Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1647 ggr
Crest
0

Vanvårdat marsvin

Usch… Var hemma hos en klasskompis idag på lunchrasten och fick se hennes marsvin (som tidigare bott ihop med en kanin). Hon har tidigare frågat mig om jag vill ta hand om marsvinet eftersom hennes lillasyster inte längre är intresserad av det, men har då inte riktigt känt för det eftersom vi inte riktigt har plats för fler djur och vi bara har honor.

Men iallafall så har jag trott att de ändå sköter om det bra, men fick se buren (ca 100x50) och den kan inte ha städats på minst 1½ månad och inget hö fanns det heller. Tog ut marsvinet sen och fick se klorna… Baktassarna klor var två centimer och vikta bakåt, framtassarnas var alldeles skruvade, ca en centimeter långa, men om man hade böjt ut dem skulle de också blivit minst två. Dessutom verkade ena framtassen ha en rejäl klumpfot, hann inte se så tydligt, men den var helt rund och kanske 1½ cm i diameter och väldigt "hög". Den såg inte ut som kort jag sett på klumopfot, men skulle tro att det är det då den verkade svullen, marsvinet var rejält överviktigt, antagligen knappt kunde röra på sig pga. de långa klorna och buren jättesmutsig. Dessutom hade den ett stort varigt sår runt doftkörtlen, antar att de inte varit hos veterinären för då skulle den ju inte haft sina långa klor kvar, om den ens hade fått åka tillbaka till dem…

Ska prata med mina föräldrar igen, och om vi kan ta hand om det så har vi inte plats för en stor bur, men skulle det funka med en mindre transportbur ståendes på golvet där den kan gå in och ut som den vill på dagen och vara instängd på natten?

elsasputte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Usch, jag verkligen hatar att läsa om sånna här saker. Jag håller tummarna för att du får ta emot honom. Angående buren ve jag inte.. är inte så bra på sånt..

Kalendula
0

Jag hade faktiskt sagt ifrån till personen i fråga som har marsvinet med. För så får man inte göra, tar man sig an ett djur så ska dom ha det minst lika bra som man har det själv. om inte bättre!

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Crest
0

Ja, har tidigare tipsat om Eragons, men de verkar inte vilja de av nån anledning :/

Om vi skulle få honom, så skulle han då tyvärr få bo ensam, men det känns ändå bättre att han bor ensam och har det bra i övrigt än att han bor ensam och är helt vanvårdad…

Om man nu som förälder köper ett marsvin till sina barn och man inte orkar ta nasvaret själv, så kan man väl iallafall sälja djuret när de tröttnar? :(

Crest
0

Jag vet, försökte säga till henne, frågade om de aldrig klipper klorna på honom, hon svarade "vi kan inte" eller nåt sånt, så jag erbjöd mig att klippa dem men de hade ingen klosax… Har också sagt till om hö, svaret var att "det är min lillasyster som sköter honom". Men om vi inte kan ta hand om det så för jag säga till igen, och min mamma känner hennes mamma så jag kan be mamma prata med henne också.

Kalendula
0

#4 Men jag tror inte det räcker att försöka att säga ifrån genom att ställa ledande frågor, utan helt enkelt säga ifrån att så där får man faktiskt inte göra mot djur. Marsvinnet har ju inte bett om att komma till dom, så där får man gå in i försvar. I slutändan får man ju i allafall avliva marsvinet och vilket liv hade han då. Ett jättedåligt! Men det som är kvar kan man ju göra någonting åt, o se till att dom inte skaffar fler djur.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Crest
0

#5 Ja, får säga ifrånpå skarpen nästa gång jag träffar henne, eller som sagt be min mamma prata med hennes mamma. De har en hund också, som den tar de jättebra hand om (vad jag vet), synd att de inte klarar av att gör det med marsvinet…

bestmarsvin
0

Stackarn :(

/ Linnea och grisarna <3

Buffen
0

#3 kan inte du ta honom tills vidare och försöka ordna med en omplacering till någon där han får vård och sällskap? Kanske kan du med hjälp av din mamma erbjuda att ni ordnar nytt hem till marsvinet eftersom nuvarande ägare inte har tid eller intresse.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Lyan
0

Usch, stackars lilla gris :-(

Har ni inte plats till buren han bor i så länge? Då har han ju ändå någorlunda bra plats tills ni vet vad ni ska göra med honom.

Hoppas det går bra!

westblom
0

åhhh jag blir  såå ledsen när jag hör sånt där,jag har själv tagit hand om varnvårdat marsvin,,och de marsvinet hade också skitigt i sin bur,för när jag skulle göra rent så var de mycket kiss och bajs,när jag tog bort bolådan så kröp de små svarta flugor,och jag stog och grinade för att jag kan inte förstå hur folk kan strunta i att göra rent, och en gång så hämtade jag två marsvin som bodde i ett litet akvarium i en fuktig skrubb sorgligt men sant.Vad jag förstår så finns din kompis marsvin i Göteborg och de är synd för annars hade jag kunna ta hand om det och fixat en kompis till han,varnvårdade marsvin och äldre har en spec plats i mitt hjärta,för dom finns alltid en plats,,,hoppas de löser sig med allt

westblom
0

själv bor jag i Sandviken (Gävleborgs län)

Crest
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Ja, om vi inte kan behålla Kola, som han heter, så tänkte jag lämna honom antingen till eragons eller till någon som kan erbjuda honom ett bra hem :)

#9 Alltså, vi har väldigt tajt om plats, men visst, om man vill så går det säkert ;). Men annars tänkte jag att man kunde spärra av tjejernas övervåning med galler så kan han vara där uppe så länge. Den är ca 100x50 cm. Om jag behåller honom så tänkte jag sedan bygga en till våning på buren (egenbyggd), där nere där det står mat och grejer till de andra djuren nu. Isåfall skulle den bli ca 150x100 cm.

Bifogar en bild på buren som den ser ut nu.

Crest
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch vad hemskt :( Ja, hoppas verkligen det löser sig :/

Bifogade fel bild förresten, hoppas att detta är den rätta ;)

westblom
0

vilken bra bur,jag har gårr och tänkt på Kola hela dagen de är ju såå tragiskt,men dukan väl skriva och berätta hur det går,

Crest
0

#14 Det ska jag! Ska prata med tjejen och hennes föräldrar ikväll så jag hoppas jag kan få hem honom imorgon, i alla fall innan helgen är slut.

westblom
0

åhh det låter bra de

Mixxie
0

Hur gick det?

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Fridaaaa
0

Jag hade anmält dem, även fast de tär en kompis, för så får man inte sköta ett marsvin!

Hoppas han får ett brahem! :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lixim
0

visst ska marsvinet därifrån, men det skulle vara effektivare om man anmälda dom, så dom inser vikten av vad dom gjort. Det finns ju inget som hindrar dom från att gå o köpa något annat bur djur som dom behandlar likadant.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

westblom
0

hur går det med Kola??finns fortfarande i mina tankar,,

elsasputte
0

Hur har det gått med allting ?

gickan87
0

Undrar som de andra, hur har det gått? Har tänkt på Kola ändå sedan du startade tråden.

MVH Erika :)