Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 762 ggr
TRASAN
0

Toxicos ???

en mycket dum fråga ? vad är toxicos för nått har inte hört det innan? hoppas ni har det bra i sommarvärmen. kram på er.Flört

GroaLover
0

en sjukdom dräktiga och honor som just fått ungar kan få. Innebär oftast döden, kan motverkas genom att ge kalk

idipidi
0

Toxicos är INTE samma sak som kalkbrist! Det kan inte motverkas på något enkelt sätt utan är en komplicerad historia som man itne kan värja sig helt mot utan som uppfödare förlorar man förr eller senare honor, tyvärr.

Risken är högre om man parar för kraftiga honor, om de utsätts för stress under dräktigheten (byte av burkompisar, byte av bur etc.), om de inte får mat på regelbundna tider m.m.

GroaLover
0

jag har läst att det har hjälpt..sorry om jag gav ut fel info.

Annna
0

Det är en sjukdom som dräktiga honor kan få. Honan kan även drabbas av det upp till en vecka efter att hon fått ungar. Det är väldigt svår behandlat och ofta så leder det till att både hona och ungar dör. Man märker det ofta genom att honan slutar äta, luktar väldigt illa ifrån munnen och ser allmänt hängig ut.
Om honan fått toxicos så ska man tvångsmata henne för att hon säkert får i sig c-vitamin och vätska.
För att förebygga så att sin hona inte drabbas av toxicos så kan man se till så att honan inte är överviktig, inte stressas, får mat regelbundna tider och får röra mycket på sig=)

idipidi
0

Om kalk hjälpte var det inte toxicos utan kalkbrist.

GroaLover
0

okej :)

dannebacken
0

Läste i en engelsk bok att det kunde hjälpa att ge glykos i vattnet INNAN symptom. Har provat att ge lite druvsocker i vattnet till dräktiga ca två veckor innan till två veckor efter förlossning och har inte fått en enda hona som toxat under tiden. Har gjort så i drygt ett och ett halvt år nu. Ingen vetenskaplig undersökning, men kanske ett tecken på att det kan fungera?

/Sandra

TRASAN
0

oj oj tack så mycket. och förlåt att jag inte har tackat innan men mitt internet krånglar så jag kommer inte in så lätt ibland. men jag ska skriva av så jag har vad det är för nått. tack än ängång för upplysningen man lär sig mycket här inne. ha nu en skön vecka på er i sommar vädret.