Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2112 ggr
Swane
0

Fästingar !!

Min lilla hane Midas ( 3,5 mån) smet ut från uteburen igår och sprang lös i trädgården större delen av dagen, framåt kvällen fick jag tag i honom och satte in honom i buren igen. Idag när jag skulle ge dom hö så passade jag på att kolla över honom och då satt det minst 15 fästingar på honom, främst i ansiktet och på öronen som jag fick plocka bort. Fullständigt vidrigt !!

Är det någon som vet/ har hört ifall marsvin kan bli sjuka av fästingbett??

SMF 463 Swanes

www.swanesmarsvin.n.nu

HannaVastervik
0

Tror att alla djur och människor kan bli sjuka, du får hålla lite koll

Fridaaaa
0

De flesta djur kan bli sjuka av dem. Men håll koll :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mixxie
0

oj vad många fästingar måste ha varit hemskt med alla dom där krypen. säger som dom andra håll koll på honom :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Atensia
0

Usch vad jobbigt det är med fästingar!

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

agnesfh
0

det finns inget medel som man kan sätta på sina marsvin mot fästingar? liknande man har till hundar och katter?

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Fridaaaa
0

#5 Nej finns tyvärr inte det.

[Strawberi]
0

Det borde inte vara någon fara bara du får med hela fästingen. Alltså huvudet får verkligen INTE vara kvar. Då är det ganska kört då måste man till vet direkt..

Moa-16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hittar fästingar på mina ganska ofta, dom har aldrig blivit sjuka. Tror inte du behöver vara orolig :)

#7 Nu tycker jag du överdriver liiite, det är väl bara att ta bort huvudet isåfall.

Fridaaaa
0

#7 Nej så farligt är det inte att huvet sitter kvar:)

[NalaMeya]
0

#7 Jag har hört att det inte är så farligt om huvet sitter kvar. För något/några år sedan sa man att det fick absolut inte sitta kvar men man har kommit fram till att det inte är så farligt som man först trodde… men självklart ska man verkligen försöka att få bort hela:)

Moa-16
0

Ja, för ett par år sen var det ju väldigt viktigt, nu säger dom bara att huvudet ramlar av efter några dagar, fästningen är ju död så sjukdomar är det ingen fara för!

[Strawberi]
0

Lycka till att få ut huvudet på ett marsvin som inte sitter stilla.. Det är farligt man måste vara noga med allt åker med. Annars blir dom ju sjuka?

Fridaaaa
0

#12 Fästingen smittar medans den suger blod i så fall, är bara huvet kvar, kan den inget göra.

Moa-16
0

#12 Varför fortsätter du skriva att det är farligt? x_x Det är ingen fara alls om huvudet skulle sitta kvar!

dumlekola
0

Jag tror att faran med att ett huvud sitter kvar är att det kan bli infekterat. Var noga med att hålla rent så tar nog naturen hand om att få bort huvudet…

[Strawberi]
0

#14 - Kanske för jag har haft en vn som höll på dö för hon inte tänkte på att huvudet måste med.

En infektion på ett marsvin är det en hel del jobb med. Och vet man inte hur man fixar det ordentligt så kan djuret bli jätte sjukt. Och vilket kan leda till döden.

Moa-16
0

#16 Det måste vara väldigt ovanligt, för det mesta ramlar dom bort av sig själva efter ett par dagar. Har haft en massa katter som haft huvudet kvar, dom överlevde.