Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2134 ggr
agnesfh
1

utebur + regn?

Idag får jag hem min utebur till mina marsvinsflickor :) Jätte spännande, det är en kompis som har byggt den till mig efter min ritning! Men eftersom det visat sig att bli en ganska regnig sommar här nere i Skåne undrar jag hur man ska göra när det just regnar? Klarar dom att vara ute då också? Ska man ta in dom när regnet kommer?

Det kommer vara en "inne del" i uteburen, räcker det att man stänger av kanske så dom är där inne när regnet kommer?

Tacksam för svar! :D

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Royalz
0

Sätter du på ett tak t.ex en pressening kan dom nog vara ute även när det regnar för då blir dom ju inte blöta.

Binajis
0

De kan vara ute även när det regnar :) Se till att de kan gå undan. Mina går gärna ut i gräset även när det regnar, om det inte spöregnar alltså. De verkar tycka det är mysigt. Huvudsaken är att de har ett varmt och skyddande ställe att dra sig undan till.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

agnesfh
0

Okej, tack så mycket för svaren! :)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

[LoveBaloo]
0

Ja, om det inte spöregnar brukar jag också låta de vara ute ändå.

elsasputte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ursäkta om jag lånar tråden lite..

Det gör alltså inget om de är ute om det är blött i gräset? jag brukar alltid vänta med att släppa ut mina på morgonen när jag känner att gräset är helt torrt efter natt/morgon-daggen som blir…

thildatessie
0

#5 jag med, finns det inte en risk att dem blir förkylda då det kan bli lite kallt på marken?

thildatessie
1

#6  *jag tar även in mina då det regnar, kanske inte behövs då? :o

Fridaaaa
0

Skinnysar ska man nog inte ha ute när det är blött eller när det regnar med tanke på hur pass känsliga dem är. Men pälsade marsvin är ingen fara att ha ute, så länge dem har torr skönt plats att vara på i buren om dem vill.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thildatessie
0

#8 ok

Binajis
0

#5 & #6

Håller med #8. Mina går ute dygnet runt på sommaren i alla väder. De har fri tillgång till en stor gräshage som de är i mest hela tiden förutom när det är riktigt oväder, då sitter de hellre inne i skydd av tältet. Människor blir ju inte förkylda av själva kylan utan av viruset, kan tänka mig att det är samma för marsvin :-)
Hur som helst så är honor och ungar ute i blött gräs utan problem. Men jag påpekar igen att det är viktigt att de kan gå in till ett varmt ställe med hö och/eller halm att gosa ner sig i om de vill det.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

[LoveBaloo]
0

TS: Om det är första gången dina marsvin är ute på gräs så bli inte besviken om de inte verkar gilla gräsmattan. Det kan ta en stund innan de inser hur kul det är att vara ute Skrattande

[Sandi92]
0

Jag har alltid trott det var farligt att ha dem ute i regn. Både pga av att de kan frysa om de blir blöta och för att jag har hört att det inte är bra att de äter blött gräs. Antar att jag inte behöver rusa in med dem så fort det kommer några regnstänk i fortsättningen då. Tungan ute

Ute dygnet runt hade jag aldrig vågat ha dem pga rovdjur.

Binajis
0

#12 Det där med blött gräs har jag aldrig förstått riktigt. Det har då funkat felfritt här hemma i 10 år :)

Man ska givetvis bara ha marsvinen ute dygnet runt om man kan skydda dem från rovdjur.

FeliciaS
0

Så länge det inte är svalt och blött samtidigt tror jag inte det är någon större fara. Är det varmt kan de hålla värmen trots att pälsen är blöt, men det kan de inte om det är för svalt. Jag tycker dock att man måste ha skydd för regnet så att de kan vara någonstans utan att bli blöta, även i gräset.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Aquelegia]
0

Jag lät mina gå ute när det regnade med presenning över och gräset vart lite fuktigt dem lever allt allihopa ^^

Swane
0

Mina bor också ute dygnet runt nu på sommaren ( de pälsade), tar bara in dom när det är riktigt busväder.

www.swanesmarsvin.n.nu

SMF 463 Swanes

www.swanesmarsvin.n.nu

[Sandi92]
0

Hur skyddar ni dem från rovdjur? Katter, mårddjur och fåglar tänker jag på.

Binajis
0

#17 Vad ser du för burar framför dig? Uteburar har vanligvis golv, väggar och tak som är tåliga nog att stå emot diverse rovdjur.

Själv har jag inget tak på gräshagen, däremot har vi 5-8 hundar springandes utanför hagen som helt enkelt håller rovdjuren borta. Rovfåglarna skräms bort att silvertråd som är uppsatt runt hagen som reflekteras i solen (kommer inte ihåg vad det heter). Problem solved! :-)

agnesfh
0

Min bur har nät runt om hela, alltså golv tak och väggar, "innedelen" har då träväggar, trätak och trägolv. Rovdjurssäkert! Grisarna verkar verkligen tycka om sin nya fina bur! :)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se