Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1324 ggr
FruJohansson
0

foderförvirrad

Jag har nu, sent om sider, förstått att jag gett mina grisar lite fel mat. De har ju fått hö och grönsaker i mängder, men sen har jag köpt marsvinsblandningar på lösvikt och gett dem ett par nävar om dagen. Nu har jag läst lite här i olika trådar och insett att det inte alls är bra, utan att man ska ge dem antingen pellets eller typ havregryn.

Så som den shoppingmissbrukare jag är gick jag genast och köpte Cavie Complete som fanns på våran djuraffär. Men där står det att de ska ha 35-50g om dagen! Jag mätte upp 35gram men det var så mycket att det knappt fick plats i matskålen, och då har jag bara mätt upp till ETT av tre marsvin.

Gav jag dem alldeles för lite innan eller vad? jag är helt förvirrad…

imoon
0

Det låter ju konstigt! Mina 9 damer äter Rabbit royale och flocken (7 st) får ca 2dl (hur många gram det är, vet jag inte) och då har de oftast kvar lite nästa morgon. Jag tycker du kan prova lite faktiskt, prova att ge en mängd du tycker ser bra ut - de kommer bara äta så mycket som de vill ha.

Ang. havregryn har jag aldrig förstått varför man ger det till marsvin utan att svälla det inna. Sväller man det inte sväller det i magen. Jag skulle aldrig ge osvällda havregryn till mina grisar.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Sanni
0

1-2 msk pellets räcker bra för marsvinen. De kommer inte ens att orka äta 35g om dagen.

(De mängd de brukar rekomendera är menad till testdjuren(?) som inte får mycket annat mat än pellets, ingen hö eller annat. Läste någonstans ifrån detta, kan vara att det inte är sant. Men med så stor mängd pellets, skulle man kunna tro det.)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

FruJohansson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hmmm. ja jag har rört till det tror jag. Först trodde jag att jag gett dem för mycket mat. Tills jag vägde dem, och min lilla Lisa bara vägde 850g trots att hon är dräktig. Så nu försöker jag ge dem massor istället, men det är ju bara tjockisen Lisabet som äter så hon storknar, haha. Hanen däremot är ganska obekymrad om mat, inte alls som honorna.

Sandra-B
0

Det är absolut ingen fara att ge havregryn torrt till marsvin.
Mina grisar, i varierande åldrar från nyfödda till gamla, har ätit det i måååånga år utan att bli påverkade på något sätt. Det innehåller mycket energi så det är kanon att ge till marsvin som behöver gå upp i vikt- exempelvis bebisar, dräktiga och digivande honor, gamla grisar som har svårt att hålla hull och så.

Visst stväller grynen lite, men det är så otroligt lite (har testat- åtminstone med Icas) att det inte kan spela någon roll. Även pellets etc sväller ju och det tror jag inte att någon skulle få för sig att blöta innan.

Likaså torrfoder för hund och katt sväller om man lägger det i blöt, men det är okej att servera allt från helt torrt till ordentligt uppblött.

Exempelvis havre- och kornkross är också ett bra alternativ som kraftfoder om man vill ge något och likaså kligröt.

Jag är av åsikten att man bör ge en kost som innehåller så mycket naturligt som möjligt (hö, färska grönsaker och vis behov exempelvis havregryn, havre- kornkross, kligröt eller liknande) och utesluta konstgjorda grejer som exempelvis pellets där det finns en massa onyttiga tillsatser (ofta höga mängde kalcium exempelvis vilket ökar risken för urinstenar).

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FruJohansson
0

Jag älskar det här forumet! Tack för svaren! :-D

Fridaaaa
0

En fråga (om det är okej med TS?)

Kan man ge hel havre till marsvin? Alltså med skal på? Man kan ju köpa såna i stora säckar bland annat :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FruJohansson
0

Bra fråga!

HannaVastervik
0

#6 Vet att det finns de som ger dom helt havre. Jag hade dock en hane för parning här som hade fått en hel havre i ögat som kom ut i ögonvrån efter han varit här ett tag. Jag ger ej mina det så han hade haft det där ett bra tag. :( Så jag vågar inte ge det bara för det, men är ju kanske bara otur, men ja. =o)

Ger alla mina marsvin, skinnysar, havregryn, funkar utmärkt och dom älskar det! =)

Fridaaaa
0

#8 Okej:)
Vad för slags havregryn kan man ge? Finns ju bland annat fullkorn.
Ska man blötlägga det först?

HannaVastervik
0

Nej, jag ger det som det är. Ibland vanliga och ibland fullkorn, båda sorterna gillas lika mycket. =o)

Fridaaaa
0

#10 Okej! Tack men kan man inte blötlägga det med?

HannaVastervik
0

Kan kan du säkert, kan ju inte vara farligt. ^^

Fridaaaa
0

#12 :) Men havregrynen, det är sån du göra t.ex havregryn på som du köper i matbutik va? (vet ej om det finnas andra men ändå ;) )

HannaVastervik
0

Ja det är det ;o) Havregrynsgröt kan du göra ^^

FeliciaS
0

Jag tycker varken gnagarblandningar eller pellets är särskilt bra marsvinsmat utan föredrar hellre sädesslag precis som #4. Kornkross och skalad helhavre har jag gett mina marsvin som behöver kraftfoder i många år nu och efter att ha testat väldigt många olika fodersorter tycker jag att det är den bästa kombinationen (inga mineraler som är farliga i stor mängd, lagom mängd fett, fibrer och inte en massa salt som pelletsproducenter ofta trycker i sina produkter).

Personligen skulle jag välja hel havre framför havregryn, det känns bättre (inte lika smuligt och geggar inte ihop när det är fuktigt/blött) och jag har inte haft många marsvin som uppskattat havregryn faktiskt. Men det är vad jag (och mina marsvin) föredrar.

Vuxna marsvin behöver inte kraftfoder alls om de håller vikten på hö och grönkost (vilket de normalt bör göra om de får ett bra hö). De behöver det verkligen inte i fri tillgång. Max 2 msk/marsvin och dygn hade jag gett. Varför det står mer på påsen är ju givetvis för att producenterna vill att deras produkt ska gå åt så du köper mer av den, så att de får mer pengar.

#8 Är du säker på att det var havre? Det skulle kunna vara frö från fröställningar i höet, vilket enklare att tänka sig att han skulle fått i ögat  än havre.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HannaVastervik
0

#15 Ja, helt säker på att det var ett helt havre :/ Blev lagom chockad när jag fick hjälpa han och dra ut det från ögonvrån…

Binajis
0

#8 Att fastna i ögat är ju inget havre har för vana att göra :-) Det kan hända med kornkross, havregryn eller smulor från pellets också. Framför allt med hö och spån. Havre är bra foder, jag tror ingen behöver oroa sig för att deras marsvin ska få det i ögat i större utsträckning än något annat :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Fridaaaa
0

#17 Men hel havre går bra att ge då? För har det nämligen till hönsen med, så köper 22-25kg säck :)

HannaVastervik
0

Klart du kan, ville bara berätta varför jag inte använder det, då jag är lite "löjlig" och rädd att det ska hända med mina djur även om det är mer ovanligt än vanligt att sånt händer. =o)

Fridaaaa
0

#19 Aha så bra :) 
Det är väl bra att ge skinnysar med? Alltså så att dem håller bra hull?

HannaVastervik
0

Tror jag nog. Har kört med havregryn på mina skinnys hela tiden så vet bara om att det är hur bra som helst. De går upp bra i vikt och får fint hull. =)

Misarn
0

Vi ger våra Cavian Complete och tycker det är ett bra foder för att det krävs knappt en näve för två grisar och räcker väldigt länge. Sedan ser alla bitarna likadana ut så det blir svårt att sålla bort det dom inte tycker om. Men läste att Kalciumhalten är en aning för hög på det fodret så man får se till att inte ge för mycket, men annars tycker jag det är ett bra foder. Glad

[donkeyqueen]
0

#22 Jag har gett mina grisar Cavian Complete. Dom åt det och tyckte om det men sen verkade det som om dom minskade i vikt i stället för att öka? Kanske brodde på något annat eller jag vet inte? Någon som upplevt samma sak?

[Linnea96]
0

Mitt marsvin fick pellets i gång om dan så att det täckte lite med är bottnen :) Sen fick han nytt hö varje dag och grönsaker :)

Blomkrukan
0

Jag har gett mina grisar Cavia complete ett tag nu. Jag ger dom ca 1/2 dl var. Tyckte att det som stod på förpackningen var så mycket. Vägde upp det när jag först köpte fodret och har för mig att den rekommenderade mängden var ca 1,5 dl/marsvin. Såg väldigt mycket ut men har testat mig fram och det dom får käkar dom upp under dagen när jag är på jobbet.