Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 928 ggr
[.Jylle.]
0

Varför?

Hej!
Jag undrar varför mitt marsvin knorrar när hon går imot min kanin ibland?

Tacksam för snabba svar! :)

Mojma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så kan marsvinen låta mot varandra, det hör till deras sätt att prata. Kan vara dominans tex. Har du någon annan marsvinskompis åt ditt marsvin?

[.Jylle.]
0

#1 Nej tyvärr…

Mojma
0

Då försöker hon prata med din kanin. Men du vet kanske inte att man inte får ha bara ett marsvin. Man måste ha minst 2 st, då de är flockdjur. Får alltså inte bara ha kanin som kompis, då dessa olika arter ej pratar samma språk. Marsvin MÅSTE  ha annan marsvinskompis för att må bra. Detta är verkligen nummer ett för att de ska kunna må bra. Hoppas du tar detta rätt, vill bara hjälpa & ditt marsvin är som ensam utan ett annat marsvin. Hoppas verkligen du skaffar en kompis av samma kön till ditt marsvin!

:)

[.Jylle.]
0

#3 Ok tack för att du sa det! :)

Mojma
0

Ingen orsak! Man är bara glad om man kan ge info som du inte visste innan så du kan rätta till det så ditt marsvin kan må bra :) Är det hane eller hona du har? Hur gammalt är ditt marsvin? :)

[.Jylle.]
0

#5 Det är en hona! :) Och hon är 4 år tror jag… Jag vet inte riktigt nät jag fick henne…

Mojma
0

Okej :) då kanske du kan ta en omplacering till din hona då? :) Vore nog ett perfekt sällskap!:)

Eftersom ditt marsvin är så pass som ca 4 år, så kanske det blir lite tokigt att ta en bebis-kompis till henne eftersom det då skiljer hela 4 år på marsvinen OM du inte vill ha fler sen förståts. Tänkte att ditt 4åriga marsvin kommer gå bort tidigare än den andra i så fall, om det nu följer naturens gång.

[.Jylle.]
0

#7 Ja det kanske blir så att jag säljer henne…

Mojma
0

Jaha okej jag förstår. Men om du bestämmer dig för att sälja henne istället för att köpa en kompis till henne, så kan du väl gärna sätta ut annonsen här?

Det kostar inget och det finns väldigt många människor härinne som är jätteseriösa med sina marsvin och ger dem mycket bra hem där kunskap finns. Då skulle du inte behöva oroa dig för här finns jättemånga bra köpare som skulle ta så väl hand om ditt marsvin. Hon förtjänar att komma sin sista tid till ett sista hem, och med marsvinskompisar! :)

[.Jylle.]
0

#9 Ok! Ja hon är jätte fin och sen skulle hon ALDRIG bita en hon bara slickar en hela tiden! :) Sen så är hon någon speciell ras läste jag också för hon har två virvlar på baken. :)

Mojma
0

Okej, har du redan bestämt dig? För i så fall kan du ju lägga ut annons med info om henne, hur gammal, bild på henne, vart ni finns osv.

[.Jylle.]
0

#11 Nej har inte bestämmt mig än…

Mojma
0

Förstår dig, bara att fundera! Hoppas det går bra hursomhelst :)

nimroda
0

sen har väl kaniner oxå någon sjukdom i sig som gör marsvin sjuka och att dem kan dö?

så jag rekomenderar inte att du har kanin och marsvin tsm =)

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Moa-16
0

#14 Ja, dom kan ju även sparka marsvinen illa.

Om du ska skaffa ett till marsvin får ni skaffa en till bur också :)

Fridaaaa
0

#14 Nej dem har ingen sjukdom, däremot påstås det att det finns en bakterie i kaniners avföring som kan göra marsvin sjuka, dock inte alla kaniner som bär på det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[linneasandberg]
0

puh, tur att man nämnde det ! jag har ett marsvin o en kanin i samma bur men nu blir det å köpa marsvin o bur :P Kan man kolla upp ifall kaninen har det i avföringen?

Fridaaaa
0

#17 Nej går inte :) Men jag har haft kaniner och marsvin i samma rum och ibland i samma hage i flera år, aldrig haft sjuka marsvin :) Bara att dem ska inte bo ihop osv :)

[linneasandberg]
0

är det en lag på det med? att kaniner o marsvin inte får bo ihop? känner massa som har kanin o marsvin ihop därför trodde jag att det var okej..

Fridaaaa
0

#19 Nej det är ingen lag att dem inte får gå i hop men det är lag på att marsvin måste gå med en artfrände = ett annat marsvin :) Men det är mycket som kan gå fel om dem bor i hop: Kaninen kan råka sparka marsvinet (har till och med funnits fall när ett marsvin har attackerat en kanin för att dem inte förstår varandra), dem talar inte samma språk, äter inte helt samma mat osv :)
Säg då till dem du känner att man inte ska ha det pga alla risker :)

[linneasandberg]
0

okej :) tack för dem bra svaren!

[.Jylle.]
0

#13 Ja! Tack!

#14 Ok.

#15 Ok.