Värme
Hejsan. Tänkte kolla med er ang placering av buren. Mina marsvin kommer få en ny bokhylle bur inom kort och tanken är att det kommer stå i ett av rummen på övervåningen.
I rummet finns det även en kamin som vi kommer att elda i under vinterhalvåret sen.
Fråga är då, kommer det påverkar marsvinen när man eldar i kaminen, om det blir för varmt?
Min sambo vill att dom skall bo på övervåningen, då man kan stänga in dit ifall katten skulle få försig något, men jag känner att dom kanske skulle bo nere i vardags rummet då det är mer livet där än där uppe..
Vad tycker ni? Hoppas att jag satte in detta i rätt grupp
annars får ni gärna flytta på den.
Häls Sol_haga
jag har mina i mitt rum. där är jag bara när jag sover, ger dem mat och när jag ska ta ut dem. värmen har jag ingen koll på, men jag tror att det också beror på rasen. för långhår blir det nog varmare än för de andra.
Om du vore en blomma, och jag vore en ko,
så skulle äta upp dig för du är så go´
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det beror ju på hur mkt ni eldar. Och således hur varm tempen blir där buren står. Marsvin trivs bäst där det inte är sådär jättevarmt, skulle nog säga att ca 17-21 grader är ideal.
Vissa marsvin blir skyggare av att stå i ett rum där de är ensamma långa perioder och inte hör mänskliga ljud och slammer. Redan lite halvskygga marsvin t.ex kan bli ännu otamare om man inte umgås med dem regelbundet, eller om de står i ett rum där de är helt isolerade från ljud. Jag tycker det låter bäst att ha dem i vardagsrummet faktiskt :-)
Om ni är oroliga för att katten skall göra något kan ni ju alltid bygga ett nätlock till bokhylleburen att sätta fast när ni inte är hemma!
Den ena är halv långhårig med virvlar och den andra här korthårigt.
Då får det blir vardagsrummet alt. rummet jämte..
Bokhylle buren kommer bli på två våningra så nätlock är tanken att det skall finns oxå.
Så skall man bara övertala sambo oxå 
Tack för hjälpen