frågor om uteburar
Har en kompis som ska bygga en utebur till mig, men jag måste ju ge intruktioner, så har lite frågor nu!
Vill ju att den ska vara stor och rymlig och att den ska stå på marken så dom kan beta :)
- Bör det vara nått slags nät på marken, eller det behövs inte? Tänkte på ifall dom gräver eller inte. Vill ju inte heller att dom ska skada tassarna på nätet. (Tänker mest på hönsnät då.)
- Om man gör en "innedel" i buren, kan man ha dom i buren dygnet runt då? På sommaren då såklart. Ska den isoleras osv?
- Om man nu kan ha dom ute dygnet runt, bör man stänga av så att dom inte kan gå ut i "utedelen" på natten då?
- Hur är det med katter och andra djur, har ni upplevt att dom försöker ta sig in i buren eller liknande?
Jätte tacksam för svar! :D
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
- Jag hade haft nät i botten om dem ska vara där utan uppsikt, för andra djur kan gräva sig in till dem.
- Ja det går bra, går bra med vanliga marsvinshus med. Isolering behövs inte. Lägg in i så fall lite halm eller hö där inne i huset
- Om du har nät runt om hela hagen (tak,botten,sidor) så kan dem gå i hagen också om dem vill. Har mina alltid gjort innan (nu har jag inte möjlighet att ha dem ute dygnet runt på sommaren)
- Jag har alltid haft katt och hund, men aldrig haft problem med det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för bra svar! Då är det bara till att försöka göra en bra ritning till han som ska bygga buren, det får bli kvällens utmaning :)
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
#2 Lycka till. Vill gärna se buren sen :D
#3 Så fort den är klar så ska jag absolut lägga ut en bild! :D
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
1. JAAAA nät snälla ha nät i botten mina första guldklimpar försvann för hunden hade försökt ta sig in och puttad iväg buren till ett hål där dem slank igenom och aldrig hittades mer :(
2. vind och vättätt, har du plåttak på så är det snällt mot marsvinen att isolera under för det smattrar ngt enormt om öronen annars. Sen är det ju aldrig fel att isolera så att dem klarar en lite kyligare natt utan förkylningar :)
3. japp kunna stänga av så du är säker på för din egna skull att grisarna är kvar nästa dag.
4. Båda hundarna hos mamma hade lätt smaskat i sig ett ja…har ju inte hittad mina rymlingar än efter 4 år så dem har nog hunden eller räven tagit. Men katt, nej dock ska man inte chansa :)
#5 Isoleringen kan hindra värme också från att komma in, så bästa är bara ytterst lite isolering eller isolera med typ halm i boet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tänk på om nätet är för finmaskigt kan de skada sina tassar på botten nätet då den har känsliga fötter, jag har kompostgaller i botten.
Han har fått en ritning av mig nu, mycket nöjd med den faktiskt! Får prata med honom angående nätet! Tänkte ha spån och halm i "huset" som isolering. Längtar till jag får hem buren!
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
#8 Spännande : )