vitamindroppar?
Fick precis höra. Från djuraffären att marsvin dör utam vitamindroppar i vatten. stämmer det? :o
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Åh! Vad arg jag blir! Det stämmer överhuvudtaget inte. Vitaminerna går ur vattnet på knappt en kvart, alltså ska ETT marsvin dricka upp ALLT vatten på under en kvart. Helt idiotiskt.
Vart ligger djuraffären? Är det i Stockholm gör jag gärna ett besök där och förklarar sanningen för dem…
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Man ska inte lyssna på allt dom säger i en djuraffär. Det är bra att du frågar här inne, där det finns mycket erfaret folk.
Och som Imoon säger så dör dom inte om du ine ger vitaminer i vattnet. Det man måste tänka på är C-vitamin, men det får dom genom dagliga grösaker.
=D
Charlotta-B

Inga droppar i vattnet ska dom ha, dom får i sig C-vitamin genom grönsaker, ett vitkålsblad om dagen täcker behovet av C-vitamin för ett marsvin. Tror att en del marsvinspellets också innehåller C-vitamin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
om du matar ditt marsvin med vitkål som innehåller mycket c - vitamin så behövs inte dessa droppar och andra grönskaer varje dag som blomkål, brocolie, morötter, på vinter grönkål så frå ditt marsvin mycket c vitamin läs under fliken foder så får du mång tips där om vilken mat du ska ge och pellets behövs inte heller ges ofta till dm och inga fröblandninga för det är inte bra. lycka till med ditt marsvin
Akta att ge för mycket morot då det innehåller mycket socker.
Charlotta-B
Tack allihopa! Jo jag vet att det är mycket dumt dom säger, men blev så orolig då jag aldrig skulle förlåta mig självom det hände dom något för att jag gjorde fel!
Det är Djurmagazinet i Farsta (stockholm)
/Nicole
Tyvärr säger ofta djuraffärer mycket fel information. Men ger man dem dagliga grönsaker (krävs inte mycket grönsaker) så får dem i sig tillräckligt 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Ska försöka hinna besöka dem innan jag åker från Stockholm, annars mejlar jag dem istället!
#8 Blev faktiskt att jag mejlade djurmagazinet. Tittade in på deras faktasida om marsvin och blev förskräckt, så jag mejlade lite konstruktiv kritik till dem.
#9 Bra gjort! Jag tog ju all fakta härifrån då jag inte kan lita på det dom säger.
/Nicole
Ett tips: Läs alla bra Artiklar här eller på Humlans marsvin
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Stefan Turborn som driver Djurmagazinet i Farsta ber om ursäkt för ett klumpigt uttalande. Jag har fortsatt kontakt med honom för att förbättra deras kunskaper!
Mejlet från honom var väldigt trevligt och nyfiket, jag har tagit upp salt- och mineralstensfrågan med honom och skapat en dialog. Detta kan nog bli bra.
#9 Tack! Bra gjort. Vi måste få "ordning" på Sveriges djuraffärer!
#13 Ja dessa var väldigt tillmötesgående och skrev att de vill lära sig mer. Så jag har erbjudit mig att svara på deras frågor! Man kanske ska börja mejla alla djuraffärs kedjor? ^^
#14 SMF ska nog försöka ta tag i detta…
#14 bra gjort imoon :D
Charlotta-B
#15 Problemet för SMF är vem som ska göra det. Personligen kan jag förvisso tänka mig att ingå i den gruppen (gärna, faktiskt) men själv kan jag inte kontakta alla. Men visst, kan vi ordna ihop en grupp som kan samordna en kontakt med djuraffärer för att svara på frågor etc så vore ju det toppen!
#16 Tack! :)
#17 Det pratas om det redan. Eller åtminstone om ett material som ska ut till alla zoobutiker. Har inte riktigt koll på hur långt det kommit men jag sitter ju i styrelsen så ska en grupp utses så ska jag komma ihåg dig ;). Jag vill också väldigt gärna jobba med detta. Det är så viktigt eftersom det fortfsrande köps så många marsvin i butik måste de kunna ge vettig info till de nya ägarna.
#18 Tack! Låter ju toppen :)
Numera bor ju jag på Gotland så jag kan inte besöka andra djuraffärer än den i Visby, annat än när jag är hos mamma. Men mejla runt gör jag gärna!
jättebra gjort imoon 
Jag mejlade arken en gång då dom gett felaktiga råd, fick dock aldrig svar. Det hade ju vart toppen om man kunde kontakta djuraffärerna och dom lyssnade, det skulle innebära en stor förändring för våra marsvin.
Det finns en djuraffär i vänersborg, fyrkanten som också säger att det är jätteviktigt med c-vit i vattnet