Blå ögon...
Hur vanligt är blå ögon på marsvin egentligen? Och vad är det som ger grisen blå ögon? Är det en mutation? Ärftligt?
Jag har två marsvin med blåa ögon. Den ena är vit i ena halvan i ansiktet och ögat på den sidan är blått (andra ögat är mörkt), den andra tjejen är sepia över båda ögonen och lika blåögd på båda sidor.
Bifogar två bilder på Trulsa som alltså är blåögd på båda ögonen och sepia (inte choklad som det ser ut som). Ena bilden är, som ni ser, överexponerad runt ansiktet men ögonfärgen och pälsfärgen stämmer mycket bra överens med verkligheten.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Ganska, om marsvinet är roan så är det mer vanligt!
Men ögat ser svart ut?? Bara vitan som är blå eller??
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
De blåögda marsvinen jag har sett har antingen varit vita "i" ögat eller roan/dalmation.
Ibland tycker jag att rubinögon kan se blå ut, tex på mina cinnamonagouti rexar, däremot min crested cinnamonagouti hade inte blåaktiga ögon
Har aldrig sett blåa ögon på sepia tidigare trots att jag haft många så varför din tös har fått det vet jag inte, hade varit kul att veta om släktingar till henne också har blå ögon
#1 Jaha, vad lustigt att det är så!
#2 Pupillen är mörk, blått runt.
#3 Tyvärr är hennes stam okänd så jag har ingen aning…
Hon är Sepia/White/Creme. Inte roan dock. Funderar på om cremeblekningen som orsakar sepia kan ha med saken att göra, fast det har det nog inte om inte merparten av sepiagrisarna har blåögon. Vilket de ju inte verkar ha…
Puttar lite, eftersom jag är nyfiken på detta med blåa ögon. :)
Lägg gärna in bilder på era blåögda!
Det finns inga äkta blå ögon på marsvin, tyvärr. Däremot kan de ibland få lite mörkblå ton p.g.a. blekning av vissa av ögats delar. Vanligast är väl dalmatiner/roan, speciellt om de är vita runt ögat. Samma sak gäller vitfläck, när de har vitt kring ögat. Inte ovanligt då att det bara är det ena ögat som ser lite blåaktigt ut. Även när det gäller vissa andra blekningar så kan det bli så. Skulle tro att det som du säger handlar om creamblekningen i det här fallet. Att inte alla med den blekningen får det borde väl antingen bero på modifierare, eller på själva teckningen. Vet inte riktigt vad jag tror mest på.
#6 Det är ju så synd att inga riktiga blåögda finns! Men på Trulsa är "vitan" eller vad man ska säga riktigt blå, man ser det väldigt tydligt! Men man luras säkert också genom att hon är mörk runt ögonen, så att ögonen "lyses upp" lite extra. Spännande det där…
#8 Åh vad vacker! Riktigt ljusa ögon! Men gristeckning, vad är det? ^^
#9 Äsch, en del brukar säga att de ser ut som grisar när de är sådär vita i ansiktet, över ögonen.
#11 Haha? Jag ser inte riktigt likheten med en gris, tycker det är vackert. :)
#12 Hjälp vad söt. Så himla vacker!
#14 Vilken snygging! Helt underbar tuppkam!
#14 men vad lik min Bullen! Upptäckte igår att hans ena öga ser blått ut också. Förstår inte hur jag kunnat missa det…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det bara jag som tycker att de ser lite luriga ut på blicken när de är "blåögda"? Tanken har slagit mig flera gånger här hemma med min lillkille.