Cuy Marsvin
Hej Hej.
Jag har stora planer här hema som ska i värket när jag flyttar i sen sommar/höst. Jag ska ha fåglar, marsvin och en kanin. Det kommer att bli fult med djur precis som jag vill ha det. Jag har tid och jag har råd så det är inga problem med den saken.
Jag tänkte mig så hära 2st burar, en bur med 2-5st honor och en bur med 2st hanar. En av honorna tänkte jag skulle vara ett cuy marsvin. Och så har jag små funderingar på att ett av dom också skulle vara ett klippmarsvin.
Jag vill veta var man kan få tag på cuy marsvn, och vem som har klippmarsvin. Jag gillar anorlunda djur så det är det som kommer att finnas hema hoss mig ;)
Hällsningar
Låter som en härlig plan! :)
Men vad är ett klippmarsvin?
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Klippmarsvin är inte alls som vanliga marsvin, hade jag inte haft med vanliga marsvin :)
#1http://www.lovenest.se/13782913 så ser dem ut, dyra men söta djur :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men guuuud vad är detta, aldrig hört talas om, hur söta får man bli???!?? :o
Men som sagt, blanda inte klippmarsvin med marsvin, då de inte tillhör samma "art", alltså du måste ha 2 marsvin ihop i vilket fall plus att klippmarsvin har helt olika behov än marsvin.
Har heller aldrig hört om dessa, men nu vet jag vad det är för något. Ganska söta ju :)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Haha, jag trodde det var något "okunnigt" ord för ett långhårigt marsvin som var klippt ;-)
#6- haha jag trodde samma sak!
TS: låter som en härlig plan! Ett mini-zoo :)
Nej som de andra redan påpekat så är klippmarsvin en helt annan art och inte ett marsvin alls. De är flockdjur och precis som marsvin ska de leva med artfränder, inte med vanliga marsvin. De kräver också riktigt stort utrymme. Deras burmått är bestämda efter djurparksmått eftersom de ännu inte anses vara "tamdjur" utan klassas som exotiska. De mått som jordbruksverket kräver för dessa djur är stort, det är svårt att få rum med det i en lägenhet. Om jag fattat rätt blir de heller inte så tama men söta är de. Det finns en uppfödare i Skåne som heter Lovenest.
Cuy däremot går bra att hålla med vanliga marsvin då de är en större variant av samma art. Jag misstänker att de är svåra att få tag på i Sverige just nu. Kolla SMFs hemsida efter uppfödare det finns även en cuy sektion som du hittar på sidan.
Lycka till med planerna!
Det har redan nämnts att klippmarsvin och vanliga marsvin inte hör ihop, samt vart du kan söka efter cuy, så jag tänkte inte tillägga mer i den frågan.
Jag vet inte hur du planerat, det låter som att du har ett trevligt slutmål framför dig i alla fall! Vill bara råda dig att öka långsamt. Dels för att ordentligt kunna känna efter med hur de olika arterna och antalet djur passar dig, och dels för att det helt enkelt är lite roligare att lära känna ett/ett par djur i taget. :-) Men det kanske var tanken.
Jag vet heller inte hur bekant du är med rasen cuy eller vilken erfarenhet du har av marsvin i allmänhet, men de är nog inte helt lämpliga för nybörjare med marsvin. De är generellt lite mer lättstressade och svårare att tämja jämfört med övriga marsvinsraser. Men det varierar förstås. Mer kan du läsa här(cuysektionen), under "Om Cuy". Ifall du inte har erfarenhet av att tämja och hantera marsvin sedan tidigare borde du alltså tänka efter lite extra innan du skaffar en cuy.
Länkar till uppfödare finns i alla fall på tidigare länkad hemsida.
Lycka till!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Oj det vart många svar på deta.
Jo jag har tänkt att skynda långsamt
Jag har erfarenhet av marsvin sedan tidigare, men inte cuy marsvin.
Okej jag vet ingenting omklippmarsvin men dom är underbart sötta och det vore roligt att ha såna någon gång.
Då vet jag i alla fall att de inte funkar med vanliga marsvin, jag trode det var sama sak fast dom var större och ädlare en vanliga marsvin :)
Jag ska nog få tag på ett cuy marsvin ändå :) Dom är så härligt stora och mysiga. Det gör ingenting om dom är svårare att temja det blir ju lite som en utmaning. Det passar mig alldeles utmärkt :)
#10 Nej så är det inte, dem är inte ens släkt :) Så man måste ha dem avskilt :) Och dem är dyra hihi :)
Cuy marsvin är som "vanliga" marsvin fast lite större och oftast skyggare (finns såklart undantag). Lycka till :)
Cuy är ett väldigt lätt stressat marsvin. Har man småbarn är inte det bästa valet man gör. En cuy blir inte speciellt gammal mellan 3-6 år. Min vän Annsofie har mycket cuy och säkert någonting till salu. http://www.freewebs.com/tunaby/
Lycka till!