Förvaring
Jag är nyfiken på hur ni förvarar alla tillbehör, som mat, spån, hö och även hur ni hanterar allt avfall. Själv har jag allt i en enda röra just nu och jag försöker fundera ut bästa lösningen, så lite input skulle vara uppskattat. Bilder kanske? ;-D
Jag har marsvinens saker i hela huset känns det som :p Men försöker att förvara det mesta i den tomma översta buren.
Färdigblandad mat har jag i en hink med handtag.
Hö har jag i en fyllen tvättkorg.
När jag städar så slänger jag allt i en svart sopsäck och sen tömmer det på gödselstacken i stallet.
När marsvinshuset blir klart ska jag dock ha det lite mer organiserat :) Förvaringshyllor osv.
De där tvättkorgarna var ju en riktigt bra idé! Har sånna till tvätten ju. Tyvärr har jag inte tillgång till nån gödselstack, så jag får slänga i soptunnan och det blir snabbt fullt i den. Ibland lägger jag lite på vår trädgårdskompost, men den skulle inte heller räcka om jag gjorde det jämt….
Jag förvarar allt mit nere i garaget, smutsigt spån lägger jag i säckar och slänger sedan i sop rumet, fördelen är att vise värden sakgt att jag ska kasta det där :)
Jag har ju ett djurrum så allt finns ju där. Maten har jag färdigblandad i en stor hink. Spån och hö har jag i en hemmagjord stor låda med hjul på. Den är avdelad i två fack så hö i ena facket och spån i andra så kör jag in den under buren så är den inte i vägen. Har en stor soptunna med en stor plastsäck i som jag slänger allt avfall i, när den är full bär jag ut den till en avskild förvaringsplats vi har utanför huset och när jag samlat ihop några säckar åker jag, eller oftast min snälla man, till soptippen med dom.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#0 Jag håller med: jag har heller inga speciella platser till alltihopa. Just nu har jag tapetserat nytt i mitt rum, där marsvinen också är, så marsvinssakerna ligger i en pappkasse, vilket inte är särskillt praktiskt då man ofta ska ha det som ligger underst…;) Och marsvinsfiltarna (jag har fleesfiltar i buren) ligger i en garderob som bara står till ingen nytta…
Marsvinsskräp får jag inte så mkt eftersom att jag inte använder strö, men det som ändå blir slänger jag i skogen i en "gemensam kompost" som alla grannar har, kan man säga så det är jättebra…:)
Men jag ska snart till Ikea så jag hoppas på lite tips härifrån…

Smart att samla säckar o köra till soptippen!

Jag förvarar hö och spån ute i förrådet. Sen tar jag inte lite hö åt gången i denna tvättsäck från ikea.
Torrfoder förvarar jag i denna, också från ikea.
Smutsigt spån och hö slängs i sopsäckar. Blir ca 1½ säck varje vecka. Så var fjärde vecka ungefär åker vi till en uppsamlingsplats för trädgårdsavfall i närheten och slänger dom :p
Mvh Alexandra
Spån & hö har jag ute i en bod (köper sån stor bale för 70-100 kr räcker länge), slänger avfall i gödselstack :)
Jag tar in lite hö i taget, som räcker några dagar i en säck :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag bor i lägenhet så avfall från buren slängs i sopnedkastet. Spån och hö står just nu lite utspritt i lägenheten. Det mesta står i mitt rum där marsvinsflocken bor, lite står i hallen, lite står i köket där kaninerna bor och en liten höpåse står i mammas sovrum där våra marsvinsbebisar bor. Flockens bur står på två "hutchar" som står lite i sär, i mitten står spånsäcken. Höet står lite var det får plats för tillfället :P
Andra tillbehör t.ex. borstar och klosax är samlat i en necessär som alltid är färdigpackad med allt som behövs för allmän vård (perfekt när man ställer ut att ha det färdigt!), shampoon, ohyremedel odyl. står i badrummet.
Matskålar, tomma vattenflaskor och maten (och godis) förvaras i skafferiet där de fått en egen hylla.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus