VARNING! Ang grönsaker!
Köpt endast svenska grönsaker. Dem har en farlig tambakterie i Tyskland, så nu ska man undvika att äta icke svenska grönsaker råa, går bra om dem är kokta i minst 10 min (bakterien dör vid minst 70 grader), tänk på det när ni köper grönsaker till era kaniner.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Marsvin menar du väll ;)
#1 Haha ja marsvin ska det stå ;) haha jag är nog snurrig :)
Var kan man läsa mer om det här? Det säljs väl ändå inte grönsaker från Tyskland i någon större utsträckning i Sverige, eller?
Hanna
vart orolig så gick och kollade, men hade bara från spanien och "med naturliga smaker från norrland" 
eller vadå får man inte ge typ spanska heller? 
Jo just på sommaren brukar det vara tyska grönsaker bla. vitkål så man ska nog ha ögonen öppna.
dem varnar ju mest för gurka , tomat och sallad
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Tror att de numera inte är säkra riktigt vad som gör att man blir sjuk, men vi har ju mest svenska gurkor i sverige om man inte går till Lidl och handlar förstås..
Likabra att vara försiktiga. Detta gällde både Spanska och Tyska grönsaker. Jag tänker inte riskera någonting i alla fall, så kommer endast köpa svenska grönsaker och svenskt kött (bakterien kommer med gödlset dem gödslar med)

mmm…bra att bli påmind om…skulle jag behöva bli påmind om när jag står i affären.
och gödselt man gödslar med kommer ifrån ? nån som vet?
kommer ni i håg galna ko-sjukan för ett antal år sen? så tragiskt… korna blev sjuka för männsikan ville dom skulle producera mera och fortare…
dom som har sk smart-phones har ju en jättebra chans att bli påminda om saker och ting på rätt plats.finns någon app med påminnelsefunktion där man bli påmind om att tex inte köpa grönsaker ifrån tyskland mfl när man är på tex ica…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#10 Det vet dem inte än, det är ju ifrån djuren, alltså kiss & bajs typ. Men är inte helt säker…
Ja galna ko-sjukan minns man…

# 11 ja,men vad har då människan gett djuren att äta som sen gör att denna bakterie uppstår?Samma som galna-kosjukan grejjen där människan gav djuren "rester" av samma artfrände i fodret för att dryga ut,m.m.
Vi får ju info om att denna bakterie finns,vart den kommer ifrån,men inte så mycket om hur den uppstod.Det vet man inte ännu.Man vet nog mer än vad som sägs,men förmodligen åter igen likt galna ko-sjukan blir väl det sån kaos och ifrgasättande om dom skulle gå ut med orsaken nu.Dom måste ju oxå innan dom går ut med det kunna ha utsett X antal syndabockar samt ha en rimlig förklaring för "allmänheten" Och icke att glömma bort hur stora mycket stora pengar det handlar om,och pengarna styr,ej djurens eller människans välmående.
Japp…så drygtänkande är jag…
#12 Det är det dem inte vet. Den troliga smittlandet är just tyskland tror dem.
Ja vissa tänker inte längre än näsanräcker :/ över 1000 tyskar har blivit smittade.
nej dem sa att gödslet till både djur och grönsaker har blivit mixade med otilllåtna kemikalier som i sin tur skapar denna bakterien när den kommer i kontakt med människor och djur.
#14 Okj beror kanske på vart man läser:)
de är de dem sakt på nyheterna och flera andra ställewn
#16 OKej :)

för den som vill läsa.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/hamburgfestival-misstankt-kalla-till-ehec-smittan