pellets
Hej! :)
Jag undrar hur mycket pellets jag ska ge mina tre marsvin?
Den äldsta är 14 veckor och de andra två är 8-9 veckor. På kvällen får de grönsaker varav minst en innehåller mycket c-vitamin och hittills har deras kost bestått av hö, grönsaker (de får ganska mycke grönsaker) och 1dl pellets på kvällen. Oftast finns det lite pellets kvar på kvällen när jag ska ge dem kvällsmaten.
Har läst att de ska ha fri tillgång till pellets så länge de växer?
Hoppas på svar! // ullis (å knut å melwin å rasmus)
De behöver inte alls fri tillgång till pellets när de växer. Hur mycket du ska ge beror på vad det är för pellets. Du behöver inte ens ge pellets ifall de får bra resterande mat. Vilken pellets har du? Men det brukar vara 1-2 msk/marsvin och dag.
Gulliga marsvin. Inte för att vara framfusig, men du har på tok för lite spån i buren då det ska vara ett lager så att det är mjukt och skönt. Dessutom ska de inte ha höet i höhäckar…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har en likadan skål! Växande marsvin ska ha nästan fri tillgång till BRA pellets, Oxbow's är bra, blanda gärna ut med havre. Ha fler skålar så att dom slipper bråka om maten, gärna 2 stycken. Då kan dom välja om dom vill äta med dom andra eller inte dela maten.Spånmängden kan ökas som Xtanlover sa, men dina mrsvin ser väldigt välskötta och stora ut. Sätt höhyllorna lite längre ner så att dom kan hoppa upp och äta istället, och gärna en tuss i buren, ett ställe tex. i mitten där dom oftast inte kissar.
Tack för svaren :)
Egentligen är det kattens gamla matskålar som de äter ur. :O Men de är de enda som de inte välter omkull och så.. :)
Haha, ja har massa spån i buren, men bilden är tagen innan jag har fixat spånet på kvällen. De skuttar runt massor så spånet ligger i högar i hörnen (och utanför buren) på kvällarna som jag får putta ut till ett jämnt lager igen.
Och höet har de i höhäckar som de kan ta som reserv. De har två såna hö-bollar och sen har de fullt med hö inne i sitt hus och lite tussar på golvet. Fast de brukar ändå äta hö från höhäckarna..
De har två skålar som de får mat i, en med grönsaker och pellets och en med bara pellets i. Sen brukar de ta grönsakerna och lägga i högar själva.
Annars har jag Lottie pellets, havre varianten.
aha, okej.men jag råder dig att sluta med Lottie, oxbow's är mycket bättre
okej.. tycker de är toksvårt att välja pellets.. vet du vart jag kan få tag i oxbow pellets? Brukar kika in på lite olika djuraffärer och odal för att hitta nånting som verkar bra, men oftast verkar det som att de inte ha någon riktig koll på just marsvinspellets..
Jag läser på oxbow's hemsida och de verkar ha pellets för kanin också.. men det kanske ni inte har någon erfarenhet av?
Kan juh alltid fråga när jag ändå håller på. :P
#6 Oxbow Pet Products är ett mycket bra företag med foder för en speciell djurart. Kaninpelletsen är säkert jättebra den oxå. De importeras av företaget Chalimac - på deras hemsida finns lista över återförsäljare.
Mvh Felicia
#4. Nog för att Oxbow alltid är bättre, men varför "ska/råda" hon sluta med Lottie som är ett av dom bättre kraftfodrena?
#8 Man kan ju alltid påpeka att Oxbow är bättre, för det är det. Dessutom är det gjort för marsvin och innehåller allt de behöver i rätt mängd. Jo visst är Lottie ett av de bästa men det är mer lämpat för kanin. Lottie innehåller rätt mkt fett (speciellt Maskros & Linfrö). Men bättre än zoo-pellets ;) Och har man möjlighet att ge sina marsvin pellets från Oxbow, varför inte göra det? :)
Mvh Felicia
oxbow's kan man köpa på djursjukhus, men jag fick tag i en stor påse i Kallhäll av Mia Winge, marsvinshjälpen.
lottie är inte bra eftersom att kaniner och marsvin har olika näringsbehov, maten är väldigt viktig för deras magar.Gnagarblandning är såklart sämre men det finns också "vanliga" pellets i djuraffären, c-vitaminberikade etc.
#11 Precis. Jo, men pelletsen för marsvin i djuraffärer innehåller mycket melass (biprodukt från sockertillverkning) vilket inte är det första de behöver precis…!
Mvh Felicia
aha, okej…
#12. Jag tittade innehållsförteckningen på pelletsen på zoo't vid mejj, Lottie pellets innehåller 1.1 kalcium, Oxbow vet jag inte men de är ännu lägre, men det på zoo innehöll 8.9 kalcium. Där blev jag chockad. Så sa zoo ägaren "visst är det prima pellets?" jag tittade bara på henne och frågade henne om hon visste hur mycket kalcium det är rekommenderat att ha i pellets, det visste hon inte..
#14 Oj! 8.9% kalcium!?
Mvh Felicia
#15. Japp, inte %, utan de va en del av 1 kg, jag vet inte hur man skriver det, kan återkomma med det imorn, men mycket var det! Jag blev lagomt förvånad när hon läste upp det för mig.
#16 Inte 8.9% kalcium (av 1kg = 100%) - 8.9g/kg?
Mvh Felicia
#17. Det första du sa reagerade jag på, men jag ska kika imorn för jag är inte riktigt säker. Vänta några timmar så skriver jag ut det :) Men det första kan det vara.
#18 Okok :)
Mvh Felicia
#19. Japp 
De kommer få äta upp Lottie pelletsarna först och sen till nästa sväng ska jag kolla runt mer. Såg att de hade oxbow på ett djursjukhus i enköping, men min pojkväns mamma jobbar på ett sånt så jag ska höra med henne om hon vet nåt.
Min kanin går på en hö och vatten diet och typ lite pelletsar på kvällen för att han blir så svartsjuk på marsvinen när de glufsar i sig. :D
De är lite runda om magen, men jag tror att de är bättre att de är lite runda (de är inte tjocka :P ) än att de är magra när de växer upp.
De har tagit slut på hö imorse i deras bur, jisses va de blir förvirrade. *gå runt i buren titta efter hö nähä de va slut gå runt i buren titta efter hö nähä fortfarande slut* så nu ska de få massor.
Just ja, spånhistorian. har studerat det nu, det är nog för att buren är så stor lr nåt, för när de är i "lilla" buren så blir det inte alls så tomt på spån i mitten. Men hellre stor bur å spån i hörnen än liten bur.
#21 Okej :) Det är ju bra att du ska försöka hitta Oxbow. Är det växande marsvin du har ska du köpa Oxbow Cavy Performance. Cavy Cuisine är till för vuxna marsvin. Självklart är det bättre med lite runda marsvinsmagar än för smala ;) Jo, störst bur är bäst. Men hur mycket spån blir det när du fyller nytt då? Jag fyller med typ 4 cm överallt.
Mvh Felicia
#22. Det måttet håller jag med ^^,
Jag har Cavy Cuisine, och har 3 vuxna och tre växande marsvin, men dom får ändå mest hö och havre
jorå ja har ungefär fyra cm spån eller nåt. lagom tjockt iaf. brukar inte mäta :)
tack för svaren! :D
jag har 2 ungefär

hur dyrt är oxbow, och var kanman köpa det??
du kan köpa det hos vetten. ca 100 kr, tror jag..
#28. Så billigt?! Jag har hela tiden läst att det var 250 kr /1.5 kg :S
äh, jag vet inte..Jag fick köpa 4,5 kg för 350 kr på en utställning
#30. Okej, hm, jag ska fråga runt då :) för om det bara kostar 100 kr så blir jag ännu mer nyfiken på det ;)
och det var billigt, alltså, men åk till veterinären och kolla vad det kostar, brukar vara lite olika
#32. Ska göra det :) kanske man hinner med det idag ;)
oxbow´s Cavy Cuisine innehåller: (dom jag kan översätta skriver jag på svenska, hjälp till och översätt :) )
Crude Protein (min) 14%
Crude Fat (min) 1.50%
Crude Fiber (max) 28%
Acid Detergent Fiber (min) 25%
Vätska (max)10%
kalcium (min)0.35"
Kalsium (max)0.85%
Fosfor (min) 0.25%
Salt (min) 0.25%
salt (max) 0.50%
Vitamin A IU/kg 20.000
Asksorbin syra(?) (C-vitamin) mg./kg. 400
Vitamin D, IU/kg. 880
Vitamin E, IU/kg. 140
Koppar, mg./kg. 20
#34. Okej, tack! :)
ingen orsak. Någon som har Cavy performance?

#28 Tack för svar!
Jag hade velat använda oxbow, men jag frågade mina föräldrar, och pappa (som inte var med på att skaffa marsvin från början men som efter ett tag gav sig) ville inte lägga ner så jätte jätte mycket pengar på bara pellets, så jag tror att det blir lottie, för vi har inte så långt till granngården
#37. Du kan trösta dig med att Lottie är ett av dom bättre kraftfodrena, och så länge man utfodrar rätt och kanske blandar i havre så är det fina fisken :)
fina ficken igen, va Matilda : )
*fisken

#38 Det gläder mig! 
#39. Ja igen *s* kanske man ska börja med glada grodan istället för fina fisken ;)
#41. Ja, jag jämförde Lottue och Oxbow's nyss, för GroaLover var så snäll och la ut innehålls förteckningen för det, när man tittar i det stora hela var det inte en sån jätte stor skillnad :) Om du mejlar mig så kan jag förklara mer ingående :)

#42 Okej! Det kan jag göra 

#42 (glömde tillägga i 43) Jag har inte din mejl adress….. ;P
#43. Du kan mejla här på sidan åxå ;) under "kontakta" :)

#5 Okej ;P