Äter inte grönsaker :S
Min ena hona är märklig….Hon vill inte äta grönsaker :S
Det enda som hon gillar är morötter och banan (som hon endast får en liten bit ibland).
Vad ska jag göra? Har haft marsvin hela mitt liv och ALDRIG varit med om detta!
Vad får hon mer för mat? Varifrån kommer hon?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Just denna honan är från djuraffär.
Hon får c-pellets och hö.
Jag har provat en massa olika grönsaker som t.ex vitkål, sallad, paprika, morot, gurka, banan, jordgubb m.m.
Det är inte ovanligt att marsvin från djuraffär är så ovana vid grönsaker att de inte riktigt vågar äta det i början. Ovana skulle man väl kunna kalla det, väldigt sorgligt. Jag hade tagit bort pelletsen och gett henne enbart hö och grönsaker. Ge henne massa olika sorter, några varje morgon och några varje kväll, och låt dem ligga i buren tills nästa måltid. Hon kommer att börja äta dem så småningom om du inte tar bort dem och ger henne morötter eller banan istället.
Nu på sommaren kan du börja med gräs, maskrosblad, klöver och vicker istället för grönsaker. Det brukar vara mer lättätet, inte många marsvin som kan motstå färskt gräs :)
Bor hon med marsvin som äter grönsaker?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Morris åt enbart sallad och persilja när han kom till oss, då var han 2 år gammal, med ursprungligen ifrån djuraffär. Han hade levt på godisstänger och sallad sina 2 första år, plus hö , vitamindroppar i vatten och ytterst lite pellets, han var fet med.
Sedan fick han bo med min ena hona i ca 2-3 dagar när min kille (som äger honom) åkte iväg på utbildning 2 dagar. Då började han äta grönsaker bara för att honan gjorde det, nu äter han allt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har också haft grisar som vägrat äta grönsaker. Även grisar som ätit allt och sedan vägrat periodvis för¨nykomlingar vägrat äta ^^ Den envisaste tog flera månader innan hon vågade äta allt :)
Ja jag låter det ligga inne tills det e dax för att ge dem nästa gång. Jag ger henne redan gräs och maskrosblad, men inget av det passar damen :P Hon har smakat på kålen men morot äter hon iaf.
Sånna var mina marsvin med, som också är köpta i djuraffär.
I början åt dom bara sallad och lite gurka, och knappt luktade på kål och andra "nyttiga" grönsaker. Men jag fortsatte att ge dom av olika grönsaker och nu är det helt sopat när jag kommer ut till dom vid nästa måltid…;)
Jag tror det kan vara så som FeliciaS sa att marsvin från djuraffärer inte har ätit så mycket grönsaker tidigare så dom är lite fega för att smaka… Men fortsätt bara att ge…
Jag har upptäckt att mina sällan äter en grej första gången. Då ser jag till att BARA ge EN sak under en viss tid. Särskilt först på morgonen när de är hungriga. Tillslut har de vant sig.
Jag va och hämtade tre nya honor igår som är riktiga matvrak och som äter precis all! Gon går med dem nu istället och då vågade hon sig fram till grönsakerna…dock såg jag inte vad det var som hon åt för där va även morotsbitar i blandningen.
#9 Alltid något! Hoppas det går framåt 
#0 samma som mina två djuraffärsmarsvin. Dem åt inte heller grönsaker till en början, kanske inte vet att det är mat ens.. men det gick ju över :) lycka till :)
Idag åt hon både broccoli, paprika och gurka =D
#12 Framsteg! Toppen ju :)