Tråkiga?
Ibland stöter man på folk som anser att marsvin är tråkiga. jag brukar väl mest tänka stackars dom som inte träffat marsvin på riktigt… Jag har 31 stycken just nu (några är ungar som ska flytta) och ingen av dem är tråkig och ingen av de jag haft tidigare har varit det heller…
Jag har funderat en del på hur denna konstiga myt har kunnat uppkomma och har faktiskt hittat några tänkbara anledningar. Ibland kan man behöva argument för att försvara sina älsklingsdjur här kommer några… Är det fler som vill "döda" tråkighetsmyten får ni gärna fylla på med fler funderingar om varför den uppkommit och hur man ska kunna komma tillrätta med att folk uppfattar marsvin som tråkiga.
* De är lättskötta barndjur. -Ja marsvin är snälla och fogliga och bits i princip aldrig så visst passar de till barn. Men hur kan det vara negativt undrar jag? De passar ju dessutom lika bra till vuxna. Lättskötta… ja det beror ju på vad man menar med lättskött. De behöver väl kanske inte dresseras direkt och de är rätt förnöjsamma av sig och har inga större krav för att bli glada. Men de kräver en ren ganska stor bur, rätt mat och en omfattande tassvård det slarvas endel med detta ute i stugorna så så förfärligt lättskötta så det blir tråkigt verkar de ju inte vara…
* De sitter ju bra i buren och gör ingenting, de är tråkiga. -Ja får de ingen stimulans har de ju tråkigt och har de tråkigt blir de ju tråkiga det är samma sak med människor. Den här uppfattningen tror jag bottnar i att man tidigare ofta hade bara ett marsvin.Jag lovar att alla stackars marsvin som satt ensamma på -80-talet i sina små burar hade jättetråkigt så säkert var de tråkiga också. Nu får allt fler marsvin chansen att leva riktiga marsvinsliv med artfränder vi har roligare marsvin nu än när tråkighetsmyten uppkom.
* Barnen ledsnar på dem med en gång. -Ja ibland är det inte så konstigt att barnen ledsnar. Människobarn är otåliga varelser och om man då köper små livrädda ohanterade marsvinsungar på en djuraffär orkar de flesta barn inte få dem tama och hur kul är det med ett husdjur som är rädd för dig? Om de istället köpt vuxna tama djur från en omplacering eller tama hanterade ungar från en uppfödare hade de säkert inte ledsnat lika lätt. Föresten vaddå barnen ledsnar!? Det är inte barnenens uppgift att sköta djuren inte ens tämja dem det är de vuxnas ansvar…
* marsvin är lättstressade och kan dö av plötsliga ljud. -Va? Nej det stämmer helt enkelt inte. De är inte så känsliga och de vill vara med där det händer.
Ja vissa saker skakar man bara på huvet åt. Marsvin är inte alls tråkiga:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker inte att marvin är tråkiga. Har fått många roliga och goa skratt med mina, och hittar ju på en massa roligt =)
Men tror att kanske har man inte det riktigt genuina intresset för ett djur som man kanske köper så kan man nog lätt tycka dom är tråkiga och så. Men om man bara lägger ner tid på att läsa och lära sej så kommer man på att OJ vad mycket man kan hitta på :) Men sedan är de ju många med som skaffar ett djur och verkligen läser på och sedan har man intresset hela livet.
Som jag :P hehe jag fick lite av marsvinsintresset när jag blev tillsammans med min sambo. Och lär mej nytt var dag, men nu skulle jag adrig vilja vara utan dom en dag.
hehe vet många på mitt jobb som knappt visste vad marsvin var, så frågade dom ja vad gör man med dom, så sa jag det att man kan göra en massa saker med marsvin, och att det finns utställningar och sådant oxå, och avelsarbete precis som med hundar och övrigt, dom blev väldigt förvånade kändes det som.
Knepigt det där. Men håller med Frida Marvin är inte tråkiga :D
Charlotta-B
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En annan myt: Marsvin är väldigt små, springer i hjul och är vakna på nätterna.
Av någon underlig anledning blandar många ihop de olika djurslagen hamster och marsvin. Trots att samma personer fått beskrivet skillnaden, så är intresset för svaret inte tillräkligt djupt, och flera envisas med att fråga om mina hamstrar. (Av ren artighet när man småpratar) Ihopblandningen späder på tråkighetsstämpeln. Folk vill inte ha husdjur som inte är vakna när man vill kela.
#3 Såg på blocket en gång, en som sålde en "hamster" men det var ett marsvin :/ Jag menar, vadå noll koll?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har också hört att marsvin är små och springer i hjul. Så bra koll har man nog inte då..
#3#4
Ja det har man hört och sett några ggr. Tråkigt men sant. Folk är kanske inte så uppmarksama? Lr bara så lata att dom inte bryr sej?
Charlotta-B
#2 Det där med det genuina intresset är intressant. Jag tror att marsvin ofta hamnar i klorna på folk som egentligen inte tycker om djur eller inte är det minsta intresserade av djur. Där tror jag åter igen att djuraffärerna har en stor skuld. Jag har en känsla av att föräldrar drivna av barnens tjat kommer in i zooaffärerna och lite planlöst frågar vilket djur som bäst skulle passa barnen. De går ut därifrån med ett i bästa fall två marsvin och känner sig som bra föräldrar men har ingen aning om sin egen roll i djurägandet.
Det är väl så att endel (konstiga ;)) människor inte är intresserade av djur överhuvudtaget och det är lätt att denna grupp kommer att tycka att marsvinen är tråkiga. Tillhör man istället den andra gruppen med ett genuint djurintresse i grunden och läser på om marsvin när man skaffar dem tror jag att det är svårt att bli besviken på dessa underbara djur.
#3 Ja hur trött blir man inte på detta tjat om hamstrarna? Typexempel på ointresse att bara bunta ihop alla smådjur i ett begrepp. Hamster är ju trots allt ett bättre ord än marsvin. Jag tror att det är därför hamster används som benämning på den där ointressanta sortens smådjur som endel har hemma.
#7 Ja men precis.
Charlotta-B