Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1596 ggr
Lyan
0

Kastrering bokad!

Nu är kastreringstid bokad för mina ligister så på torsdag är de båda två kulor fattigare.

Jag är rätt orolig eftersom de inte är superunga, Birk fyllde 4år i mars och Honey fyllde 3år runt årsskiftet men deras livskvalité kommer öka så mycket att det känns värt det. Det känns inte rätt att de ska sitta ensamma bara för att jag inte vill förlora dem.

De sitter glatt ovetande och smaskar paprika nu ^^

Fridaaaa
0

Hoppas det går bra! :D

Vart ska du kastrera dem?
Vad kommer det att kosta?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, hoppas det också :-)

Min vanliga klinik, Kristianstad/Åhus. Förra gången gick det på 660kr/gris. Lillö tar bara 500kr/gris men det känns bättre att åka dit jag brukar.

Fridaaaa
0

#2 ok :D

[Maijah]
0

Så billigt! Fick betala 900:- på Mälardalens Smådjursklinik.. :p 

Håller tummarna, verkligen. Och går det inte vägen så har du iaf försökt ge dem chansen till ett gott liv.

Lycka till Glad

Mojma
0

Spelar åldern stor roll vid kastrering? :)

Sanni
0

#5 Ja, marsvinen har mindre chans att klara sig vid operationer när de är gamla och allmänkonditionen blir sämre. Det är alltid en risk att operera ett djur som är lika litet som ett marsvin.

Här hålls också tummarna. Hoppas du får två glada gubbar som kommer att hålla reda på damerna :)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Blomkrukan
0

Hoppas att kastreringen går bra och att dom tillfrisknar snabbt! : )

Sammetskatt
0

#6 Vill bara tillägga att det är narkosen som är en stor risk när djuren är så små och inte själva operationen i sig ;)

gickan87
0

Måste kännas bra att ha fattat ett beslut. Hur länge tänker du vänta med att släppa in dem till honorna? Tänker du ha dem i en eller två flockar?

MVH Erika :)

Lyan
0

Ja, det har varit planerat länge så det är skönt att det äntligen är på gång 

De får sitta själva 1-2 månader och sedan ska Honey bo i storflocken och Birk ska få en bokhyllebur där han får ha ett par fruar :-)

Sanni
0

#8 Tack! Satt länge och tänkte på vad jag hade glömt att skriva, men kom aldrig på det så lämnade bort det. Men narkosen var det ju! :)

dumlekola
0

När jag skulle kastrera min kille så fick jag rådet att mata honom med Critical Care ett par dagar innan så att han fick "smak" på det. Då är det lättare att stödmata honom dagarna efter ingreppet då han kan känna sig som mest deppig. Det är ju viktigt att magen kommer igång så fort som möjligt. Glad

Lycka till med dina killar! (Jag tycker att du gör en jättebra sak för att öka deras livskvalitet)

ponytails
0

Mitt lilla tips är att be veterinären ge väska + B-vit under skinnet under uppvak. Jag har aldrig haft ett marsvin som inte ätit 2 timmar efter op!

5-10 ml vätska under huden kostar inte många öre för veterinären. Den driver ur narkosen snabbare. 1 ml B-vitamin är för välbefinnande och bättre mående!

Och glöm inte att se till så marsvinet får Metacam av veterinären före operation och ev med hem till ytterligare 2 dagar.

Det som heter Temgesic gör marsvin slöa och då äter de inte.

Om de använder en tråd som heter Catgut slipper du få böld på kastraterna.

Oj, det här blev inget litet tips Flört Lycka till Emma!!!

Lyan
0

#12 Critical Care har jag hemma, Birk är tokig i allt som är kladdigt så han lär nog glufsa i sig, Honey är lite mer kräsen över lag så han lär jag få tvinga om det behövs.

#13 Tack :-D Ska säga till honom det! Catgut vet jag redan att han använder men resten har han inte gjort med de andra han kastrerat åt mig så det ska jag säga till om.

Vad är Temgesic?

Misarn
0

Hållerbåde tassar och tummarna för dina små grisar och att ni slipper komplikationer som vi fick med Samson!

Håller med ovanstående se till att du får med dig dig metacam, blir det så att dom inte äter ordentligt så ge dom Critical Care, när vi gav Samson det så kvicknade han till snabbt och sen fick han gå med Zooie nästan direkt efter också Glad

gickan87
0

Min Bruno blev kastrerad idag. Han är vaken och pigg.

Lycka till imorgon!

Lyan
0

Nu är vi hemma och killarna är väldigt trötta. Tror inte de har fått någon uppvakning för de är riktigt ynkliga :-( De sitter i en filt i mitt knä och så petar jag i dem lite CC

Blomkrukan
0

#17 Vi håller tummar och tassar här på att dom snart piggnar till och börjar krya på sig! : )

Sammetskatt
0

#17 Hur länge var de kvar hos veterinären? När jag kastrerade mina var de vakna och lite trötta just när vi hämtade dem, men väl hemma fick de direkt komma tillbaka till buren och äta hö som vanligt. Behöver du stödmata? Har du testat att bara sätta tillbaka dem i buren? Fast det var ju ett tag sedan du skrev så vid det här laget är de väl tillbaka i buren och skuttar runt som vanligt… får man hoppas :)

Misarn
0

Vissa veterinären ger dom en spruta så att dom ska kvickna till snabbt medans andra inte gör det, du får hålla koll på dem och stödmata kanske, så håller vi tummar och tassar här hemma Glad

Lyan
0

De har vaknat till liv nu :-) Birk har smaskat i sig 10ml CC plus hö och lite vitkål. Honey var, precis som jag trodde, inte så förtjust i CCn men efter lite trugande har han också ätit ca 10ml fördelat på några gånger, även han mumsar hö och vitkål :-)

Birk har haft riktigt ont trots att han fick metacam under operationen och jag fick ha honom i famnen så han inte skulle riva i stygnen men nu verkar han nöjd och smärtfri så det tog nog bara lite längre tid för hans kropp att ta upp metacamet

Sanni
0

Skönt att allt gått bra! :)

FeliciaS
0

Skönt att de mår bra efter omständigheterna :) Jag håller tummarna!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

gickan87
0

Hur går det för grabbarna?

Fridaaaa
0

Skönt att allting gick bra! :=)

#24 Står ovan ;)

gickan87
0

#25 tänkte hur de mår nu. De brukar ju kunna bli lite deppiga efter några dagar. :)

Fridaaaa
0

#26 Jaha du menar så :=)

Lyan
0

Oj, förlåt, har glömt svara!

Killarna mår bra :-D Lite dämpade ett tag men nu är de som vanligt, bara lite försiktiga med att röra sig fort så det gör nog lite ont fortfarande

[090403]
0

Va skönt! Skrattande