sätta ihop..
Behöver snabbt svar då jag får hem två marsvinshonor imorgon. Båda ca 5 månader. Jag kommer hämta dom med 2timmars mellanrum. Kan jag satta ena honan först och andra sen, eller ska dom sättas samtidigt?
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
jag skulle nog låta domträffas utanför buren på neutralt område först, även om dom är flickor!
har du gallerbur kan du ju göra en tillfällig bur med handduk på golvet, gallret och hö och gömställen, så kan du ha en hage iordning med nytt hö och gömställen som du kan släppa båda i när den andra hämtas?
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Jag skulle ha satt ner dom samtidigt i buren så att buren är helt ny för båda. Det kommer säkert gå jättebra eftersom buren då är neutral plats. Lite bråk och kiv kan det säkert bli när dom gör upp om vem som ska bestämma men det är bara att låta dom tjafsa så länge det inte blir blodiga slagsmål, men det tror jag inte du behöver oroa dig för.
När min Zelda flyttade ihop med mina tre teddytjejer så hade jag en ny större bur klar åt dom och då satte jag bara in alla fyra i den direkt och det gick jättebra. Nu när Salvia kom hem satte jag helt enkelt ner henne i stora buren till de andra tjejerna och det var inga som helst problem…men då var ju hon en liten bebis förstås.
Men samma när mina killar flyttade ihop…jag satte in dom tillsammans i en ny stor bur. Då var ju Turbo vuxen och Nelson bebis så rangen där var ju redan klar och buren var ju helt ny för bägge. Inga problem alls.
Bilder på dina små grisar vill vi se sedan!
Jag hade låtit dem göra sig hemmastadda 1-2 dagar först, sedan låtit dem träffas på en neutral plats (efter att dem hade badats) och sedan ha en helrensad bur, alltid städat i buren :)
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.