Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2664 ggr
[tjejensomlovemarsvin]
0

Djurplågeri????

heeej!!

Det är så att en klasskompis till mig HADE ett marsvin i ca 4 månader. Marsvinet köpte hon på en djuraffär, hom hade det ensamt i en oerhört liten bur 75cm lång 40 cm bred. Marsvinet hade salt och kalk sten. Detta kanske inte e så illa  men man såg på marsvinet att det inte mådde braa det satt stilla och skakade, den fick grönsker 2gånger under dessa fyrra mån och annars  fick den någon sorts zoo-blandnig. när marsvinet var 3mån parade hon den och marsvinet blev ännu sämre, jag pratade med mamma men hon sa att vi inte kunde göra något. Den fjärde månaden avled marsvinet och nu ska hon skaffa två nya marsvin i samma extremt lila bur:(  Gu va man känner sig hjälp lös.

<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>

mille-star
0

Du kanske kan försöka hjälpa din kompis och ge tips och råd till hur man sköter ett marsvin? Det kanse är så att hon inte vet bättre och faktiskt fick råden om marsvinsblandning på djuraffären?

Linnet
0

Ja det finns väl inte så mycket du kan göra annat än att upplysa henne om att ge bättre mat och grönsaker. Buren är visserligen godkänd för två marsvin, men hon borde skaffa en större bur.

FeliciaS
0

Det är otroligt sorgligt att höra om situationer som dina, att folk inte verkar bry sig det minsta om sina djur. Jag håller med om att det är djurplågeri att inte ta hand om dem på ett sätt de förtjänar, och man känner sig så otroligt hjälplös när det är svårt att få personerna att ändra på sig. Hur gammal är din kompis? Tar hennes föräldrar något ansvar över marsvinen?

Du kanske kan prata med henne och få henne att förstå att buren är väldigt trång för dem och säga att de blir sjuka av den kost hon gav sitt förra marsvin. Hänvisa gärna till Marsvin.ifokus och till den här hemsidan där hon kan läsa på om marsvin.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[tjejensomlovemarsvin]
0

Tack för alla tips!!

#1 jag har gett henne råd men hon bortförklarar sig bara:( Men hon lyssnar ju säkert på vad jag säger!?

#2 Ja godkänd e den men den e väldigt liten:(

#3 Hon bryr sig ju om sina djur men hon vet inte att den e dålig, jag tycker man borde läsa VÄLDIGT mycke om marsvin innan man skaffar de. Hon e tolv, Jag har faktist ingen anning om om dom tar ansvar!

Moa-16
0

#4 Nu säger du emot dig sjäv, du säger att du gett henne råd men att hon inte lyssnar? Samtidigt säger du att hon bryr sig om djuren? Om man gör som du beskrev i första inlägget, bryr man sig inte om sitt djur, om man inte är väldigt okunnig på djuret man köper…

Om hon bryr sig om djuren, bara är okunnig, kan du ju bara att förklara för henne. Ge henne någon marsvinsbok kanske? Jag tror inte hon vill sina djur illa!

westblom
0

håller med#5 men om de är som du (tjejensomlovemarsvin)beskriver om marsvinet, tom att du känner dig hjälplös,du skriver tom att du tycker de är djurplågeri?vad tycker ni,självklart är det synd om marsvinet,,varför har du ändrat dig hellt plötsigt?är man en sann djurvän så gör man inte på detta vis,,det känns så fel att du skrivit om allt detta,och sen håller du henne bakom ryggen tycker jag iaf,vill inte låta otrevlig men jag blir så arg när det gäller djur för dom kan inte tala,

Fridaaaa
0

#4 Är hon 12 år gammal, ska föräldrarna har huvudansvaret, eller ja hjälpa till också. Man kan inte lämna allt ansvar på en 12åring. Och dem skulle ha läst på mer. Men nu sköter dem inte den bra, så jag hade faktiskt anmält dem.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Noriisen]
0

Jag tycker det lät fett synd.

Det är djurplågeri. Jag kan förstå att det är din kompis men om jag var du o hon var min kompis. Försök övertalla henne om att du inte tycker hon borde skaffa o blablabla. Om hon fortfarande vill skaffa , o sedan skaffar då anmäler du henne till polisen.

För det är olagligt.Glad

gnagarlover
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hon som skriver är med bara 12år

[tjejensomlovemarsvin]
0

Jag förstår precis vad ni menar ni som skriver att jag ändrar mig och ja allt sånt…. men det är inte så lätt att snacka massa dåligt om väldigt nära kommpis. Hon vet att jag inte tycker hon borde skaffa marsvin igen, men hon bryr sig ju inte. Att anmäla till polisen vill ja inte men… det känns som det e jag som gör felet, att jag inte riktigt tvingar henne  att läsa mer.

Jag bryr mig faktist sjukt mycket det är inte det men aså…. jag harju själv två friska och pigga marsvin första gången jag såg hennes marsvin trodde man ju knapt att det var ett marsvin. Inte samma glädje, den bara stt där helt hjälp löss. Maten sa jag att hon måste ändra om hon ska skaffa nya marsvin. Jag e så arg på henne…

HOPPAS VERKLIGEN NI FÖRSTÅR ATT JAG BRYR MIG SJUKT MYCKET OCH ATT JAG E IMOT HENNES BETENDE

Wand
0

Anmäl henne då, det är ju helt olagligt att göra som hon gör. Strunta i att hon är din kompis, det lär ju behövas.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Fridaaaa
0

Ja anmäl ändå, djurplågeri ska anmälas, misskötta djur ska anmälas och då spelar det ingen roll vem personen är, om det är ens bästa vän, nära släkting ect utan sånt ska anmälas och det kan man göra anonymt om man vill.

Moa-16
0

#10 Varför vill hon ha marsvin? Jag menar, om hon inte bryr sig om dom eller vill lära sig mer om dom? Låter märkligt i mina öron!

Wand
0

#13 Antagligen en sådan som skaffar sig ett djur för att det ser så lätt ut i djuraffären och sedan tror att de behandlas som de ska där. Det finns tragiskt nog många sådana personer.

[LoveBaloo]
0

Nej, jag tycker inte att du ska anmäla henne. Det kommer bara bli tråkigt mellan er två och antagligen mellan era föräldrar. Om ni går i samma skola kommer det ju bli jättetråkigt för dig att ha konflikten där också.

Jag tycker det är fint att du bryr dig så mycket och fortsätt att berätta för henne hur hon ska göra. Du kan berätta för henne hur man sköter ett marsvin, så att det låter mer som tips än kritik. Om hon känner sig kritiserad kommer hon nog inte vilja höra på alls.

Du är 12 och jag tycker inte att du ska ta på dig att anmäla henne. Det kommer nog skapa mer ångest hos dig sen och det ska du inte ha eftersom det inte är något du har gjort fel från början.

Visa dina marsvinsböcker om du har några och visa hur glada dina marsvin är för att de har det bra och hur mycket roligare husdjur de är om de är välskötta =)

Wand
0

#15 Jag tycker att djurens välmående och liv är mera värda än småkompisar som man kanske ändå inte har kontakt med inom ett år. 
Att prata med djurägare om hur de behandlar sina djur kan ge lika stora konsekvenser eller så kan de bara fullständigt skita i det man säger. Djurägare är sådana, "man vet ju bäst själv".

Jag skulle då ha anmält.

Alma-G
0

Som nybliven marsvinsägare kan du ju alltid ge henne en marsvinsbok med bra information Glad

[LoveBaloo]
0

#16 Jag tycker inte att det är rätt att pusha en 12 åring att anmäla hennes kompis. En tolv åring ska inte behöva ta sig på en vuxens ansvar.

Be hennes mamma komma hit  så kan ni pusha på henne istället.

Wand
0

Jag tycker det är helt rätt att pusha ett barn till att ta ett bra beslut. Djurplågeri ska anmälas varesig det är ett barn eller en vuxen, hon kan ju prata med sin mamma om det om inte annat.

Och att inte anmäla en dålig djurägare bara för att denne är liten är idioti, då deras föräldrar bidrar lika mycket till det hela.

[LoveBaloo]
0

Vuxna människor ska inte gå till ett barn de inte känner och säga att hon ska anmäla sin kompis! Hör ni inte hur dumt det låter? Det är en sak som är mellan hennes föräldrar och hennes kompis.

Wand
0

Då får du gärna ge ett bra råd som kan förbättra situationen istället för att klaga.

Fridaaaa
0

#20 Men man kan inte bara stå och titta på. Då får TS prata med sina föräldrar eller med en annan vuxen som kan hjälpa till med att fatta rätt beslut.

[LoveBaloo]
0

Jag gav mitt råd till henne innan =)

Fridaaaa
0

#23 Jo men om kompisen inte bryr sig då? Alltså att man ger henne böcker att läsa osv? Då måste ju annat göras:=) Klart att det är första alternativ :=)

[LoveBaloo]
0

#24 Jag vet faktiskt inte. Om de hade varit vuxna hade jag också tyckt anmälan. Men de är barn och de har inte det egentliga ansvaret för djuren.

Och deras föräldrar verkar inte vara inne på marsvin i fokus. Lite svårt när de som man egentligen borde prata med inte är på plats.

Lixim
0

jag tycker visserligen att en anmälan ska göras. Meeeeen om det alternativet är omöjligt, så ta hem din kompis och visa hur du sköter dina marsvin! Det blir ju somsagt ingen kritik utan mer tips och att dela ett gemensamt intresse. Hitta på nåt kul t.e.x idag kan vi göra en god grönsaks mix till marsvinen eller idag kan vi testa vad dom tycker om kli gröt eller så här tama blev mina marsvin för jag tar upp dom varje dag m.m

Men funkar det inte och marsvinet fortsätter att må som det gör så prata med nån vuxen, du kan ju kanske be din mamma eller pappa att titta i tråden?

be dom pm:a någon i forumet att disskutera med, hur det ska vara och hur det inte ska vara, så kanske dina föräldrar kan göra en anonym anmälan.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Fridaaaa
0

#25 Nej men då ska man anmäla föräldrarna eftersom dem har huvudansvaret :)

[LoveBaloo]
0

#26 Ja, och det kan vi inte göra något åt nu, eftersom TS föräldrar inte är här.

Aneema
0

Håller med #15 och #26.

Men gällande detta med anmälan. Om jag förstår det hela rätt har hon haft ett marsvin som hon misskötte och planerar att skaffa nya marsvin. Det finns väl inget man kan anmäla i nuläget? Det är väl om hon skaffar nya marsvin och sedan missköter dessa som det kan göras en anmälan. Ska tidigare förhållanden anmälas står ju ord mot ord och det måste bli en väldigt svår situation.

Sen många människor går ju i försvar om de blir kritiserade. Men det kan ju hända att personen ifråga ändå lyssnar och gradvis smälter den nya informationen. Det går inte att ändra på hur kompisen skötte sitt tidigare marsvin men man får hoppas att om hon skaffar nya så tar hon till sig kunskap och gör det bättre den här gången.

[LoveBaloo]
0

oops, menade 27 i det förra inlägget =)

Fridaaaa
0

#28 Nej det är sant