Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1622 ggr
Cazzos
0

Saltstenar..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Saltstenar är inget nödvändigt för marsvin, gerbiler, kaniner och andra gnagare, eller hur?

(Vet inte vilken grupp detta inlägg skulle vara i)

By the way så kan det diskuteras angående saltstenar i detta inlägg om man vill Glad

Fridaaaa
0

Nej det är inte nödvändigt, gör mer skada än nytta.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RosaKiwi
0

Håller med #1  mycket salt är INTE bra för njurarna

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

Sanni
0

Men salt behövs endå. Människorna får lätt brist av salt, som gör att de får kramper, rytmstörningar, blir apatiska osv. Samma med djuren också. Hästar som gör tungt arbete behöver mera salt för att slippa olika muskelkramper.

Varifrån får marsvinen den salt de behöver? Räcker det som de får från höet och olika grönsaker? Vad jag läst, så innehåller allt hö inte tillräkligt med salt åt hästar och de som tävlar kan behöva tillskott. Marsvinen rör ju inte lika mycket på sig som hästar, så exemplet var säkert inte så bra :P

Bara lite frågor kring ämnet. Jag har inte saltsten, men läste för några dagar sedan om olika mineraler som marsvin behöver. I denna text stod det att det är större risk för saltbrist än för mycket salt, med den mängd salt marsvinen får av hö + grönsaker.

Skulle det vara bra med lite salt då och då för djuren? Kanske genom pellets eller saltsten som inte innehåller NaCl. Jag tror inte att marsvinen skulle slicka på en saltsten i onödan, bara när de känner för sig och verkligen behöver mineraler. Lika som hästar. När de har brist på salt så slickar de saltstenar, inte annors.

Jag själv har inte saltsten, och kommer att mata djuren som jag gjort härtills också. Jag vill bara veta hur ni tänker om salt - är det verkligen så dåligt som alla säger?

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Fridaaaa
0

#3 Ja det räcker ifrån höet och grönsaker, och om dem då får pellets, får dem det därifrån med.

Ja det är dåligt i stor mängd, då de kan få bland annat njursten osv. Vågar definitivt inte chansa eller riska marsvinens hälsa:)

Lojs
0

Tror inte man kan jämföra med arbetande hästar, då de svettas ut en massa salt när de anstränger sig. (Precis som människor)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Moctezuma
0

Sanni och jag är förvirrade, vi bor i Finland och har hamnat mitt emellan två olika marsvinshållningssätt :D

Mina första marsvin hade saltsten i sin bur. Aldrig några som helst problem. Uppfödaren  rekommenderade askorbinsyra i vattnet som c-vitaminkälla, så det blev deras ända c-vitaminkälla (förutom grönsaker ibland, oftast med låg vitaminhalt) - inga problem. Det kan hända att jag bara råkade ha tur med mina marsvin - för de levde båda friska, långa liv (6 respektive 8 år).

Mina nya marsvin har ingen saltsten. Men de har visat tecken på begär efter salt; de slickar på fingrarna ibland och när jag har plockat fram någon gammal saltsten för att se vad de säger har de slickat på den. Salt är ju inte gott - så om de äter det måste det väl vara för att de känner ett behov av sälta?

Jag vet inte vad som är rätt eller fel, men hittills har mina marsvin mått bra och det är huvudsaken :)

Cazzos
0

Jag är osäker på om jag ska säga ja eller nej till saltstenar..

Fridaaaa
0

Nackdelar överväger fördelar, så bättre att inte ha det.

Cazzos
0

#8 Du har rätt.

Skulle ändå aldrig köpa en saltsten till mina (framtida) marsvin, oavsett om jag vet nackdelarna och fördelarna med det. Glad

Mari
0

#6 Måste bara inflika om att jag tycker att salt är gott Oskyldig

Jag hade saltsten till mina första marsvin, nu har jag ingen permanent men brukar ha en bit saltsten som jag lägger in ibland som de får slicka på - brukar vara väldigt uppskattat.
de får inge pellets utan havre och kornkross, tror inte det är så mkt salt i det faktiskt, inte i höet heller?

Så kanske skulle de behöva lite extra salt ibland men hur vet man det egentligen?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Cazzos
0

Men är det ingen som har ett rätt svar på varför de behöver salt?

Aneema
0

Vanligt koksalt är Natriumklorid dvs natrium och klor. Iaf på människor behöver det vara rätt balans av natrium och kalium (blanda inte ihop med kalcium som är bra för skelettet) för att bla hjärtat ska fungera som det ska. Jag skulle tro att det är så med alla däggdjur. Vi människor utsöndrar ju mycket salt när vi svettas vilket gör att vi måste fylla på. Vissa djur svettas inte men jag skulle tro att en del salt ändå följer med ut med urinen.

Sanni
0

#6 Ja det är svårt när man inte vet vilket som är rätt och vilket fel. Man måste plocka saker från båda hållen ;)

#10 Läste något om människornas saltbehov och där stod det att om man tycker att salt smakar gott, kan man ha brist på det :P

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Creation
0

Hur mycket salt kan växter i naturen innehålla? Jag menar, det som marsvin skulle äta i det vilda. De flesta växter innehåller väl inte mycket salt alls? Jag tror att marsvin har ett mycket, mycket lågt saltbehov. 

Saltbrist borde väl f.ö. märkas av på marsvinet? Så länge marsvin inte får brist på ämnen av att vara utan saltsten, förstår jag inte varför man ska ge dem det över huvud taget. Ett överskott av natrium och andra mineraler/kristaller som "saltstenar" innehåller bidrar till kristallbildning i urinblåsan(urinsten). Oftast är det väl förresten mineralstenar som gäller = inte bara salt, utan massa andra konstiga ämnen också?

Jag ser inte hur saltstenen ska bidra till något gott. Visst, det blir godis för marsvinen, men då kan man lika väl ge en gurkbit eller något annat de uppskattar, istället för något som kan bidra till urinvägsproblem.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fridaaaa
0

#14 Bra skrivet! Håller helt och hållet mig dig :)