt med marsvinen. I marsvinens rum och andra ställen de kan ha kommit i kontakt med. Textiler ska tvättas i 60 grader. De ska ju även ha medicin. Itrafungol ges oralt med en doseringsspruta och är enklast och effektivast att använda. Fråga efter det hos din veterinär! En flaska räcker till ca 4 vuxna marsvin, på ca 1 kg var. Pevaryl finns att köpa receptfritt på apoteket och är bra att stryka på utslagen. Man kan även vara lite extra noga och bada marsvinen i Fungoral schampo, då och då under behandlingen. Finns också på apoteket receptfritt.
Du kommer även behöva göra samma behandling på kaninen, samt det tredje marsvinet. Så sätt ihop den tredje med dina två, för hon behöver ej vara ensam eftersom hon ändå kommer behöva behandling! Alla djur i hemmet ska behandlas. För sporerna sprids även via luften, tyvärr. Finns flera bra ringormstrådar härinne, sök på sajten så kommer de upp.
Tack för svar!
ska som jag skrev till veterinären imorgon och de rekomenderade att vi inte skulle sätta ihop marsvinen innan vi hade varit där.
Nu är vi jättenoga med hygien och de sitter på olika våningsplan.
Bävar lite för sanering av dotterns rum, hur gör man med sängen tex. den går ju inte att tvätta. Det är en resårmadrass som visserligen har madrasskydd på. Det kanske räcker med att tvätta det.
Läste någonstans att man var tvungen att sanera dammsugaren om man dammsuger, hur gör man det???
Hundra tankar snurrar i huvet nu och det som är positivt är ju ialla fall att marsvinen inte har några symptom. Om de tar prover så kanske det har gått över av sig självt:) Hoppas, hoppas.
/Malin
#3 Nej man måste inte sanera dammsugaren :)
Men som sagt, ett marsvin kan vara bärare över ett halvår innan det bryter ut (ibland bryter det inte ut alls), likså katter brukar kunna vara det utan att själva få det.
Jag har själv haft Ringorm samtidigt som en kanin jag hade. Så behandlar du marsvinen måste du ju behandla kaninen med. Det är ju inte logiskt annars :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Fast, låt säga att det faktiskt är Ringorm på marsvinen, (mest troligt) så måste du oavsett medicinera det tredje marsvinet. Det är ingen idé att ha de åtskilda alls nu för du har inget val om det är just Ringorm. Inte heller för kaninen, då kaniner drabbas av samma sorts Ringorm. Det är bara oschyst mot marsvinet. För denne kan ju inte sitta ensam hur länge som helst. Särskilt i ett nytt hem blir de väldigt stressade och är i ett stort behov av artfränder.
Hur ska du kunna ta prov på dem om de inte har några utslag? Prov skickas till SVA och det tar 2 veckor mer eller mindre att få tillbaka. För det krävs hudskrap av utslag. Ska ni skrapa på din dotters istället eller hur tänkte ni? Tänk även på att provsvaren kan visa negativt trots att de faktiskt har Ringorm.
Ingen bra idé att ditt barn ska bo därinne under saneringen. Om det är så du menar? Dörren bör vara stängd för att inte sprida ännu mera sporer överallt. Jag tömde marsvinerummet, -virkonade såklart allt innan- och lämnade endast kvar det nödvändiga, som burar + djuren såklart. För lättare sanering. Tvätta madrass skyddet i 60 grader och dammsug madrassen, flytta ut sängen. Försök torka av sängdelarna med VirkonS också.
Ja man måste sanera damsugaren efter varje dammsugning. Dammsugarpåsen måste bytas efter varje gång (om man nu har en sådan då), samt ska hela dammsugaren Virkonas, även på insidan.
Jag har inte en aning om vad veterinären vi ska till imorgon kommer att göra. Hur de tar prover vet jag inte heller något om och dotterns utslag är Ringorm, det går inte att ta miste om. Antagligen får vi väl någon medicin att ge till djuren och nej, självklart kommer inte dottern att bo i rummet under saneringen.
Är uppvuxen med djur och främst då kaniner men även några marsvin (är nu 38år) och har aldrig haft problem med detta tidigare så jag antar att jag har haft tur. Det verkar vara ett vanligt problem.
#6 Jag har bara haft Ringorm 1 gång (jag är 20 år, haft djur sedan jag föddes), då var det jag & min dåvarande kanin som hade det. Men pepparpeppartaiträ har jag sluppit undan sånt, dock har min mamma haft otur att ha haft det.
#5Har jag aldrig hörtalas om att man måste. Tror inte många vet det. Det har aldrig veterinär sagt när mamma hade Ringorm.
Usch, stackare :-( Ringorm är nog det värsta man kan råka ut för :-( Står i samma sits själv med sanering och behandling.
Saneringen är jätteviktig, jag trodde jag sanerade ordentligt förra sommaren men tji fick jag för nu är fanskapet tillbaka
Vet. kan inte göra så mycket när inte djuren har utslag men visa dotterns utslag och berätta att det är bekräftat av läkare att det är Ringorm och be dem skriva ut Itrafungol (oralt) eller Imaverol (bad, krävs att vet. har licens)
#7 Min erfaranhet är att vettarna inte är allt för noga med att påpeka exakt hur vikitigt det är att sanera allt. Min vanliga vet. sa att man borde sanera, inte att man måste.
#8 Ja antagligen är det så. Borde finnas fler bra veterinärer, de flesta är bara bra på hund & katt :/
#9 Precis :-( Min vet. berättade att när han utbildade sig hade de bara en eftermiddag inriktat på smådjur och många skolkade från den :-/ Nu är han tvungen att lära sig eftersom jag tvingar honom men det är lite under protest ibland :-P Gillar min vet. :-)
#10 Vilket veterinär har du? :)
Magnus Holmqvist (stavning?) som har Kristianstad/Åhus veterinärmottagning
#12 OKej =) Jag har pepparpeppartaiträ sluppit åka iväg med mina än, hoppas att jag slipper det med.
Nu har jag ialla fall varit hos veterinären som tog prov genom att borsta igenom pälsen med en tandborste. Detta ska de sedan odla på för att få fram om det är Ringorm och vilken sort. Marsvinen är helt symptomfria och vi kan ju inte veta till 100% om dottern fick Ringorm hemma hos oss.
Svar får vi om några veckor och får då ta ställning till vilken form av medicinering mm.
Veterinären rekomenderade att om vi måste uppsöka läkare igen pga. Ringorm på barnen eller oss själva ska vi be dem ta ett prov på det istället.
Jippie!
Odlingen på marsvinen visade inte Ringorm så det dottern hade måste ha kommit från något annat. Marsvinen mår jättebra.
Det känns bra!
Ringorm kan inte smitta från människa till djur då, utan bara tvärtom ?
#16 Jo det kan smitta emellan varandra, vi kan smitta dem också, jag jag fått lära mig.