intorkat blod
För några dagar sen (3-4) så blev det bråk mellan mina två hanar vilket resulterade i att den ena fick ett sår under näsan.
Vet inte riktigt hur jag ska tvätta detta då det sitter en stor skorpa med intokat blod som är omöjlig att "lösa upp" så jag kommer åt själva såret. Vad ska jag göra?
Ta en kompress och ha på koksaltlösning/natrumklorid. Tvätta såret och så är det klart.. Antagligen måste du ta bort skorpan även.
Jao.. okej, Men hur ska jag få bort skorpan? Jag har provat att tvätta och att försöka blöta upp den. Dränkt en bomullstuss med vatten och suttit och tryck mot skorpan. Har försökt droppat vatten så gott det går men den är stenhård. Skulle ju kunna försöka pilla bort den, men kan tänka mej att det gör ont på honom.. =/
Om det inte ser infekterat ut skulle jag låta det vara då ju skorpan är till för att skydda såret, håll bara koll på så det inte svullnar upp. Du kan ju rengöra såret utanpå skorpan för att undvika ännu mer att det blir infekterat :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ok, då fortsätter jag att tvätta utanför skorpan och göra rent så gott det går då :)
Om såret läkt och det ser bra ut skulle jag inte försöka ta bort skorpan, då måste det ju läka igen efteråt. Du kan försöka tvätta runt om, eller vänta tills det läkt helt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ja, de får vara som det är i några dagar få se hur det ser ut sen. Tack för alla svaren :) Man blir lätt lite nojjig när det händer nått..
ja, det är oftast bäst att låta det vara när det är intorkat blod. så det kommer förr eller senare ramla av sig självt. marsvin brukar läkas ganska snabbt när det är sår eller dylikt.
en av min hade sår på ena kind och det var en gulaktig skorpa, den fick jag rådet att försöka ta bort. då märkte man att det var en massor var i, tur att man tog bort det. :)
hoppas att de läker sig fint för din marsvin.