Problem..
har tre marsvin som hatar varandra.
Två bröder som jag köpte igår som började bråka när dom kom hem till mig, och så min skinny som fått sig stryk av den ena brodern.
han hade säkert fått det av den andra också , men jag hann sära på dom..
Alla är lite över ett år och jag har smått panik just nu. Dom är just nu i olika burar.
Ska jag försöka para ihop dom igen eller vadå? Och hur ska jag göra det?
www.brainfood.n.nu
www.brainactivity.blogg.se - sommarstängd
3 hanar brukar väldigt sällan fungera (finns såklart undantag). Och dem som lyckas ha 3 hanar ihop brukar ha riktigt stora burar i regel.
Hade haft bröderna ihop och sedan skaffa en ny liten unge som kompis till skinnyt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jo jag har lyckats förrut och tänkte, det borde väl inte vara så svårt men.. det var det visst.
Problemet är att jag ska flytta till internat om två veckor och jag kan inte ha två stora burar där. :(
Bröderna kan ju inte ens vara tillsammans just nu.. ryker ihop efter någon minut.
Åh jag har ingen aning om vad jag ska göra :( och den ena brodern är dessutom jätterädd för mig..
www.brainfood.n.nu
Jag håller med frida där. Det är ytterst sällan man hör om att ha fler än två hanar ihop.
Hade nog valt att ha bröderna ihop (då dom antagligen satt ihop innan? ) Och sen skaffa en kompis till skinnyn.
Hoppas det löser sej!
Charlotta-B
Låt dom lungna ner sej lite, pusta ut. Sen försök släppa ihop bröderna igen på neutral mark.
Charlotta-B
vad är neutral mark för något då?
om det inte funkar får min bror ta hand om dom vilket varken mamma eller pappa kommer tycka om eller så får jag väl omplacera dom.. det sista är inte särskilt lockande :(
www.brainfood.n.nu
En neutral plats kan vara t.e.x en ny skurad bur där inget av marsvinen varit, eller en hage på golvet, en plats där inget av marsvinen har sin lukt eller revir.
Ska jag sära på dom direkt när dom hackar tänder?
www.brainfood.n.nu
#7 Nej om dem skulle börja slåss (bli typ som små bollar och biter varandra". Hacka tänder gör dem för att visa vem som bestämmer, det gör mina gossar ibland mot varandra om t.ex den ena vill vara i fred.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så det är okej att dom typ hackar tänder och nästan "jagar" varandra, sålänge det är ganska kontrollbart? Usch det var riktigt otäckt att se Hubert och Hubbe slåss , haha.. Dom stod o hacka tänder och innan jag fattade vad som hände flög dom på varandra.. som tur var så var inte såren så farliga som dom först såg ut!
www.brainfood.n.nu
-
www.brainfood.n.nu
vad betyder det när dom liksom gäspar o visar tänderna? trodde det var gäspningar men nykomlingarna har gjort det varje gång dom träffar varann.. ser ganska läskigt ut, framförallt i profil haha :P
tror nog jag tar det lite lugnt med att sätta ihop bröderna.. tror jag väntar tills mamma kommit hem, haha :P
www.brainfood.n.nu
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Läs hela artikeln här på mif om ihopsättning av marsvin NOGA & försök med exakt de metoderna när du ska försöka igen. (med de två hanar du väljer) Jag har själv två hanar härhemma & skulle efter lite tänkande tidigare aldrig prova att sätta in en 3e. Det funkar sällan, nästan aldrig. Du måste nog tyvärr om du ej har plats till två han-par sälja någon av dem. Och sedan kämpa för att få ihop de två igen som du väljer att behålla.