Klumpfot :-(
Då har Tiia fått så kallad klumpfot :(
Märkte det igår och har idag varit till veterinären där jag fått salva och medicin som hon ska ha i en vecka, salvan både morgon och kväll.
Hon stödjer på foten och verkar inte ha något besvär men ett ganska stor sårskårpa på själva svullnaden.
Får hoppas att det går ner med medicineringen. Vad annars/mer kan man göra?
Har läst lite om det här i forumet men känner mig inte så uppdaterad som jag kanske borde vara? - Att hålla extra rent i buren vet jag att jag ska göra.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Stackars Tiia!
Mjukt underlag har du säkert redan tänkt på…? Dvs extra tjockt lager spån/pellets i buren.
Krya på sej lilla gris
Ja extra mycket spån har de alltid, nu "fluffar" jag till det varje gång jag tar bort kiss och bajs också vilket blir så snart jag ser något man kan ta bort :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur uppkommer klumpfot? Vad är det för något?

Det är en infektion i foten som gör att tassen svullnar upp och det gör ont för marsvinet att stödja på den. Mán vet inte exakt varför det uppkommer, men tunga, stillsittande marsvin i en skitig bur drabbas ofta.
(är inte så påläst så hoppas jag skrev rätt nu :P)
Hoppas din gris snart blir bättre igen : )
Det hoppas jag med :)
Hur lång tid tar det innan man bör se någon skillnad på foten?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
*putt*
Någon kanske har svaret på min fråga i #6?
Svullnaden har gått ner lite men det är ännu inte helt borta
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
När jag hade klimp fot på min skinny hona, tog det kanske en vecka innan jag började se skilnad,J
Jag gjorde små bandars till fötterna, hon hade på båda fram tassarna, märkte att hon rörde sig lite bätrtre då och sat inte still så mycket som innan.
Skickar en länk som går till mitt inlägg om klumpfot där det finns många bra tipps och råd
http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d713b0cb9cb4622440523fb-klumpfot
#8 Tack, ska kolla igenom.
Dock rör Tiia på sig som vanligt, verkar inte besväras av svullnaden och stödjer som vanligt på foten.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se