Knöl
Detta är mitt första inlägg här så ni får ursäkta om det blir fel! ^^
Jag har en marsvins hanne som kastrerades den 3 maj.
Efter kastreringen har han varit väldigt svullen och det höll i sig ett bra tag.
I lördags skulle jag kolla så allt såg bra ut med Hubbe som han heter och såg då att på höger sida såg det ut som att han hade en hel testikel kvar men på vänster är det helt tomt, knölen är väldigt hård.
Idag var jag till veterinären och dem vet ej vad det är och jag ska tillbaka på tisdag med honom.
Jag skriver här för at se om det är någon på iFokus som har någon aning om vad detta kan vara.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det låter som en varböld, en väldigt vanlig komplikation efter kastrering. Den kan försvinna av antibiotika (bactrim) men ofta behöver de öppnas och tömmas
#1 Känns varbölder hårda?
Denna knöl är väldigt hård och det känns ej som om det är någon vätska i den.
#2 Ja, de kan vara väldigt hårda. En hane jag kastrerat hade en böld som var nästan stor som en golfboll i pungen men den var stenhård och det tog lång tid innan den var så mogen att vet. kunde tömma.
Hur stor är knölen?
Knölen är lite större än en vanlig testikel.
Behöver han sövas för att tömma denna?
Jag sövde honom ganska nyligen och är inte ett dugg sugen på att söva honom igen.
Tack så hemskt mycket för dina svar! :)

Det är en vanlig komplikation efter kastrering av marsvin. Uppstår ca 3 veckor efter operation. Jag har kommit fram till att det beror på att vävnaden reagerar på den tråd man använt för att binda om blodkärlet och sädesledaren i operationen.
Man behöver inte söva marsvinet för att tömma bölden. Det görs ett snitt i huden med en grov kanyl och så klämmer man (alltså veterinär eller sköterska) ut innehållet.
(Om du kommer ihåg så fråga vad tråden heter som de använt. Jag är intresserad av det.)
#5 Tackar!
Jag skall försöka komma ihåg att fråga vad den heter! :)
#5 Jag har nu varit host veterinären och dem tömde bölden och tråden dem använde var Catcut.
Hubbe är lika pigg och glad som vanligt. ^^
Tackar för hjälpen! :)

Låter exact som det Samson har haft under en längre tid, vi har fått åkt in två-tre gånger och tömt på var, nu senast fick vi sätta in ett drenage som ska bort nu på fredag, han har fått gått på pencilin i snart 10 dagar.
Hoppas att ni klarar er från att det kommer tillbaka!
#8 Behöver dem gå på pencilin?
Doktorn sa till mig att min Hubbe ej behövde det eftersom han har normal temperatur.

Vi fick pencilin med en gång, för att minska infektionsrisken men för oss kom det endå tillbaka så nu senast satte dom in ett drenage för att all vätska inte ska bli instängt, så imorgon ska vi in och ta bort så får vi se vad veterinären säger.
#7 Vad skönt att han är pigg :-D Det är viktigt att du håller den öppen och spolar nu så den inte fylls på nytt, speciellt som han inte får antibiotika
#10 Inte penicillin, det dör marsvin av, skulle tro att du fick antingen bactrim eller baytril. Vad konstigt att det inte ger med sig, spolar du den varje dag? Annars kan de vara rejält envisa och komma tillbaka eftersom det fortfarande ligger var kvar

#11 Ja såklart menade jag det, vi var iväg idag och fick baytril istället för bactrim för att se om det ger med sig. Kom även var idag ur såret så det var riktigt envist, dom ville ta in han på operation och öppna upp för att kunna ta bort ärrvävnader men dom ville testa och se om det kunde bli bättre med Baytril, håller tummarna!
#12 Hoppas han blir bättre snart! Spolar du inte ur såret?

Jo det gör jag flera gånger per dag, likaså får han gå på rena fleecebäddar istället för på toalätt, för att minska risken för infektion. Allt för att skrutt gubben ska bli bra!