tappat päls?
Jag tycker nog nosbilder är bland dom sötaste som finns haha :p
Någon som förressten vet vad som kan ha orsakat pälslösheten vis nosen? Tror jag läste i Skinny rasstandarden att det var godtagbart med pälslösa fläckar upp till en halv centimeter… men denna är större och antagligen inte medfödd.
men kan det vara Ohyra? ska jag gå till apoteket och köpa nåt eller behövs veterinär?.. Köpte honom för precis en vecka sen (tiden stämmer oxå, haha) och har inte hunnit spara en buffert än.. Men vad tror ni?
www.brainfood.n.nu
www.brainactivity.blogg.se - sommarstängd
han är dessutom lite rödflammig på ryggen och kliar sig ganska ofta.. men han har ingen Ohyra som jag kan se.
www.brainfood.n.nu
jo. jag har inte smörjt in honom på två dagar nu, kanske är dags att köra igen.. ska man våga smörja in nosen oxå eller är det för risky? :)
www.brainfood.n.nu
Skinnysars päls kan variera väldigt. Ofta kan dom en period tappa mycket päls på nosen och bli nästan helt nakna och sedan växer det ut igen, eller inte. Pälskvaliten varierar mycket också.
Om skinnyn ser ut att har torr hud kan du testa att bada honom för att se om det blir bättre. Oftast är det gammal hud som behöver badas bort. Lättast tycker jag är att först smörja in dom med typ nån matolja och sedan tvättar man bort oljan med ett bra shampo.
Men beror det på Ohyra så måste man till veterinären. Fråga uppfödaren om den har nån tanke på vad det kan vara, är det Ohyra borde ju även denna ha det på sina.
#4 Jag tror nog att det var för att jag inte smörjt honom på två dagar som han kliade sig så och var rödflammig :) Det röda har lagt sig lite nu och han verkar inte klia sig särskilt mycket heller.
Jag har kollat noga på nosen och inte sett någon Ohyra (om man nu ens brukar kunna se dom?) så jag hoppas det är så som du säger.
Vilken tur, jag inbillade mig nästan att han hade Sellnic eller något eftersom han var rödflammig på ryggen, för att han kliat sig så mycket :P men så kom jag på att han inte ens når dit ..
Hursomhelst, tack så jättemycket för hjälpen!
www.brainfood.n.nu
Vad menar du med inte smörjt honom? Skinnysar ska man normalt inte behöva smörja in med nån typ av salva eller så. Kan ju vara salvan som irriterar också isf även om den är mild. All hud tål inte att bli in smörjad ofta.
Ett tips på en bra smörj salva som vi andvänder till våra skinnys är Natusan baby, first toutch protection cream. 75 ml. Den håller i evigheter :P Men den är super bra på våra små nakenfisar. Vi har speciellt en som vi måste smörja ganska ofta annars blir hon jätte torr i huden, men detta är ju med individullt. Du kan ju testa att smörja han , slutar han itne klia sej, lr börjar mer, så uppsök vetrinär.
Charlotta-B
Jo jag har tänkt det också.. eller jag vet inte riktigt. Han kliar sig inte längre och det rödflammiga är borta. Däremot har han nästan som små plitor vid bakre ryggen? Nåja det viktigaste är att han inte har något som irriterar längre :)
www.brainfood.n.nu
Det kan inte vara att han har känslig hud och reagerar mot spånet? det kanske irriterar/torkar ut. Han kanske har plitor om du smörjt för ofta med en för tjock kräm?
Blixten tappade med lite fram på nosen men det växte tillbaka igen.
Dock kliade inte han sig osv.
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 hehe det är den jag använder, fast 150 ml ;)
(jag vet inte hur man får fram tecknet..) 9: Jag har hampaströ så det borde inte vara några problem.. Han fick likadan hud när han var i extraburen som hade toa-lätt.
Jo det kanske det kan vara, för dom kom förra gången (fredags).
Alltså jag känner mig väldigt dum just nu.. Hubert måste hata mig.
www.brainfood.n.nu
10: Jag hoppas det. Tror i alla fall att det inte är någon Ohyra längre *pust*. Blev orolig där ett tag..
www.brainfood.n.nu
#12 Får hoppas att det inte är det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.