toa-lätt
Hej,
någon här som har bara toa-lätt i sin/sina marsvinsbur-ar? funker det bra och hur mkt måste du köpa in då? alltså hur stora säckar? vart köper ni ifrån? hur länge räcker det för er i eran bur som är storlek..? vet att någon blandar med, spån och toa-lätt. undrar detta för att på råttforumet så har dem bara toa-lätt för att spån dammar och det är inte bra för råttorna. råttor är ju känsligare än marsvin (av vad jag har förstått?) men jag undrar om det kan vara samma sak för marsvin med? råttor får tydligen cancer lättare om dem har spån i för det finns något i alla spån som kommer från träd som kan framkalla cancer.. hoppas att du fattar vad jag har skrivit…

Ja, personligen tycker jag ju toa-lätt luktar vidrigt när marsvinen kissar på det, men det är visst dem som tycker det är okej också. Hur mycket det går åt beror ju på hur stor bur du ska ha det i. Jag skulle gissa att det behövs minst 30-40l (kanske mer?) till en 120x60 bur. De största påsarna är på 55l och säljs bl.a på granngården, tror de kostar kring 129-159kr, minns inte. Så min åsikt i det hela skulle vara: hemskt dyrt, luktar illa och troligen ganska obekvämt för små marsvinstassar att gå på. Fördelen är ju att det blir mindre skräpigt och dammigt, men samtidigt mådde jag jättedåligt av lukten (fick huvudvärk och ont i näsan). Jag skulle inte rekomendera det.
Jag har toalätt till mina långhåriga hamstrar. En stor påse på 55L kostar 165kr. Tycker inte det luktar värst illa, man vänjer sig efter ett tag ;)
Helst skulle jag vilja ha det till marsvinen också men det blir alldeles för dyrt.

Jag har min del uppdelad, hälften fleece och hälften toa-lätt. Toa-lätt delen är matdelen och bajsar mest där. Tycker inte att det lukar superilla, det luktar bättre än spån tycker jag :P Det är väl personligt om hur man tycker. Jag köper 30l på coop för ungefär 40 kr tror jag, jag fick köpa några st :P
okej vet verkligen inte hur jag ska göra, men om lillebror skaffar hamster så sk han ju ha sånt. men kanske inte till marsvinen då.. undrade mest om dammet från spånet är skadligt..

#4 Nej jag tror inte det
Du kanske kan prova några gånger och se vad du tycker:) Vet inte om dammet är skadligt:/
okej, mm men jag tror inte det. jag använder ju inte det "mosade" som finns i botten på spånsäcken..
Jag använder det då det luktar mindre än kutterspån, är drygare och dammar mindre. Det yr bra mycket mindre damm i mitt kök nu än tidigare. Däremot kostar det mer.
Jag betalar ca 150 spänn för en stor påse på 55l hos foderbilen som kör hem till dörren för 20:- (om man köper för totalt över 400 kr). Den räcker kanske till max 6 hela byten för 100-120 cm långa burar. Med lite underhållsstädning (dvs ta ut det värsta i ev. pisshörn) klarar sig de flesta av mina burar på 1-2 byten i veckan.
Speciellt hårta är inte de pelletsena heller. Inte som de träpellets jag har sett hos djurmagazinet som passar bäst i kisshörnor enbart.
använde det förut. Tyckte de gick bra, nu har jag dock för stor bur + för mycket marsvin. Blir för dyrt i längden.
OK, jo det klart. tack
DET var dyrt!
Vi betalar 100:-/55-literssäck. Men vi köper ju direkt från fabriken i Hofors i Gästrikland, nära Dalarna.
Då köper vi 10 säckar åt gången. Men nu har vi bara toa-lätt i matlådan och sovlådan. Det är två burbottnar som vi sammanfogat.
Det går åt 1 säck på ca 5-7 dagar. Vi städar varje dag, nämligen.
Bli nu inte förskräckta över att våra två marsvin "bara" har två burbottnar!
Vi har varken nät eller hage till dom, så dom har golvtid när det passar dom. Dom kan vara i hela köket om dom vill. Går inte ut i hallen eller in i musikrummet.
Gillar mest och sitta och gnaga på möbelbenen!
Men dom har aktivitetssaker att sysselsätta sig med när inte vi har tid.

#11 Jag är bara smått avundsjuk på dig och dina fria marsvin, men mina egna grabbar är nog mer avundsjuk än vad jag är. Gud vad mysigt att ha små marsvin springandes omkring i köket :)

#11 häftigt! visste inte att man kunde göra det. ska upp till farmor i sandviken i helgen så vi kanske kan åka förbi hofors :)
jag betalar 30 spänn för 10 liter på ica. överallt där det finns större säckar så är det ändå dyrare literpris, vilket gör att det bara blir småsäckar.
jag har bra toa-lätt i hölådan där dom kissar som mest, handdukar+fleece i resten av buren, men det går ändå åt mycket!
får se hur jag gör, kanske har kvar spånet eller så använder jag båda när jag har fixat större bur
Dammet från spånet är inte direkt farligt för grisarna, men dammet+serpentindoften är inte så bra för deras luftvägar. Så toalätt eller fleece är nog ändå bättre för marsvin (eller för deras luftvägar:P), men toalätt kan vara ganska dyrt särskilt om man har stor bur & med fleece så måste man tvätta & byta ofta. Jag har fleece & tänker köpa toalätt att ha där höet är då de kissar otroligt mycket där. Just nu har jag handukar på hö-stället men de måste jag byta varje dag (för det börjar lukta snabbt) så jag vill ha nått som suger upp kisset bättre och som man slipper tvätta massa handukar hela tiden.

#15 då kommer toa-lätt funka utmärkt! jag skulle delat av den biten av buren så slipper man hö på fleecen i samma utsträckning
japp, kommer nog att dela upp det lite :)

Köper spånbalar 25 kg för ca 70-80:- billigt och räcker länge. Har haft toa-lätt nån enstaka gång, känns lite hårt för marsvinen att gå och ligga på.
jo jag har med en jättebal nu, men eftersom att folk säger att toa-lätt är så bra så undrade jag :)
Det är inte hårt för grisarna att gå på Toa-Lätt. Vi har lagt en skinnfäll under taket i matlådan och i bona har dom också skinnfällar. Så dom ligger mjukt i alla fall, när dom ligger.
Trasan brukar ta ett magplask rakt ner i Toa-Lätten från rampen vi byggt upp, för att Buseman (tjockisen) ska kunna komma upp till höet.
okej ^^)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ursäkta att jag stjäl tråden lite, men blir inte Toa-Lätt väldigt hårt för marsvinens tassar att gå på?
Funderar nämligen på att skaffa toa-lätt….
#22 Inte om du fyller på med ett ganska tjockt lager. Men visst är det hårdare än t.ex kutterspån. För att göra deras sovplatser mjukare kan du ju lägga in fleecefiltar här och där, toa-lätten fastnar ju ej i dessa och det brukar vara jätteuppsakattat av grisarna!
Hade toalätt i början, men tyckte att det var svårt att få det "fint". Det såg alltid ostädat ut, dessutom fluttade det på sig väldigt lätt, så att ede blev bart och så. Jag vet inte om det bara är mitt dåliga ordningssinne som gjorde att jag tyckte det blev jobbigt, men JAG mår bättre inombords av att titta på en spånfylld bur, som är gyllengul och glad, och luktar trä, än en grå som luktar kartong… Vet inte hur det är med marsvinen, men jag tror det är lättare att gå i spån, än det där som bara rullar iväg…
Det handlar alltså mest om mina känslor, och jag tänker att om jag blir varm i hjärtat av att se buren, då vill jag uppehålla mig mer i närheten, och marsvinen får mera matte-tid ;oP
#23 Ok tack för tipset!