Marsvin
Hej Hej.
Som ni vet så har jag tankar att skaffa marsvin ett lite större antal. Jag har kollat lite runt på nättet och sätt att man kan köpa större balar med både halm, hö och spån. Dessa är dock till hästar, men kan man använda det?
Jag har sätt en stor bal med 25kg spån till häst, då dena ligger på 209kr så är den mycket billigare en något annat spån på marknaden, men min fråga är om deta spån räker eller om det är för grovt?
Jag frågar sama sak om häst hö och halm. Är dessa bra nog för marsvin?
Eller har ni något bätre förslag? Har även sätt att man kan köpa kanin/marsvins pellets 25kg för mellan 350-450kr. Är dessa av bra kvalitet?
Hur länge håller spånnet om man bytter allt en gång i veckan, hur länge håller 9kg hö? och hur länge håller halmen? och sist men inte minst, hur länge håller 25kg foder?
Hällsningar
hej.
Jag har just nu ca 20 marsvin hemma, varav 12 är mina.
Jag köper små balar hö hos bonde. En bal räcker max 1 vecka. NU på sommaren när de är ute mkt går det åt mindre. Jag köper 300L bal med spån på granngården. Räcker till 3-5 städningar beroende på vad de gjort i burarna. Städar var 3dje dag.Har stora hemmabygda burar.
Pellets köper jag Carrier 25 kg säck. Räcker ca 5 månader. De får bara på morgonen. När jag har dräktiga honor & ungar får de lite extra.
Sen alltid färska grönsaker varje dag.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag skulle inte köpa häst hö då det är så grovt. Köp hellre ängshö
Häst spån skulle nog fungera bra men det beror ju lite på spånet hur grovt det är. Halm kan man ha som underlag till marsvin det borde funka bra men har inte testat men har hört om det
Marsvin behöver inte pellets satsa istället på grönt paprika innehåller mycket c vitamin. Men undvik c vitamins grejs som säljs i djuraffären som löses upp i vattnet det sägs hålla i vattnet i ca bara 30 min och verkar inte bra heller.
Hoppas du fick svar på dina frågor
Varför skulle man inte kunna använda det?
Det är betydligt mycket bättre att köpa hö hos bonde och köpa en stor bal med spån än att hålla på och handla för överpriser hos djuraffärerna. Där har man ingen aning om hur gammalt höet är som ligger i påsarna.
Hö håller sig läänge. Hur tror du hästägarna gör om höet bara skulle hålla sig i t.ex 6mån? Man kan ju inte direkt ta in nytt hö mitt i vintern.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har 4 st marsvin. Köper 400 liters (25 kg) balar med spån på granngården för 90 kr. Dessa räcker lääääääänge :) Beroende på hur många grisar man har då vill säga :)
Köper oxå hö från bonde för tillfället, brukar variera i priser. 20-40 kr/bal, men räcker ungefär en månad.ga
Instämmer med de andra skippa pelletsen, köp hellre havre/havrekross eller liknande om de behöver gödas upp eller till unga marsvin.
Jag köper 25 kg spån hos lantmännen, kostar runt 100 kronor. Har en stor bokhyllebur + 120-bur och räcker två månader ungefär =O)
Jag har kutterspån till mina, och en stor bale kostar runt 100 kr (räcker länge till mina 4 marsvin och till 3 kaniner), halm kostar inte heller så mycket i balar :)
Ang pellets, ger jag mina svenskt foder: kanin&marsvinspellets, 25 kg kostar 165 kr här. Billigt och bra! Ger det både till marsvinen och kaninerna, plus då höet som vi köper av en som skördar hö varje år, plus då grönsaker till marsvinen.
En höbale här (som väger 10-12kg) räcker ca 1 månad till 4 marsvin och 4 kaniner :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.