Operation
På måndag 15:15 ska min (snart 6-åriga) gris opereras för 4:e gången. Det är en dålig tand som ska bort. Både jag och veterinären tyckte det skulle vara hemskt att avliva ett så piggt och levnadsglatt djur, så jag bestämde mig för att ge det en chans. Håller tummarna för att hon klarar det ännu en gång. Hon är en väldigt tuff dam. :)
Oj Lilla stumpan, Men jag håller mina tummar och tår.
Charlotta-B
Här hålls tummarna och tassarna uppe, att allt ska gå bra!
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Vi håller tummar och tassar här också! Lycka till!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Oj, jag hoppas verkligen att det gårbra med den lilla. Lycka till!!
Tack! :) Meddelar hur det har gått på måndag.
De två första gångerna var det tumörer och senaste gången var det en tand, så ja, hon har fått utstå mycket. :/
Hoppas det går bra. Vad mycket hon genomgått
Då ska vi verkligen hålla tummar och tassar här hemma :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nu är vi hemma och hon har vaknat upp, vilket ju är ett stort steg bara det. Hon är väldigt svag och medtagen, så vi vet ju inte hur det går, men hon verkar repa sig. De tog bort alla framtänder så hon kommer inte kunna gnaga alls. Vi får ta sönder/mosa alla grönsaker till henne.
Jag hoppas det var rätt beslut jag tog. Det känns hemskt att hon inte ska kunna äta ordentligt mer. :(
#10 Det är verkligen inte meningen att strö salt i såren, men om det var mitt marsvin skulle det få somna in. Det är för mig väldigt själviskt att ha kvar ett marsvin som inte har kvar sina tänder/inte kan gnaga/äta ordentligt… Förlåt men jag måste få säga det =/
#12 Jag förstår hur du tänker och tanken har slagit mig väldigt många gånger de senaste dagarna ska du veta. När vi satt och väntade hos veterinären hopppades jag nästan att hon inte skulle vakna upp ur narkosen igen och kände mig jättehemsk för att jag tänkte så. (samtidigt som jag kände mig hemsk för att jag inte bara lät henne somna in.)
Veterinären var väldigt positiv till detta och sa att hon kan klara sig bra utan de tänderna om vi bara delar maten, vilket bidrog stort till att jag ville ge det en chans.
När jag sett henne nu ikväll så ångrar jag mig inte. Hon har ätit massor (med hjälp från mig) och hon har börjat bli sitt pigga jag igen även om hon är medtagen efter operationen. Hon har visat än en gång hur stark hon är och att hon vill fortsätta leva.
#13 Veterinären vill gärna tjäna pengar också, det får man inte glömma. Att ta bort tänderna på en gnagare är så otroligt hemskt tycker jag. Visst hon överlever men hon kan inte äta/gnaga normalt, vilket liv är det för ett marsvin? Ursäkta men det gör så ont i mig att läsa det här men ja, det är ditt beslut.
# 15 Växer inte tänderna ut igen ??

#16 Jo om ett marsvin slår ut en tand så växer det ut en ny igen, hade ett marsvin för ett tag sen som helt plötsligt hade tre framtänder nere, men efter en närmare koll så visade det sig att den tredje satt helt löst, så hon hade väl slagit i den så den blivit lös, men ändå inte lossnat helt och då växte det ut en ny, så vi fick ta bort den lösa tanden.
Så jag vet inte vad som är gjort i detta fall och varför tänderna är borttagna och ifall det kommer att växa ut nya, i så fall är det ju ingen fara med marsvinet, eller om man opererat så att det inte växer ut nya.
Tänder som tappats växer ut snabbt och enkelt på en vecka :-) Du får ge henne mosade grönsaker, hövatten och allt vad det heter! Tycker det är modigt att operera ett såpass gammalt marsvin! Håller tummarna för lillen!
//Emma
Om tänderna har blivit borttagna vid roten har jag för mig att de inte växer ut igen. Har de "bara" slagits av finns ju fortfarande roten kvar och de kan växa som vanligt tills de når normal längd. Hoppas att det går bra för din piggie.

Drar man ut eller om marsvinet slår ut en framtand så växer det ut en ny, går den av så fortsätter ju samma tand att växa. Har man opererat bort hela tandanlaget eller vad man ska säga så kan det ju inte komma nån ny tand.
Hoppas hon piggnar på sig snabbt och frisknar till : )
#15 Hö tuggar de med kindtänderna så det går bra. Framtänderna använder de till att bita av och gnaga.
#16 Nej tyvärr så gör de inte det eftersom de är uppdragna med roten. :(
Hon äter inte tillräckligt ännu. Om det beror på att hon har ont och att det känns ovant precis efter operationen eller om det är för att hon börjar tappa livslusten vet vi inte. Vi har bestämt att ge det några dagar och har hon inte börjat äta tillräckligt då så låter vi henne somna in. :'(

#24 Men då är det en operation där man tagit bort hela anlaget till tanden, vad var det för fel på tänderna.
#25 Troligtvis. Jag vet inte exakt, men den dåliga tanden orsakade att hon fick återkommande varbölder på halsen.

Varför operera ut alla framtänder när det bara var en som orsakade varböld? Och varböld på halsen, hur hänger det ihop med framtänderna? Hur förklarade din veterinär detta?
Marsvin klarar sig utmärkt med tre framtänder. Vi har ju minst en "tre-tandare" här på MIF om jag minns rätt?
Vad kostade operationen?
Vilken veterinär gjorde det?
Hon hade bara 3 framtänder sen innan. Han opererade ut alla pga att de två tänderna i överkäken hade växt jättemycket och snabbt annars och hon hade ändå inte kunnat använda dem till att tugga eftersom det inte finns några tänder där nere.
Operationen kostade 500:-, narkosen 100:- och medicinen 100:-, alltså 700:- totalt.
Menar du namnet på veterinären eller vad?
#25 Inte anlaget, bara tanden med rot och allt, utan rot kan ju ingen ny tand växa ut ;)
Troligen var det något galet med tandbenet om böld på halsen bildats av infektion i tandroten (?), då behövdes troligen tand med rot tas bort. Huruvida alla tänderna behövde tas bort är ju en annan fråga, men det behöver man ju se marsvinet för att avgöra. Om exempelvis båda nedre tänderna är helt borta kan man ju inte lämna övertänderna då de snabbt kommer växa ut och skada underkäken, så var det så så var det nog rätt beslut av veterinären.

#28 Jag menade namnet på veterinären och kliniken. (Inte många veterinärer som gör den här typen av operationer. Så det kan vara interessant att veta.)
Tog de röntgen på tänderna också?
Jag håller med #30… Men du ska inte känna någon skuld om din gris inte blir glad. Det är VETERINÄRENS ansvar att ta det etiskt bästa beslutet för marsvinets skull.
Hej, hur går det för henne? Hoppas hon mår lite bättre och att hon fått komma hem : )
#31 Operationen gjordes på Näsums veterinärmottagning i nordöstra Skåne. De tog inte röntgen på tänderna.
#32 Hon fick komma hem direkt och hon mår ok. Hon äter knappt inte utan min hjälp vilket är ett problem. Förhoppningsvis kommer hon försöka ta upp maten själv när hon inte är lika öm i munnen. Hon äter rätt bra när jag hjälper henne, så matlusten är det inget fel på, men jag kan ju inte mata henne 24 timmar om dygnet. :/ Vi hoppas det blir bättre om några dagar, men blir det inte det så får vi som sagt låta henne somna in. :(
#33 Du får inte ge upp nu när ni kommit så långt! Fortsätt stödmata med allt du kommer på och det kommer nog ta några dagar innan hon får gnistan tillbaka. Håller verkligen tummarna för lilltjejen!
//Emma
#33 Men om hon nu börjar äta själv, känns det rätt? Jag vill verkligen inte vara hård men, jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag låtit mitt marsvin utan tänder fortsätta sitt liv… Hon kan ju inte gnaga på pinnar eller grönsaker, som hon är van vid sen tidigare. Det är ju lite det som är ett marsvinsliv, att kunna äta, gnaga. Är det inte bättre att hon får ett bra liv till slutet? Hon är ändå hela 6 år. Jag förstår att du älskar ditt marsvin, men ibland så måste man göra det som är bäst för marsvinet. Men det är som sagt ditt beslut… =/
#35 Du vill inte verka hård? Men du har ju sagt samma sak nu flera gånger, att det är hemskt att låta marsvinet vara utan tänder, det räcker väl med en gång i så fall. Nu har hon ju redan gjort operationen, gjort det valet med hjälp av veterinär. Går det bra så gör det det och annars har hon ju sagt att marsvinet ska få somna in. Att du skulle gjort annorlunda vet ju alla redan, men det är onödigt av dig att hela tiden verka vilja få det till att TS är hemsk och gjort ett val som marsvinet lider av. Jag är helt övertygad om att TS kan göra avvägningen själv och inte kommer låta marsvinet lida.
#36 Nej, jag vill inte verka hård :) Om TS tar illa upp ber jag om ursäkt, det är verkligen inte min mening men ja, det låter faktiskt lite som att marsvinet lider på det hon skriver, jag reagerar och blir ledsen för marsvinets skull när jag läser det. Tycker inte det är rätt, det är en gnagare, då har jag rätt att säga det.
Jag hoppas trots allt det går bra för marsvinet -hur TS än gör!
Vårt marsvin föll och framtänderna blev så lösa att hon inte kunde äta. Veterinären drog ut dem efter en vecka hade tänderna börjat komma fram. Vi fick mata henne med maskrosblad och sätta dem i munnen på henne. Höet kunde hon i alla fall äta själv bara vi lade det på burgolvet och fluffade till det. Hon kan ju tugga, det är ju bara det att hon inte kunde gripa tag i maten.
Usch, snälla åk inte till Näsum något mer! Har inte hört mycket gott om den kliniken och de drog min jyckes tänder utan att ens säga till trots att jag satt i väntrummet!
Jag tänker inte säga något om valet för jag stod själv i samma sits för ett tag sedan och det är allt för lätt att vara efterklok.
Jag hoppas verkligen det ordnar sig för tösen!
#33 Om hon börjar äta själv så skulle det kännas som att det var rätt beslut, ja. Som det ser ut nu verkar det inte bli så dock.
#36 Lite onödigt känns det att påpeka samma sak, men hon har samtidigt rätt i det hon säger. Det är jättesynd om henne, för att hon inte kan äta.
#38 Det är samma med henne, hon kan tugga om jag bara hjälper henne få in maten i munnen. Hennes tänder kommer dock aldrig växa ut igen.
#39 Vad gäller Näsum så säger folk olika. Vissa tycker de är kanon, medan vissa tycker tvärtom. De har väldigt många besökare iaf.
Oj förlåt för jag ej har svarat. Hon mår bra. Äter hö, pellets och gröt utan min hjälp och grönsaker/frukt med min hjälp. Såret på halsen har nästan läkt.
#43 Oh!! Vad roligt!! : )
Åh, vad skönt att hon mår bättre :-D