C-vitamin?
När man har marsvin behöver den ju c-vitamin. Kan man ge detta i form utav C-vitamin droppar?
Kram Emelie och djuren!<3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja. C-vitamin är en vattenlöslig vitamin som inte lagras i kroppen, alltså går allt överskott ut "andra vägen". Du kan alltså inte överdosera. Jag ger mina i form av en halv brustablett av de jag själv har. Billiga o bra, men vill du köpa droppar så är ju det givetvis ett fullgott alternativ, lite dyrare bara… Tänk på att C-vitaminet bara håller max ett dygn i vatten, så det ska ju bytas ofta, helst 2 ggr om dagen.
Långt svar på din fråga som eg bara behöver ; JA, det kan du! ;)
Nej strunta i dropparna dom är ändå borta i vattnet efter ungefär 15 minuter bara (djuraffärerna ger fel info för att få sälja) Så, ge ist Cvitamin i form av färska grönsaker. Några exempel på bra val då är broccoli, vitkål, persilja, paprika, grönkål, gräs, maskrosblad, blomkål, olika rotfrukter, mm. Finns en artikel här på forumet också som du kan läsa om vilka grönsaker som är bra att ge.
Instämmer med #2, jag gav upp dropparna för länge sen och ger färska grönsaker med c-vitamin i ist :D
Finns ingen anledning att ge kemiskt gjorda droppar, när det finns naturliga nyttiga alternativ som är naturliga för djuren att äta! Så som sagt skippa dropparna du & ge grönsaker ist så får du glada grisar! :)
C-vitamin som blandas med vatten bryts ned av vattnen mycket, mycket snabbt. Många menar att det handlar om knappt en kvart. Sådana droppar som djuraffärerna säljer är endast ett säljknep, onödigt och slöseri med pengar.
Genom grönsaker, frukt (i mindre mängd), pellet och hö av god kvalité skall marsvinen få sina vitaminer och mineraler. Är man ändå orolig att de inte får i sig tillräckligt med c-vitamin kan man strö askorbinsyra över grönsakerna. Askorbinsyra är rent c-vitamin och säljs på vanliga mataffärer bland kryddorna. Dock ska man inte behöva göra detta om man ger vitaminrika grönsaker, exempelvis kål och morot m.m.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Den mängd som krävs per marsvin / dag är så liten att det är jättelätt att tillgodose marsvinens behov av c-vitamin. Djuraffärer säger ofta att det behövs massor av c-vit men detta stämmer inte. Några bitar / dag av olika grönsaker täcker behovet.
Mer om detta finns som sagt att läsa i artikel här också (tex vilken mängd exakt man kan ge om man är osäker) :)
Som några innan har skrivit så är det helt klart bättre att ge dem färska grönsaker som innehåller c-vitamin som t.es paprik, persilja och vitkål.
Som jag upplever det så är urinvägsproblem det vanligaste sjukdomarna på marsvin. Av den anledningen kan jag säga att C-vitamin brustabletter för människor är direkt livsfarliga för marsvin då de kan ge urinstenar.
C-vitamindroppar man köper på djuraffär är väl inte farliga direkt men ganska onödiga om man ger marsvinen C-vitaminrika grönsaker. Det är bättre att lägga pengarna på broccoli, paprika och vitkål än på konstgjorda svindyra droppar.
Problemet med dagens grönsaker är att de är så hårt uppdrivna att mkt av vitaminerna har försvunnit. Detta är bevisat, och har att göra med att vi har så stora krav på färskhet o dyl året runt att vi måste överproducera för att tillgodose behovet. Frågan var OM man kan det. Och på den är svaret JA. Viktigast är att man är medveten om ATT marsvin måste ha tillskott av C-vitamin, sen hur man väljer att tillgodose det är upp till var o en.
Det är ju faktiskt jättebra att C-vitamin finns att tillgå på kemisk väg, även om den naturliga från frukt o grönsaker är det allra bästa för våra små! Men å andra sidan… Att vi har färska grönsaker att tillgå året runt är en lyx som vi tar för given… Men många av dem har transporterats långt och vi kanske inte ska för givet att deras vitaminhalter är vad den borde vara…
Bara en fundering från lilla mig! :)
Fast det är ganska orealistiskt att tro att marsvinen ska hinna dricka upp en hel flaska vatten för att få i sig dropparna i den mängd som skulle krävas… Som dessutom förstörs & bryts ned i vattnet på 15-30 min… Som sagt alla gör som dom vill men för de flesta verkar svaret på TS fråga ganska självklar :)