Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1551 ggr
elsasputte
0

Knöl, böld

Min mammas marsvin har fått en knöl på ryggen/sidan. Den är ungefär 1,5-2 cm i diameter. Marsvinet mår bra för övrigt, hon är nog runt 3 år nu och har haft bölden i några månader som jag förstod det.

Hon har oxå början till fattyeye, verkar inte bry sig när jag var och klämde och tryckte på den idag, någon som vet vad det kan vara ??

Blomkrukan
0

Knölen kan vara en talgkörtel som överproducerar. Mina ena gris har haft sin knöl på höften ett bra tag nu. Enligt veterinären jag pratade med är det vanligt att marsvin får sånna.

elsasputte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ok, försvinner dessa av sig själv eller överhuvudtaget?

[Renor]
0

Mitt marsvin hade en sådan knöl på höften ett ganska långt tag. Sedan "sprack" den, kom lite var men nu är såret helt läkt. Hon verkade inte alls störas av knölen eller såret.

Blomkrukan
0

Jag fick rådet att testa att klämma på knölen. Den är som en finne - en knöl med ett hål i. Det som kommer ut är vitaktigt och segt. Jag skulle klämma ut det som gick och badda med alsolsprit. Testar regelbundet att klämma men det kommer inget längre.

Så länge grisen inte verkar bry sig om den eller ha ont så kan man låta knölen vara där men om grisen blir påverkad av knölen, har ont mm så bör man åka in till veterinären och få den uppsprättad. Så om den inte blir uppsprättad så kommer den nog finnas kvar där.

Lycka till! : )