Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 581 ggr
FeliciaS
0

Utställningsfrågor!

Hejsan alla utställningskunniga marsinsfantaster! 

Den 28 april har SMF Västra en utställning i Rävlanda (ca ½ timma från mig) och jag funderar på att anmäla Cavatina´s Calypso (klippt Coronet, kastrerad hane f. okt -03). Jag kommer att anmäla honom till Pet Class eller Pet och Klippt Långhår.

Calypso har ojämn päls, längs är den där fram och kortast bak (13cm fram & drygt 10,5cm bak)… Gör det något om pälsen är ojämn, för då kan jag klippa den så att den är 10,5 cm över allt. Hur långt i förväg ska jag bada och hur många gånger? Det gör väl varken något i Pet eller Klippt långhår att han har två st fettknölar i armvecket? Han har inte ont av dessa.

Sedan ska jag även ta hem en hona från utställningen, så då kanske det inte är så bra att jag har med Calypso - eftersom att jag bara har en transportbur. Sedan så är det kanske bra att jag får vara med och se på en utställning innan jag ställer ut? Det kommer ju fler i vår/sommar/höst. Ge mig alla utställningstips som ni har, om ni vill :) Till sist… Hur går klassen "Grupp" till?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

*putt*

Mvh Felicia

dannebacken
0

Det bästa är ju om pälsen är jämn, så klippa den till samma längd är inte fel.

Hur nära du ska bada beror också på om du ställer i enbart pet eller även klippt. Ställer du bara i pet kan du bada dagen innan så han luktar rent och gott, kan ge lite extra ibland. I ras bör det vara flera dagar innan för att pälsen skall få tillbaka sin rätta struktur, samma i klippt alltså.

Calypso är väl en kastrat så för den delen ska det väl inte vara några problem med bara en transport, men så kommer ju frågan om hur de går ihop. Jag hade nog försökt ta med mig en pappkartong för säkerhets skull, det duger gott under den korta tiden.

Att se en utställning innan man deltar kan vara bra, men vill du verkligen går det ju lika bra att ställa direkt. Läs gärna på grundligt om hur utställningar går till så du vet vad du kan vänta dig. Säg också till i incheck att det är första gången så brukar de ge dig lite mer info. Förra året hade vi en nybörjaransvarig för varje utställning som kontaktade dem innan och sedan fanns tillhands under utst. för att stödja nya utställare, vet inte om de fortfarande gör så.

I grupp ställer man ut två egenuppfödda djur. De skall vara av samma ras och är det korthår ska de även vara samma färg. Sedan jämförs hur lika varann de är.

Bara en liten fråga…har inte anmälningstiden till Rävlanda redan gått ut?

/Sandra fd styrelseledamot SMFVästra

FeliciaS
0

Tack så mycket :) Då vet jag! Nej, anmälningstiden går ut på måndag men ska mejla över anmälan idag, det går ju att mejla in den nu *ler*

Jag har även en "utställningsbur"… Eftersom att pappa ska skjutsa + hämta kan jag ta den till ett av marsvinen. Den är ju mer öppen än transportburen, så visst kanske marsvinet i den blir lite "oroligare" men det är ju bara att lägga över en handduk.

Mvh Felicia

idipidi
0

Det beror ju på… Jag har aldrig mätt pälsen, men den ska gå ner till plattan och se jämn, välskött och inte sliten ut. Det är betydligt vanligare att de är långhåriga bak och korthårigare fram (taskig pälstillväxt, framför allt i kinderna framtill). Och då gör man absolut rätt i att klippa ner så att släpet blir lika kort som sidorna. Däremot om han nu har imponerande front så skulle jag absolut överväga att ha den kvar. Kan du inte kamma ut honom och fota? :)

Om han inte grisar ner sig väldigt så bada en vecka i förväg åtminstone tycker jag.

FeliciaS
0

#4 Jag har nu anmält honom till endast Pet. Även pälsen klipptes fram och på sidorna tyvärr… Hrm… =P Nu går den nästan precis till marken. Nästa utställning som är hyffsat nära mig ska han anmälas till Klippt Långhår och Pet (om det inte går superdåligt i Rävlanda, fast då är det i och för sig första ggn…). Japp, då badar jag honom en vecka innan utställningen, för han brukar inte skita ner sig. Det går ju att bada enbart pälsen bak om det är så… =P

Mvh Felicia

FeliciaS
0

#2 På tisdag menar jag, vet inte varför jag skrev måndag (tänkte tisdag…) =S

Mvh Felicia

GroaLover
0

Jag fick 90 poäng på min första utst. (eller ja-Pärlan fick 90 poäng)<3

FeliciaS
0

Hur har ni gjort era utställningsplattor? Hur ser de ut?

Mvh Felicia

GroaLover
0

jsg hsde en handuk, men jag ska bygga ett par, ska ta plywood, ca 30x30 med ben av rundstavar, 5 cm