Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4995 ggr
flocken
0

Tjock & rött öra

En av mina töser, Kitty har ett öra som är tjockare än det andra. Det känns som förhårdnader. Även rött. Såg även ut som exem på örat, både utanpå & innuti.Eftersom jag inte visste om det var svamp eller ej så köpte jag Pevaryl & smörjer morgon & kväll. tar hellre det säkra före det osäkra.

PÅ insidan är det även ett litet, litet sår. Kan det vara så att någon bitit henne så att örat sen blivit svullet?

Hon har inte ont. beteer sig som vanligt. tycker det går åt rätt håll. Men kommer örat alltid vara så tjockt & hårt?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[LoveBaloo]
0

Skicka bild så kanske det är lättare för experterna här att hjälpa dig. På såren inne i örat kan du prova att sätta på aloe vera. Det brukar fungera på det mesta.

flocken
0

Ska se om det syns något på kort. Tveksam till det.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

[LoveBaloo]
0

Vad jag vet om svamp, så brukar det inte orsaka svullnader. Hon kanske har råkat ut för ett slagsmål då.

Hur är dessa förhårdnaderna? Får hon ont om man tar på dem?

Hoppas att fler här som vet mer än mig svarar snart. Men ett marsvinsöra ska inte vara så där tjockt som du beskriver det. Och om du tycker att det är en konstig förändring på örat så är det något som inte är normalt.

Sår brukar läka sig bra men om det inte ser bättre ut om några dagar kanske du borde ta henne till en vet.

flocken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon har inte ont. Är som vanligt. Jag smörjer in örat & hon reagerar inte.

Här en bild på örat. Här ser man hur tjockt det är

…………………………………..

flocken
0

"exemet" innuti örat

…………………………………..

flocken
0

Det friska örat.

…………………………………..

Abico
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker att det ser ut som öronsvamp, min rexpojke hade det som bebis och hans öra blev då något svullet och lite sårigt - jag tror att det var för att det kliade. Så fortsätt att smörja med pevaryl som du gör så borde det försvinna.

Hanna 

flocken
0

#7 så då är inte min misstanke helt fel då. Tack. har aldrig sett svamp IRL.

…………………………………..

Abico
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#8 - Svamp kan ju se lite olika ut men när det är sådär flagnigt som på bilden är det mest troligt öronsvamp.

Hanna 

flocken
0

#9 då vet jag det. tack. Man lär sig alltid något nytt. Tur är väl det ;-)

…………………………………..